Közlemények

Azonnali intézkedések a forgalom segítésére Budapesten

1-es villamos felújítás_kiemelt

Tarlós István főpolgármester utasítására 18 pontból álló azonnali intézkedést vezetünk be a fővárosi közlekedési helyzet rövidtávú javítása érdekében. Így hétfőtől reggel csúcsidőben ismét három sávot használhatnak az Árpád hídon Pest felé az autósok, több helyen átprogramozzuk a közlekedési jelzőlámpákat, fokozottan együttműködünk a BRFK-val. A városvezetés 2014-ben a BKK jegy- és bérletárainak emelésére nem tesz javaslatot.

A főpolgármester emlékeztetett rá, hogy számos fontos építési, felújítási projekt 2010-ig egyáltalán nem vagy nem a szükséges ütemben volt előkészítve, ezeket a feladatokat lépésről lépésre, feszített ütemben kellett végrehajtani. A zajló beruházások elhalasztása megengedhetetlen a műtárgyak, útszakaszok műszaki állapota és az elvesző uniós források miatt, Budapestnek 20 év lemaradását kell behozni a felújítások, fejlesztések terén. Tarlós István úgy fogalmazott: a forgalmi helyzetet illető kritika „az operatív helyzetkezelés szempontjából jogos”, ezért is utasította a BKK-t az azonnali intézkedések megtételére.

A főpolgármester hangsúlyozta, szó sincs politikai időzítésről, kényszerhelyzetben kezdték el az elodázhatatlan munkákat, amelyek előkészítése időt vett igénybe. – Mások helyett is elnézést kérek a budapestiektől a jelenlegi forgalmi állapotokért, azon igyekszünk, hogy a fővárosiakat ezen átmeneti viszonyok minél kevésbé sújtsák – mondta.
A főpolgármester a kritizáló ellenzéki nyilatkozatokat – „különösképpen, mivel Demszky Gábor egykori helyettesétől származnak” –, miszerint 2010-ben kész tervek voltak a felújításokról a fiókban, „közönséges és gátlástalan hazugságnak” nevezte. Hangsúlyozta, hogy a munkák ütemezése nem ad hoc politikai döntések alapján, hanem átgondolt műszaki és közlekedésszervezési szempontok alapján születik.  E kivitelezési munkák közúti torlódások nélkül a városszerkezet adottságai miatt sem végezhetők Budapesten – jegyezte meg.

Kitért rá, hogy nyáron sem tétlenkedtek, jelentős felújítások zajlottak a nagykörúti és az összes budai villamosvonalon, valamint az Erzsébet királyné útján. A kormány 20 éves adósságot törleszt az összedőlés határára jutott Várbazár felújításával vagy a Kossuth tér rendezésével, a főváros az V. kerülettel együttműködve újítja fel a Ferenciek terét. A jelenleg is zajló, nagyobb munkák között említette a 61-es villamos Völgy utcai szakaszának felújítását a Nagyhíd javításával együtt, az 1-es villamos átfogó felújítását (a Bécsi út és a Lehel utca közötti szakaszon), valamint a kispesti Ady Endre út rekonstrukcióját.

Kérdésre válaszolva Tarlós István elmondta, azért hogy a kivitelezés okozta forgalmi nehézségeket ellensúlyozzák és a közösségi közlekedés használatát ösztönözzék, a városvezetés jövőre nem tesz javaslatot tarifaemelésre.
A cséry-telepi környezetszennyezésről György István főpolgármester-helyettes nyilatkozott.  A városvezetés azonnal intézkedett, mihelyst tudomást szerzett a XVIII. kerületi, Cséry-telepen történt olajosiszap-elhelyezésről. A városvezetés az írmagját is ki akarja irtani bármilyen ilyen és ehhez hasonló engedély nélküli tevékenységeknek – mondta a sajtótájékoztatón György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. Emlékeztetett rá, hogy a Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi (FTSZV) Kft.-től haladéktalanul igazoló jelentést kértek be, annak tartalma alapján pedig a főpolgármester azonnali hatállyal felmentette a cég vezetőjét.

