Közlemények

Járatsűrítések és fejlesztések az új paraméterkönyvben

Villamos és buszforgalom
Járatsűrítések és fejlesztésekJáratsűrítések és fejlesztések
 

Alapos utasszámlálásokat követően eldöntött járatsűrítéseket és jelentős fejlesztéseket tartalmaz a BKK által előkészített az új fővárosi tömegközlekedési menetrend, amely májustól lép életbe. A Népszabadság mai cikke ezzel szemben hemzseg a valótlan állításoktól.

A paraméterkönyv legfőbb változása a 6-os villamos éjjeli közlekedése: a BKK javaslatára májustól minden nap és minden éjjel 24 órán át közlekedik a nagykörúti villamos. A járatok biztonságát folyamatosan szolgálatot teljesítő őrök biztosítják majd, az eddigi kényelmetlen és túlzsúfolt 906-os éjszakai járat pedig megszűnik. Régebben is közlekedett éjszakai villamosjárat a Körúton: 1989-es megszüntetését követően indult be a most búcsúzó buszjárat.

Jelentős járatsűrítések is lesznek Budapest buszhálózatának kritikusan zsúfolt vonalain: ezt az intézkedést alapos utasszámlálások és elővizsgálatok előzték meg, ellentétben a Népszabadság mai állításával. A 7-es autóbuszcsaládon (7-es, 7E, 173-as, 173E) új, sűrűbb menetrend lép életbe, Budapest legforgalmasabb, az Újpalotai lakóteleptől a Kelenföldi pályaudvarig közlekedő 173E vonalán 10%-kal nő a napi járatok száma. Sűrűbben közlekedik a 99-es autóbusz is (15 helyett 10 percenként hétvégén), illetve az Alacskai úti lakótelepet kiszolgáló 254E autóbuszon is eggyel több autóbusz közlekedik majd munkanapokon, lecsökkentve ezzel a követési időt. Ezek a járatok  Budapest legzsúfoltabb járatai, a pontos intézkedeseket és menetrend-módosításokat részletes utasszámlálás előzte meg. A zsúfoltságkezelési intézkedéseket a BKK és a Főváros szakügyosztálya a VEKÉ-vel is egyeztette, a civil szervezet javaslatára került be az intézkedéscsomagba a 99-es autóbusz sűrítése. A 7E autóbuszon alacsonypadlós járművek is forgalomba állnak az esélyegyenlőség biztosítása érdekében.

Fontos fejlesztés a Ferihegyi repülőtér kiszolgálásának javítása: gyakran kaptunk panaszt arra, hogy az utolsó repülőgépekről (különösen járatkésések esetén) nem érhető el a budapesti tömegközlekedés, ezért a Ferihegyről induló 200E autóbusz üzemidejét éjjel 1:16-ig meghosszabbítjuk. A helyi lakosság és a Moholy-Nagy Egyetem kérésére a Zugligeti úton közlekedő 222-es autóbuszjárat üzemidejét is bővítjük. A fejlesztések ellentételezésére a legkevésbé kihasznált járatokon valóban lesz menetrend-módosítás: a napközben szinte teljesen üresen közlekedő 225-ös buszjárat helyett a 25-ös buszjárat közlekedik sűrítve, emellett a délutáni csúcsidőszakban – a 2009-ben történt jelentős sűrítés enyhe korrekciójaként – módosul a 2-es villamos menetrendje. Szemenszedett hazugság azonban a Népszabadság állítása a 20%-os járatszám-csökkenésről: az utasszámlálás alapján napi 434 indulás helyett 418-szor indul majd a villamos, ami a délutáni csúcsidőben 3 helyett 3-4 perces követést jelent majd, más időszakokban nem változik a menetrend, az utasok tehát ebből szinte semmit nem vesznek majd észre. Szintén utasszámlálás előzte meg a 79-es troli üzemidejének módosítását is.

