Híreink

Célegyenesben Budapest új buszai, májustól forgalomban a Mercedes Citarók

bkk_citaro_web

Májustól kezdenek fokozatosan forgalomba állni a Budapest új buszai, a 2012 őszén a BKK által lefolytatott buszüzemeltetési tender eredményeként Budapestre érkező Mercedes Citaro 2 típusú autóbuszok. A fővárosi utazóközönség 7 év után utazhat ismét vadonatúj, teljesen alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő járműveken, ezáltal hosszú hanyatlás után új korszak kezdődhet a budapesti buszközlekedésben. A 159 darab új autóbusz közül április elejéig 23 db érkezett a fővárosba, s május közepéig a további 136 jármű is megérkezik.

2013 májusától fokozatosan áll forgalomba a 159 darab teljesen alacsonypadlós, klimatizált, korszerű Mercedes Citaro 2 típusú autóbusz, amelyek közül 79 szóló, 80 pedig csuklós kivetelű. A mai napig 23 darab érkezett meg közülük a fővárosba, de a szállításuk folyamatos, május közepéig a többi 136 jármű is Budapestre érkezik. A Citarók három ütemben, május, június és július első napjaiban kezdhetik el szolgálni a budapesti utazóközönséget, a buszokat a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervező cége, a BKK megbízásából a VT Transman üzemelteti majd.

Forgalomba állításuk egyik mérföldköveként a múlt héten a buszok megkezdték leendő útvonalaik bejárását, amely során szakembereink megvizsgálták, az új jármű forgalomtechnikai szempontokból problémamentes-e, a jelenleg használt busztípusoktól műszaki, geometriai szempontból kissé eltérő járművek a szűk kanyarokat biztonsággal tudják-e venni, akadályozza-e bármi – fa, korlát, kapubehajtó stb. – az utasok le- és felszállását a megállókban, szükséges-e a járdaszegélyek korrekciója az útvonalakon. A vadonatúj, csuklós kivitelű Mercedes Citaro 2 autóbusz szakembereinkkel eddig az 5-ös, a 9-es és a 30-as autóbuszok útvonalán haladt végig, akik semmilyen problémával nem találkoztak; az ilyen jellegű teszteket folytatjuk, s minden olyan viszonylaton, ahol az új busz fog közlekedni, sor kerül a bejárásra.

A 2013 májusától ütemezetten, három hónap alatt forgalomba álló 150 új autóbusszal Budapest tömegközlekedésének évtizedes lemaradását csökkenti a Főváros és a BKK, ugyanis a 2000-es évek közepe óta – a csuklós Volvo autóbuszok forgalomba állítása óta – nem bővült új, teljesen alacsonypadlós autóbuszokkal a fővárosi autóbuszpark. A Főváros új vezetésének hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta mintegy 100 darab használt, alacsonypadlós jármű forgalomba állításával igyekeztünk enyhíteni a krízishelyzeten és javítani utasaink kiszolgálását, a 150 új autóbusz beállításával azonban érezhetően javul majd a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala.

A Citarókat üzemeltető VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetik autóbuszaikat. A nyertes vállalkozás tehát tapasztalatokkal rendelkezik a helyi autóbuszok üzemeltetésében és a budapesti tömegközlekedés színvonalas lebonyolításában. A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak. Mindez magyarázza, hogy miért egy igen bevált, Európa-szerte elterjedt busztípussal indult a közbeszerzésben a szolgáltató.

A pályázaton a VT-Transman Kft. 75 darab szóló és 75 darab csuklós, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú, német gyártmányú autóbusz forgalomba állítását vállalta, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért. Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek (pl. a klíma miatt) eleve drágábban üzemeltethetők. Ugyanakkor a BKK szakértői vizsgálatai egyértelműen alátámasztották: ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi új busz beszerzés, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a 2003 és 2009 között felvett működési hitelek miatt ma nem is látható.

A BKK-nak a közbeszerzési eljárásban a kiválasztott busztípusra nincs ráhatása, ugyanakkor a műszaki elvárásrendszer meghatározásánál arra törekedtünk, hogy egyrészt garantáljuk a magas minőséget (alacsonypadló, klíma, stb.), de ugyanakkor minél szélesebb versenyt nyissunk. Az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, közte magyar típus is. A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal is kívántuk segíteni, hogy nem követeltünk meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kaptunk ajánlatot.

A BKK mindenben segíti a Főváros vezetésének célkitűzését, hogy elősegítsük a magyar buszgyártók versenyképességét a jövőre nézve, jelen tender eredményeként azonban Európa legnagyobb számban gyártott, megbízható autóbusz-típusa áll forgalomba a Fővárosban, mely az utasok kényelme és az üzem megbízhatósága szempontjából fontos garancia.

Az új autóbuszokról bővebben korábban megjelent cikkünkben írtunk, az első Budapestre érkező darabokról itt adtunk hírt, míg az első bejárásról a BKK Facebook-oldalán tettünk közzé galériát.


Kapcsolódó anyagok:

Kategória: Híreink | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.