Kitért rá, hogy a Cséry-telep lényegében 1893 óta hulladéklerakóként funkcionál, ahová az 1960-as évekig teljesen ellenőrizetlenül tettek le mintegy 3 millió köbméter kommunális, közterületi és ipari hulladékot. Jelezte, hogy az ügyben jelenleg is több vizsgálat folyik.
György István élesen bírálta Horváth Csaba, Szaniszló Sándor és Simon Gábor szocialista politikusokat, akik politikai haszonszerzés céljából, kampánycélokból riogatják a lakosságot, és pánikot keltenek. A Cséry-telep környékén emiatt már arról beszélnek, hogy palackos vizet kell osztani, pedig erről szó sincs, az ivóvíz megfelelő minőségű, fogyasztásra és felhasználásra alkalmas. Bírálta a szocialistákat amiatt is, hogy 2010-ig nem tettek semmit a teljes körű budapesti csatornázási projektért, pedig azt már 2003-ban beígérték, valamint nem tettek semmit a Cséry-telep kármentesítéséért, sőt komposztálótelepet terveztek oda. A jelenlegi városvezetés ezzel szemben elkészítette a projekt uniós támogatási pályázatát, a kormány pedig garanciát vállalt a beruházásra. A főváros emellett több mint egy éve tárgyalásokat folytat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-vel a Cséry-telep rekultivációja érdekében.

Forgalmi helyzet és fejlesztések Budapesten
Összefoglaló és intézkedési terv

Tartalom:
I.    Tények, összefoglaló
II.    Milyen jelentősebb munkák zajlanak jelenleg?
III.    Mire számíthatunk a jövőben?
IV.    Azonnali intézkedések

I.    Tények, összefoglaló

Számos, égetően fontos építési, felújítási projekt 2010-ig egyáltalán nem, vagy nem a szükséges ütemben volt előkészítve. Így a tervezési, hatósági engedélyezési és közbeszerzési eljárási feladatokat lépésről lépésre, feszített ütemben kellett végre hajtani, hogy az uniós és hazai támogatású munkák egyáltalán elvégezhetők legyenek. Ez a 2013-tól 2015-ig terjedő időszakban számos, a lakosság érdekét szolgáló, a közlekedés hosszú távú biztonságát megteremtő kivitelezési munkát jelent. A beruházások időbeli halasztása megengedhetetlen a felújítandó műtárgyak, szakaszok műszaki állapota és az elvesző uniós források miatt, még akkor is, ha pillanatnyi kellemetlenségeket okoz a főváros életében. Budapestnek húsz év lemaradását kell behozni a felújítások, fejlesztések terén.

Akik most számon kérik a koncentrált munkavégzést rajtunk, pont ők voltak, akik nem végezték el ezeket a feladatokat korábban.

A fővárosban a nyáron véghezvitt és jelenleg zajló szükséges és halaszthatatlan felújítási munkálatok tervezésekor közlekedésszervezési szempontokon felül az adott projekt megvalósíthatóságát biztosító európai uniós támogatások adta feltételeket, határidőket is figyelembe kell venni. Ezen felül több esetben a 20-30 éve felgyülemlett műszaki elavultság és tönkremenetelhez közeli műszaki állapot teszi sürgőssé a beruházást, és teszi már akár 0,5-1 év távlatában is elodázhatatlanná a kivitelezést. A felújítási munkálatok ütemezése tehát nem ad hoc politikai döntések alapján születik, hanem alaposan átgondolt műszaki, projektmenedzsment és közlekedésszervezési szempontokat vesz figyelembe a Főváros szakcége, a Budapesti Közlekedési Központ.

Jelentősebb kivitelezési munkák közúti torlódások nélkül a városszerkezet adottságai miatt nem végezhetők Budapesten, ezzel együtt minden munkát úgy kell organizálni, hogy a lehető legkisebb zavart és fennakadást okozza a város életében.

