Forgalmi változások

Autóbuszos pótlás számos őszi napon az M2-es metró vonalán

Alstom metró az M2-es vonalon (fotó: Nyitrai Dávid) (480x270)

Az M2-es metró felújításának utolsó fázisaként a több mint 40 éve üzemelő biztosítóberendezéseket cseréljük ki a vonalon. Az új, számítógépes vezérlésű, modern berendezésekre való átállás feltétele az Alstom-vonatok teljes körű forgalomba állása volt. A szakemberek a rendszer elemeit együttesen tesztelik októberben több hétvégén és hétköznapon este az M2-es metró teljes vonalán. A próba ideje alatt az M2-es metró szerelvényei utasokat nem szállíthatnak, ezért helyettük metrópótló autóbuszok közlekednek a Déli pályaudvar M és az Örs vezér tere M+H között.

Az M2-es metró vonalán a biztosítóberendezés próbája miatt

  • 2013. október 12-én (szombaton) és 13-án (vasárnap) egész nap,
  • 2013. október 17-én (csütörtökön) és 18-án (pénteken) 20:00 órától,
  • 2013. október 19-én (szombaton) és 20-án (vasárnap) egész nap,
  • 2013. október 21-én (hétfőn), 22-én (kedden), 24-én (csütörtökön) és 25-én (pénteken) 20:00 órától,
  • 2013. október 26-án (szombaton) és 27-én (vasárnap) egész nap
  • 2013. október 28-án (hétfőn), 29-én (kedden), 30-án (szerdán) 20 órától;
  • 2013. november 4-én (hétfőn), 5-én (kedden), 6-án (szerdán), 7-én (csütörtökön), 8-án (pénteken) 20 órától;
  • 2013. november 9-én (szombaton) és 10-én (vasárnap) egész nap;
  • 2013. november 14-én (csütörtökön) és 15-én (pénteken) 20 órától;
  • 2013. november 16-án (szombaton) és 17-én (vasárnap) egész nap

nem közlekedik az M2-es metró.

M2-es és M2E metrópótló buszok útvonala

Az említett napokon az M2-es metró szerelvényei helyett autóbuszok szállítják az utasokat a vonal teljes hosszán. A végállomások közti gyors eljutást, egyúttal minden állomás érintését két buszjárattal biztosítjuk.

M2E metrópótló buszok

Az M2E buszok gyors kapcsolatot biztosítanak a Déli pályaudvar és a Széll Kálmán tér, valamint a pesti oldal között.

A járat az alábbi megállóhelyeket érinti a Széll Kálmán tér M felé:

Az Örs vezér tere M+H felé az alábbi megállóhelyeket érinti:

M2-es metrópótló buszok

A lassabb, és a Déli pályaudvar kivételével minden metróállomást érintő, M2-es jelzésű autóbuszok az Örs vezér tere – Pillangó utca – Puskás Ferenc Stadion – Keleti pályaudvar – Blaha Lujza tér – Astoria – Deák Ferenc tér – Kossuth Lajos tér – Margit híd, budai hídfő – Batthyány tér – Széll Kálmán tér útvonalon közlekednek.

Az M2-es járat az alábbi megállóhelyeket érinti a Széll Kálmán tér M felé:

Az Örs vezér tere M+H felé az alábbi megállóhelyeket érinti:

Az M2E vonalon a buszok napközben 2-3 percenként, az M2-es vonalon napközben 5 percenként közlekednek majd, az érintett közös szakaszon az Örs vezér tere és az Astoria között tehát 1-2 perc lesz a követési idő. A két metrópótló vonalán közlekedő autóbuszok egy része alacsonypadlós, légkondicionált jármű lesz. A buszok megállóhelyein az eligazodást segítő BKK-s munkatársak és útmutató táblák adnak majd felvilágosítást. Az üzemidő végén az utolsó csatlakozó járatok indulását az utolsó pótlóbuszok érkezéséhez igazítjuk.

Megváltozó végállomási megállók

A metrópótlás ideje alatt az Örs vezér tere M+H végállomáson a 168E autóbusz végállomását áthelyezzük a 161A járat végállomási megállójába a metrópótló járatok közlekedése miatt a 277-es autóbuszok pedig a 85E autóbusz végállomási megállóhelyéről indulnak.

A Batthyány tér M+H végállomáson a 39-es autóbuszok a végállomás Vásárcsarnok felőli oldalán található megállóhelyről indulnak a metrópótló buszok közlekedése miatt.

A megszokott átszállási kapcsolatok biztosítása érdekében egyes felszíni járatok utolsó indulásait a következőképpen módosítjuk.