A Főváros vezetéséhez és a BKK-hoz érkezett javaslatok alapján megváltozik a járatok közlekedésének rendje a 28-as és 37-es villamoson, mellyel mind az Új köztemető, mind az Izraelita temető megközelíthetősége javul. Szintén alapos előkészítés után döntöttünk a 105-ös buszjárat útvonalának módosításáról: a járat nem köt magára hurkot a Deák térnél, hanem a József Attila utcából egyenesen halad majd tovább az Andrássy útra, ezzel a többségében átutazó utasok indulásonként 3-4 perces menetidőt takarítanak meg.

A Paraméterkönyv tartalmazza a HÉV-vonalak beszámozását is: a szentendrei vonal H5, a ráckevei H6, a csepeli H7, a gödöllői H8, a csömöri H9 számozást kap. A HÉV-vonalakat nem ismerő budapestiek, a vidéki utasok és a külföldiek számára igen nehéz volt a csak névvel ellátott, a térképen azonos színnel szereplő vonalak megkülönböztetése. A vonalak egyértelmű azonosítását és a félreérthetetlen utastájékoztatást szolgálja a vonalak beszámozása, amit minden európai nagyvárosban már megtettek, nem csak a HÉV-szerű vonalak, hanem az elővárosi vasutak esetében is. A vonalszámozás sikerrel vált be a Volánbusz elővárosi járatain is: az utasok lényegesen könnyebben tájékozódnak, mióta járatszámok különböztetik meg az eltérő útvonalon közlekedő buszokat és nem csak a településnevek felsorolása.

A Népszabadság – és ennek nyomán számos más híradás – tehát ma valótlanul és alaptalanul állította, hogy jelentős járatritkítások lennének a Paraméterkönyvben, ahogy az sem igaz, hogy ne lett volna alapos előkészítés és utasszámlálás a döntés előtt. Való igaz, hogy bizottságok és a közgyűlés nem tárgyalta az anyagot, de ez így van rendjén: a Közgyűlés soha nem foglalkozott ilyesmivel, a hatáskört korábban egy bizottsághoz utalta, ez a bizottság azonban 2010 őszétől épp a takarékosság jegyében megszűnt és a Fővárosi Közgyűlés maga döntött úgy, hogy ezt a hatáskört átruházza. A hatáskört György István főpolgármester-helyettes jogszerűen gyakorolta tehát, amikor a Paraméterkönyvet jóváhagyta, azt a szabályoknak megfelelő módon nem tárgyalták bizottságok és azon – a cikk állításával ellentétben – Tarlós István aláírása sem szerepel, hisz nem is az ő feladata az aláírás. Valótlan és légbőlkapott állítás az is, hogy a városháza szakügyosztálya „nem támogatta” a változásokat, a valóság ezzel szemben az, hogy a BKK, a BKV és az ügyosztály közösen készítették a javaslatot és vezetőik aláírásukkal jegyzik azt (mind Pálfy Gábor városházi főosztályvezető, mind Kocsis István BKV-vezérigazgató, mind Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató). A mai híradások tehát torzított, valótlan és teljesen légbőlkapott információkkal próbálják félrevezetni a budapestieket és egy jelentős fejlesztéseket tartalmazó menetrend-változást próbálnak botrányként beállítani.

A valóság az, hogy a Paraméterkönyv az utazási igényeknek megfelelően jelentős fejlesztéseket és előrelépéseket tartalmaz, akár a buszjáratok sűrítésére, akár a járatok útvonal-módosítására, akár a 6-os villamos éjszakai közlekedésére gondolunk. Joggal reméljük, hogy ezek a változások sikeresek lesznek a budapestiek körében és hozzájárulhatnak az utasszám növekedéséhez. A zsúfolt járatok felmérése folytatódik, tehát a következő hónapokban a legzsúfoltabb vonalakon járatsűrítések, menetrendi korrekciók és az utazási igények követése ismét várható.


Budapest, 2011. március 5.


Főpolgármesteri Hivatal

Budapesti Közlekedési Központ

A bejegyzés kategóriája: Közlemények
Kiemelt szavak: , , .
Közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.