A munkákat annak megfelelően és érdekében szervezzük, hogy amennyire csak lehetséges, azok időben ütemezve, egymás után, lépésről lépésre legyenek elvégezve, a város alapvető közlekedési lehetőségeinek folyamatos fenntartásával, szükség szerint a közösségi közlekedés preferálásával.

Miért pont itt? Miért pont most? – példák az építési munkák láncolatára

Fontos információ, hogy a hosszabb építési időszakot igénylő, nagy volumenű fejlesztésekhez kapcsolódó munkák során számtalan egymásra épülő műszaki szempontot kell figyelembe venni, például megelőző és kapcsolódó közműmunkák elvégzését, egymásra épülő közmű és infrastruktúra munkákat: így egy kivitelezési láncolat, organizált feladatsor jön létre.

A nyári hónapokban sem tétlenkedtünk: nem volt olyan napja a nyári iskolaszünetnek, amikor ne zajlott volna egyszerre több jelentős felújítási munka a városban. Júliusban és augusztusban jelentős felújítási munkák történtek a nagykörúti villamosok vonalán több helyen, Buda szinte összes villamosvonalán megújítottuk a rossz állapotú vágányokat, ugyanez történt az Erzsébet királyné útján is. A Kormány szintén húsz éves adósságot törleszt az összedőlés határára jutott Várbazár felújításával vagy az Országgyűlés környezetének rendezésével, melyek szintén egész nyáron is már éreztették hatásukat. Az V. kerület a Fővárossal együttműködésben végzi a Ferenciek tere felújítását, ez a munka is közel egy évig tart, igénybe vette a teljes nyarat is, de technológiai okokból csak egy nyár alatt nem végezhető el, mindenképp érint tanítási időszakot is.

A Duna-hidakon júliusban és augusztusban végeztük a Petőfi hídon futó villamosvágányok javítását, majd szeptemberben korlátoztuk a közúti sávokat a munkák miatt (ekkor már a sínekre is ráengedve az autókat), majd ennek befejezését követően, szeptember 28-ától korlátozzuk az Árpád híd forgalmát. Noha kényelmetlenség mindenképpen adódik, a munkák folyamatos egymásra épülése megvalósult.

II.    Milyen jelentősebb hatású munkák zajlanak most a városban?

–    a Kossuth Lajos tér és térségének átfogó fejlesztése
(beruházó: Országgyűlés Hivatala és V. kerületi Önkormányzat)
–    a Várbazár és környezetének rekonstrukciója
(beruházó: Kormány)
–    a Ferenciek tere és az Erzsébet híd pesti lehajtójának átépítése (beruházó: V. kerületi Önkormányzat és Fővárosi Önkormányzat (BKK))
–    a 61-es villamos Völgy utcai szakaszának felújítása és a Nagyhíd javítása
(beruházó: Fővárosi Önkormányzat, BKK, BKV)
–    az 1-es villamos átfogó felújítása, Bécsi út – Lehel utca között
(beruházó: Fővárosi Önkormányzat, BKK)
–    a kispesti Ady Endre út felújítása
(beruházó: Fővárosi Önkormányzat, BKK)

II. 1.
A fentiek közül a Kossuth tér rendezése, a Várbazár építése és a Ferenciek tere megújítása olyan jelentős időigényű beruházások, melyek több mint egy éves építési időszakban valósulnak meg. Igyekszünk a lezárások időigényét minimalizálni a beruházókkal együttműködve, de ezek a jelentős, városfejlesztési léptékű munkák nem voltak halaszthatók, elég ha csak a Várbazár állapotára gondolunk.