A Széll Kálmán tér M végállomásról:

  • M2-es metrópótló autóbusz érkezése: 23:56
  • M2E metrópótló autóbusz érkezése: 23:52
  • 5-ös autóbusz (Pasaréti tér felé): 0:01
  • 18-as villamos (Savoya Park felé): 0:00
  • 21A autóbusz (Normafa felé): 0:01
  • 22A autóbusz (Budakeszi felé): 0:00
  • 59-es villamos (Farkasrét felé): 0:01
  • 128-as autóbusz (Városkúti út felé): 0:01
  • 139-es autóbusz (Gazdagrét felé): 0:01
  • 149-es autóbusz (Fenyves utca felé): 0:00
  • 155-ös autóbusz (Zugligeti út felé): 0:00
  • 916-os autóbusz (Astoria felé): 23:59

A Batthyány tér M+H végállomásról:

  • M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:51
  • 11-es autóbusz (Nagybányai út felé): 23:53
  • 19-es villamos (Kelenföld vasútállomás felé): 23:55

Margit híd, budai hídfő H megállóhelyről:

  • M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:49
  • H5-ös hév (Szentendre felé): 23:54

A Blaha Lujza tér M végállomásról:

  • M2E metrópótló autóbusz érkezik: 23:44
  • 28A villamos (Új köztemető felé): 23:49

A Keleti pályaudvar M végállomásról:

  • M2E metrópótló autóbusz érkezik: 23:47
  • 24-es villamos (Közvágóhíd H felé): 23:49

Az Örs vezér tere M+H végállomásról:

  • M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:53
  • M2E metrópótló autóbusz érkezik: 23:56
  • 3-as villamos (Határ út M felé): 0:00
  • 31-es autóbusz (Árpádföld felé): 0:00
  • 44-es autóbusz (Centenáriumi lakótelep felé): 0:00
  • 80-as trolibusz (Puskás Ferenc Stadion M felé): 0:00
  • 85-ös autóbusz (Kőbánya-Kispest M felé): 0:00
  • 97E autóbusz (Rákoskert felé): 0:00
  • 144-es autóbusz (Rákosszentmihály felé): 0:00
  • 161-es autóbusz (Rákoskeresztúr és Rákoscsaba felé): 0:00
  • 276E autóbusz (Rákosliget felé): 0:00
  • H8-as hév (Gödöllő felé): 0:00

Díjszabási tudnivalók

A metrópótlás miatti kényszerű átszállás az M2-es és az M2E metrópótló autóbuszok között nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy – használata esetén nem kell új jegyet kezelni, hanem a már kezelt jeggyel lehet tovább utazni.

Ugyancsak nem minősül útmegszakításnak, és a kényszerű átszállás esetén nem kell új jegyet érvényesíteni abban az esetben, ha a metrópótló autóbuszokról átszállva utasunk más járattal (villamossal vagy más autóbusszal) utazik a Széll Kálmán tér és a Déli pályaudvar között.

A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell (a gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből).

Az átszállójegyet a kényszerű átszállás miatt nem kell újra kezelni, mivel az mindkét végén számkockával rendelkezik.

A speciális, csak a metrókon érvényes szakaszjegy a metrópótló autóbuszokon is 30 percig érvényes.

Az Alstom kocsik üzemeltetésére történő átállás utolsó szakasza

Az M2-es metró 2004-ben kezdődött, teljes felújítása közel 40 milliárd forintos beruházás. A munka utolsó szakasza a biztosítóberendezések üzembe helyezése és hatósági vizsgáztatása, amelyre csak az utolsó Alstom szerelvény forgalomba állítását követően kerülhet sor, hiszen az új biztonsági berendezések csak az új kocsikkal működnek. A járművek vezérléséhez, a vonatok beszabályozásához nem elég csupán a berendezés működését megvizsgálni, szükség van a teljes rendszer működésének ellenőrzésére is, ez pedig csak dinamikus tesztek során lehetséges. Ennél fogva a rövid éjszakai üzemszünetek nem biztosítanak elég időt a menetrendnek megfelelő számú vonatfutásra, ezért végeznek egész napos teszteket a szakemberek. A próbák során győződnek meg ugyanis arról, hogy alkalmas-e a rendszer az utasforgalmi próbaüzem megindításához.

A csere szükségessége

A vonalat és a járműtelepet öt biztosítóberendezési körzet szolgálja ki, és bonyolult belsőtéri berendezések működtetik azt a rendszert, amely a vonatok védelmét és biztonságos haladását biztosítja. Az 1970-ben és 1972-ben a teljes vonalon telepített biztosítóberendezések – mint ahogy a már lecserélt régi, orosz szerelvények – mára elavultak és elöregedettek, így cseréjük elengedhetetlenné vált. A beruházás során kiépül egy elektronikus központi forgalomirányító rendszer, az új metrószerelvényekhez igazodó korszerű biztosítóberendezések a jelenlegi pontszerű vonatmegállítás helyett folyamatos vonatvezérlést tesznek lehetővé, ezáltal a pályán közlekedő járművek tényleges sebessége folyamatosan ellenőrizhetővé válik: amennyiben a szerelvény túllépi a megengedett maximális sebességet, a rendszer megállítja a vonatot. Az eddigieknél biztonságosabb üzemmód megteremti a lehetőségét akár a 90 másodperces követési időnek, amelynek többek között a forgalmi zavarok elhárításában van szerepe és lehetőséget biztosít egy esetleges csúcsidei sűrítésre is.

Az új rendszer az ország egyik legmodernebb vasúti biztosító berendezése lesz, előnye, hogy a folyamatos vonatvezérlés révén növekedni fog a biztonság, a rendszer állandóan ellenőrzi a járművezető tevékenységét is. Az M4-es metrón is ugyanilyen rendszer telepítése van folyamatban.


Kapcsolódó anyagok:
Kategória: Forgalmi változások, Forgalmi változások: Tömegközlekedés | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.