II. 2.
A 61-es villamos vonalán jelenleg a Zsemlye utcánál található ún. Nagyhíd és a közeli töltésszakasz javítása történik. A munka már sok éve esedékes lett volna, egyes része több évtizede húzódik. A beavatkozás mára sürgetővé vált, a villamosok az utóbbi időben már csak lépésben mentek át a hídon. A különböző munkák ütemezésére tekintettel, mivel 2014-ben a Széll Kálmán tér átépítése fog jelentős, ideiglenes korlátozást jelenteni, és akkor a villamos kulcsszerepet játszik, a munka nem volt elhalasztható. Felmerül a kérdés, hogy korábban miért nem végezték el a munkákat, hiszen hídvizsgálat 2002-ben és 2006-ban is alátámasztotta a munkák szükségességét. Idén nyáron pedig szintén a tágabb környéken több más munka is zajlott (Krisztina körúti, nagykörúti, Böszörményi úti vágányok felújítása), amelyek szintén hátrányossá tették volna az egyidejűséget. Ezen munkához kapcsolódóan a BKV Zrt. megbízásából a Völgy utcában a nagypaneles villamospálya felújítása is zajlik, annak érdekében, hogy a vágányok építése miatt a következő 1-2 évben már ne kelljen újbóli korlátozást bevezetni. Az építési munkákkal a stratégiai fontosságú hűvösvölgyi 61-es villamosvonal üzembiztonsága nagymértékben javul.

A 61-es villamos átépítése nem okoz jelentős közúti kapacitásveszteséget a Hűvösvölgyi úton, a villamospótláshoz szükséges buszsávok többnyire parkolók helyén lettek kijelölve. A Hűvösvölgy környékén az elmúlt napokban tapasztalható, mára azért jelentősen lecsökkentett torlódások főleg az 1-es villamos felújítása miatt a 10-es út felől erre menekülő forgalomból eredtek. A munkák október végéig tartanak a 61-es vonalán.

II.3.
Ugyancsak zajlik a hosszú éveken át halogatott útfelújítás Kispesten, az Ady Endre úton, amely az új villamosmegállókkal a közösségi közlekedést választok kényelmét is növelni fogja. A munkák jelentős közúti torlódást, fennakadásokat nem okoznak a térségben.

II. 4.
Az 1-es villamosvonal megújításáról – régről megörökölt adósság törlesztése

Egészen valótlan és igazságtalan állítás az, miszerint három évig teljesen feleslegesen vártunk arra, hogy az 1-es villamosvonal teljes felújítása megkezdődjön, és kész tervek voltak a fiókban 2010-ben – ezt állította a szocialista frakcióvezető a minap. A valóság az, hogy a beruházás előkészítése a hibás szakmai és tervezési koncepció miatt közel 8 évet vett igénybe, ebből 5 és fél év – 2005 vége és 2011 eleje között – érthetetlen módon egy hibás koncepción nyugvó, ezért területi kiterjedésében és részletességében sem megfelelő, kivitelezésre nem alkalmas tervdokumentáció készítésével telt el. A tényleges építésre így 2 év maradt, mivel a forrásokat 2015 végéig lehet felhasználni.

Az 1-es villamos a Bécsi úti végállomás és a Lehel utca közötti szakasza 1984-ben épült meg, immár legalább tíz éve rossz állapotú pályáinak felújítását már korábban, az előző városvezetés alatt el kellett volna végezni, mégsem készültek el még a kiviteli tervek sem 2010-ig, ezért azok nem álltak rendelkezésre a városvezetés hivatalba lépésekor.
A Főváros 2005-ben kezdte meg az 1-es villamos rekonstrukciójának előkészítését. Öt év alatt, 2010 októberéig:
– a projekt nem rendelkezett teljes körűen építési engedélyekkel
– el sem kezdődött a munkák megkezdéséhez, a közbeszerzés elindításához szükséges kiviteli tervek készítése
– nem született meg az uniós kiemelt projektté nyilvánításhoz szükséges kormánydöntés
– nem állt rendelkezésre támogatási szerződés, a projekt teljes fedezete hiányzott.
Egy szó sem igaz tehát abból, hogy „kész tervek voltak a fiókban 2010-ben”.
A híd átadása (1995) és 2010 között nem történt semmi az 1-es villamos Lágymányosi (mai nevén Rákóczi) hídon való átvezetése kapcsán. A villamos mai közvágóhídi végállomását 2000-ben érte el, azóta nem vezették át a hídon. A vonal meghosszabbításának vasúthatósági engedélyét 2011 februárjában, a közúthatóságit csak 2012 januárjában sikerült megszerezni. Ugyancsak hiányosak voltak a megállóhelyeken létesülő liftek engedélyei, ezeket is csak 2012 folyamán sikerült teljes körűen megszerezni. Kiviteli tervek hiányában a kapcsolódó közműkiváltások engedélyei is hiányoztak.
Az 1-es vonal fejlesztésével egy projektben megújuló 3-as villamos Kőrösi Csoma úti munkáira 2010 őszéig semmilyen terv nem készült, azt teljes egészében a BKK-nak kellett már megterveztetnie és engedélyeztetnie.
Egyetlen olyan elkészült terv nem állt 2010 őszén rendelkezésre a projektben, mely a kivitelezési közbeszerzés lefolytatásához megfelelő részletességű, kidolgozottságú lett volna, ezért a BKK-nak külön meg kellett rendelnie a kiviteli terveket. Meg kell jegyezni, hogy a kétszeres tervezési közbeszerzés időben jelentős csúszást okozott, és valószínűleg drágább is volt, mintha egy egységben kezelte volna a kérdést az előző városvezetés és egyszerre adja ki a megbízást a tervezésre. Rejtély, hogy miért nem ez történt 2005-ben.
A projekt finanszírozása sem volt rendezve. A beruházás 2010-ben még hazai támogatási szerződéssel sem rendelkezett. A Kormány 1160/2011. számú határozata alapján kötöttük meg 2011 szeptemberében a támogatási szerződést. A projekt műszaki tartalmát és hiányosságait tehát 2010 őszétől egy éven keresztül kellett orvosolni, hogy a beruházás uniós támogatást kaphasson. A beruházás brüsszeli jóváhagyását csak ezt követően lehetett megkezdeni, a támogató határozatot az Európai Bizottság 2012. április 25-én bocsátotta ki, tehát szó sincs arról, hogy a projekt indításának feltételei 2010-ben biztosítottak lettek volna.

III.    Mire számíthatunk a jövőben? – további beszerzések és felújítások, utas központú fejlesztések, lezárások, torlódások

Néhány példa a teljesség igénye nélkül:
–    tavaszra elkészül a 4-es metró, ennek jegyében már idén fokozatosan visszaadtuk és visszaadjuk az állomások feletti tereket a budapestieknek, a Thököly út belső szakaszának felújításával idén végzünk és a Baross tér teljes felszíni rendezése is elkészül jövő tavaszra
–    november elején indul a 3-as villamos felújítása, idén a Fehér út térségében újulnak meg a vágányok, jövőre Kőbányán és Zuglóban lesz a legtöbb munkavégzés
–    folytatjuk az 1-es villamos felújítását, a Rákóczi hídon való átvezetés munkái 2014 tavaszán kezdődnek, továbbá az óbudai, angyalföldi szakaszok és az Árpád híd térségének felújítása után a zuglói szakasz felújítása következik 2014 nyarán.
–    2015-re összekapcsoljuk a budai villamosokat, megépül a Budai Fonódó és felújítjuk a 17-es villamos vonalát, de ez 2014-ben jelentős építési munkákkal jár majd a Margit híd budai hídfő, a Margit körút és a Bem rakpart térségében
–    Végre felújítjuk a Széll Kálmán teret, ez 2014-ben és 2015-ben fog korlátozásokkal járni a térségben
–    felújítjuk a Kerepesi úton a Százlábú hidat, mely munka szintén régóta esedékes és nem végezték el, forgalomkorlátozások 2014-ben lesznek
–    folytatjuk a főváros úthálózat felújítását
–    jövő tavaszra átadjuk a Bubi közbringa-rendszer kerékpárjait
–    2015-ig új, korszerű, alacsonypadlós villamosok és trolibuszok érkeznek és állnak forgalomba, a Kormány épp a minap döntött a kiemelt projekt támogatásáról
–    100 feletti darabszámban új buszok állnak forgalomba Budapesten jövő tavasszal, az agglomerációs vonalakon, a tárcával kötött megállapodás alapján
–    gyorsabb jegy- és bérletvásárlási lehetőség lesz a pénztáraknál, 300 új, megbízható és bankkártyával is működő jegy- és bérletautomata használható jövő tavasztól kezdődően
–    2014-től fokozatosan bevezetjük a tömegközlekedésben az elektronikus jegyrendszert.

IV. Azonnali intézkedések a közlekedési helyzet javítása érdekében

A fővárosi közlekedési helyzet rövidtávú javítása érdekében, Tarlós István főpolgármester intézkedése nyomán a Budapesti Közlekedési Központ a következő intézkedéssorozatot vezeti be:

1. Reggeli csúcsidőben Pest felé biztosítani kell a három forgalmi sávot az Árpád hídon!
Megállapodást kötöttünk az 1-es villamosvonal felújítását végző kivitelezővel (Colas és A-Híd), hogy a bontási és építési munkák során javítjuk a közlekedők lehetőségeit. A munkaterület csak annyi közterületet vehet igénybe, ami feltétlenül szükséges és a legprecízebb organizáció szükséges ahhoz, hogy a budapestieket a lehető legkevésbé zavarják a munkák.
A megállapodás alapján az építési munkákat úgy kell átütemezni, hogy az Árpád hídon, Pest irányában a belső forgalmi sávot munkanapokon a reggeli csúcsidőben, 6.00 és 9.30 óra között nem foglalják el sem munkagépek, sem pedig olyan munkafázis nem történik, amely belenyúlik a forgalmi sávba, így ismét három sáv lesz járható a legkritikusabb időszakokban. A Budapesti Közlekedési Központ feladata, hogy a belső sávot elkordonozó kerítést illetve bójákat munkanapokon reggelente 6.00 órakor és 9.30 órakor áthelyezzék, és a reggeli csúcsforgalomban így biztosítsák a belső sáv teljes értékű használatát az autósok részére. Ezzel az intézkedéssel a reggeli csúcsidőben az eredeti organizációhoz képest 50%-kal növekszik a közúti kapacitás, és Óbuda, Békásmegyer lakóinak, valamint az észak-nyugati agglomerációból beutazók közlekedése lényegesen javul, a Szentendrei úti, Vörösvári úti, Bécsi úti dugók lényegesen csökkennek. A változás október 7-én, jövő hétfőtől érvényes.
A hídon folyó munkavégzés miatt a hídon sebességkorlátozás van érvényben, 70 km/h helyett csak 50 km/h-val lehet haladni. Mivel a sávok mellett a villamosvágányok helyén munkavégzés folyik, kérjük az autósokat, hogy tartsák be a korlátozást.

2. Az Árpád hídi kapacitás további bővítése érdekében a hídon közlekedő 34-es, 106-os és 26-os buszok a hídon a margitszigeti bejárónál munkanapokon nem állnak meg, csak hétvégi napokon. Ezáltal a jellemzően 1-2 utasért megálló buszok nem tartják fel a sávszűkítések miatt kritikus közúti forgalmat. A Szigetre való bejutást a 26-os busz továbbra is biztosítja, mind a Nyugati pályaudvar, mind az Árpád hídi metróállomás felől. A változás október 7-én, hétfőtől érvényes.

3. Lámpaprogram-módosítást hajtunk végre az Árpád hídi forgalom miatt megnövekedett forgalmú budai Lajos utcában, ahol a Dunával párhuzamosan haladó autók számára megnöveljük a zöldidőket. Az intézkedés mától érvényes.

4. A Lehel utca és a Róbert Károly körút keresztezésében az építési fázisoktól függően, a kivitelezővel egyeztetve, a Lehel utcán haladó járművek számára részlegesen 2 forgalmi sávot biztosítunk, amely csökkenti a Lehel utcában tapasztalt forgalmi torlódásokat. Az intézkedés hétfőtől érvényes.

5. Az észak-budai térségben a kötöttpályás közösségi közlekedés vonzerejének növelése érdekében, munkanapokon egyes időszakokban a H5-ös (szentendrei) hévet sűríteni fogjuk, az építkezések időtartamára. Az intézkedés jövő hét folyamán lép életbe.

6. A hűvösvölgyi 61-es villamosvonalon lévő, Zsemlye utcai híd és töltés javítási idejére (szeptember 28 – október 31.) a hűvösvölgyi P+R parkolót ingyenessé tettük az autósok számára, ösztönözve a közösségi közlekedésre való kedvező átszállást. Az intézkedés mától érvényes.

7. A hét elején a Pesthidegkúton tapasztalt jelentős torládások csökkentése és megszüntetése érdekében a pesthidegkúti jelzőlámpák átprogramozásával intézkedtünk, hogy a torlódás csökkenjen és az elkerülhetetlen mértékű torlódás pedig a kevésbé lakott és kevesebb embert érintő útszakaszra kerüljön. Egyidejűleg a Solymár és az agglomeráció felől érkező autósok számára a már elmondottak szerint bővítjük a Bécsi úton át az Árpád híd kapacitását. Az intézkedés érvényben van.

8. Szintén Pesthidegkúton, a közösségi közlekedés kiszámítható haladása érdekében a reggeli csúcsidőkben a Máriaremete, Budaliget, Nagykovácsi, Remeteszőlős felől érkező 63-as, 157-es, 257-es buszokat egy szakaszon terelőúton közlekedtetjük. Ezáltal, minimálisan eltérő útvonallal, úgy részesítjük előnyben a buszokat, hogy közben nem csökkentjük az autósok számára rendelkezésre álló útkapacitást. Az intézkedés csütörtök reggeltől lépett életbe.

9. A hűvösvölgyi, pesthidegkúti buszvonalakra a szolgáltatási színvonal emelése és stabilizálása érdekében a reggeli csúcsidőben további 3 db autóbuszt állítottunk forgalomba többletként, hogy a torlódások miatt késő buszjáratok ellenére is a kapacitást biztosítsuk.

10. Az intézkedések összességében jelentősen segítik a II. kerület külső részének és a környező agglomerációnak a közlekedését. A megtett egyéb forgalomszervezési intézkedésekre támaszkodva a Hűvösvölgyi út külső részén, ideiglenesen létesített buszsávot megszüntetjük a Nagykovácsi út és a Vadaskerti utca között, így ezen a szakaszon ismét 2 forgalmi sáv áll október 7-étől, hétfőtől az autósok rendelkezésére. A villamospótló-busz a Vadaskerti utca és a Budagyöngye között továbbra is a meghosszabbított buszsávon közlekedik, ahol azonban nem vettünk el forgalmi sávot, hanem parkolók helyén létesült az ideiglenes buszsáv. Ez a közösségi közlekedők számára tervezhető, kiszámítható utazást biztosít.
11. A lehető leggyorsabban végezzük az Erzsébet híd pesti parti hídszakaszán a több évtized alatt tönkrement szigetelés és az elkorrodált szerkezeti elemek javítását, cseréjét. A munkák felgyorsításával november elejéig biztosítjuk, hogy a pesti hídfőben ismét 2×2 sávosra bővüljön a jelenleg 1+2 sávos áteresztő-képesség.

12. Intézkedünk a pesti városközpont térségében az észak-déli irányú közlekedési lehetőségek javítására. Mind a Kossuth tér, a Nemzet Főtere átépítése, mind a budai Várbazár átépítése és megújítása korlátozást jelent Budapest észak-déli közlekedésében. Ennek hatásait enyhítendő a BKK a Bajcsy-Zsilinszky út – Kiskörút – Üllői út nyomvonalon a torlódások csökkentésének érdekében átprogramozza a jelzőlámpákat.

13. A párhuzamos, sűrű villamosközlekedésre, valamint a csekélyebb autóbuszforgalomra tekintettel megszüntetjük a buszsávot a budai Október huszonharmadika utca és Irinyi József utca egy-egy szakaszán.

14. A Nagykörúton európai uniós forrásból megvalósított, a kiemelt utasforgalmú 4-es, 6-os villamosok előnyben részesítését, gyorsítását és egyenletességének javítását szolgáló jelzőlámpa-programokat továbbfejlesztjük, úgy, hogy a villamosok előnyének megtartása mellett, a kényszerű városszerkezeti adottságok adta kereteken belül, jelentősen csökkentsük az autósok megtorpanását okozó tilos jelzések számát. Ezáltal, a Nagykörúton haladó autók kevesebb megállással, valamivel kisebb környezeti szennyezéssel fognak tudni közlekedni. Mindezt úgy valósítjuk meg, hogy csúcsidőben és csúcsidőn kívül fokozottabban illesztjük a lámpaprogramokat a tényleges villamos- és autóforgalomhoz, és egyes csomópontokban speciális lámpaprogramokat vezetünk be. Az intézkedés november végéig történik meg, addig tesztidőszakok lesznek, ezek átmeneti nehézségeket okozhatnak.

15. Együttműködés kezdődik a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal, a közlekedést segítő rendőri munka kibővítése érdekében. A Budapesti Közlekedési Központ már eleve úgy rendelte meg az 1-es villamos pályájának átépítését, hogy a kivitelezőtől elvárta a Rendőrséggel történő szerződéskötést, a csúcsidőszakokban helyszíni rendőri felügyelet biztosítása érdekében a kritikus pontokon. Ezen túlmenően a Főváros kezdeményezte a Rendőrség vezetésénél további, a főváros közlekedésében kritikus helyszíneken a rendszeres rendőri jelenlét kibővítését.

16. A város forgalmának további javítása érdekében főpolgármesteri utasítás alapján a Budapesti Közlekedési Központ a közúti jelzőlámpák összehangolásának további fejlesztésére részletes intézkedési terv végrehajtását kezdte meg. Ennek átfogó felülvizsgálat történik a zöldhullámok bővítése, javítása érdekében. A lámpaprogramok fejlesztéséhez és műszaki kivitelezéséhez a szükséges többletforrást a Fővárosi Önkormányzat biztosítja.

17. Sokszor a munkaterület mellett bámészkodó autósok, az új forgalmi rendet néha nehezebben megtanuló vezetők okozzák a rendelkezésre álló kapacitások további szűkülését, máskor egy rakodó teherautó okoz fennakadásokat. A közúti forgalom dinamizmusának és napról napra történő változásának kezelése érdekében a Budapesti Közlekedési Központnak létre kell hoznia egy olyan– a meglévő tömegközlekedésihez hasonló – közúti zavarelhárítási egységet, amely mobil, gyorsan intézkedni tudó szolgálatot jelent, váratlan közúti események vagy gyors beavatkozási igények (pl. táblamódosítások, sávmódosítások) esetére. Az egység a közútkezelő számára adott jogszabályi keretek között, szükség szerint a Rendőrséggel és a Közterület-felügyelettel együttműködve fogja feladatát végezni.

18. Annak érdekében, hogy a főváros közlekedésének működőképességét segítsük, a hosszú évek során elmaradt, de most ütemezetten megkezdett munkák kivitelezése során okozott forgalmi nehézségeket ellensúlyozzuk és a közösségi közlekedés használatát ösztönözzük, a Fővárosi Közgyűlés számára a városvezetés nem tesz javaslatot 2014-ben Budapesten a közösségi közlekedés tarifáinak, a BKK jegy- és bérletárainak emelésére.

Budapest, 2013. október 4.

Összeállította:
Vitézy Dávid, Somodi László, Dr. Almássy Kornél
sk.

Kapcsolódó anyagok:

Megállapdás

Kategória: Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.