Híreink

FRISSÍTVE! 37 helyett 47 darab új villamos érkezik Budapestre

A 2014. április 22-én kihirdetett határozatával a Kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamoshoz biztosít 3,5 milliárd forint többlettámogatást Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés” nagyprojekt uniós támogatási arányának 99,33 százalékos mértékben változatlanul tartása mellett . A projekt bővítéséhez szükséges forrásokat így legnagyobbrészt az Új Széchenyi Tervből a Kormány uniós források bevonásával biztosítja. A projekthez mindössze további nettó 24 millió forint önrész biztosítása szükséges, melyről a Fővárosi Közgyűlés soron következő ülésén születhet döntés. Ez azt jelenti, hogy a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként eljáró Budapesti Közlekedési Központ és a CAF eredményes tárgyalásai nyomán, a Kormány támogatásával a Főváros kevesebb, mint 24 millió forintért juthat hozzá további 10 darab vadonatúj, korszerű, alacsonypadlós villamoshoz. A Budapestre érkező új CAF villamosok száma így 37-ről 47 darabra nő.

47 darab új villamos Budapestnek

A főváros új villamosai közül a hosszabb, 56 méteres, 1-es vonalra szánt villamosok száma változatlanul 12 darab marad, a rövidebb járművek száma nő meg 25-ről 35-re. A döntés eredményeként így lehetőség nyílik a 2007 és 2013 közötti uniós források kihasználását is jelentősen javítani. A döntés nyomán minden korábbi aggály, politikai támadás, mely a villamostender – egyébként rajtunk kívül álló okból, a Skoda támadásai miatt történt – elhúzódása miatt az uniós támogatások elvesztését vetítette előre, alaptalannak bizonyult. A forrás biztosításához szükséges az európai uniós támogatás felhasználására vonatkozóan jelenleg érvényben lévő támogatási szerződés, valamint a Fővárosi Önkormányzattal megkötött fejlesztési megállapodás egy időben történő módosítása, melyek előkészítése folyamatban van.

A szerződésnek köszönhetően fejlődhet a magyar ipar is

A közbeszerzési eljárás eredményeképpen a szállítási szerződést Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Felipe Rodrigo, a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., vagyis a CAF igazgatója 2014 március 5-én írta alá. Az elhúzódó döntőbizottsági eljárások miatti csúszás a teljes beruházás időbeli lebonyolítására negatív pénzügyi hatást gyakorolt az uniós források vonatkozásában: a szállítandó villamosok egy részének megérkezése 2016-ra csúszott át, ezáltal a 2007-2013-as uniós forrásokból már nem, csak – a Kormány tavaly decemberi döntése szerint – a 2014-2020-as forrásokból lett volna finanszírozható ezen villamosok ára, ez azonban az ország számára a 2007-13-as erre a projektre eső támogatás részleges elvesztését okozhatta volna. Ezen negatív hatás csökkentése érdekében a BKK és a CAF vezetése Vitézy Dávid és Felipe Rodrigo vezetésével tárgyalásokat kezdett és az elmúlt néhány hétben lefolytatott tárgyalások eredményeként lehetőség nyílt a szállítási folyamat felgyorsításra egy újabb gyártósor üzembeállításával.

Az újabb gyártósor üzembe helyezését a gyártó abban az esetben vállalja, ha a közbeszerzésbe épített opciós lehívás lehetőségével élve további 10 darab villamos megrendelésére is sor kerül, melyek gyártásában már magyar ipari szerepvállalásra is sor kerülhet a tárgyalások eredményeként. Ennek a plusz 10 darab villamosnak a beszerzését támogatta a Kormány a most elfogadott határozatával.

A villamostender számokban

A „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés” tárgyú projekt a Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési, járműbeszerzési beruházása, amelynek kedvezményezettje a Budapesti Közlekedési Központ. A beruházást a támogatási szerződés és a Főváros Közgyűlés döntése alapján bonyolítjuk le.  Az új villamosok és trolibuszok beszerzése napjaink egyik fő közösségi közlekedési beruházása, melynek pályázatát 2011-ben adtuk be, a támogatást 2012-ben nyertük el, 2013-ban pedig a tendereztetés zajlott. A projekt megvalósításának finanszírozására vonatkozó támogatási szerződés aláírására 2012. december 7-én került sor, amely szerint a rendelkezésre álló összes forrás 43.000.000.000 forint. A támogatási arány 99,33 százalék, a támogatáshoz kapcsolódó, a Fővárosi Önkormányzat részéről rendelkezésre bocsátandó önrész összesen 288.100.000 forintot tett ki. A 2013 februárjában kiírt, a villamosok beszerzésre irányuló közbeszerzési eljárás, az egymást követő két Közbeszerzési Döntőbizottság előtti eljárás után, végül 2014. március 3-án eredményesen lezárult, a CAF győzelmével.

Korábbi közleményünk

Sikerrel zárult a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzése, a nyertes ajánlattevő, a spanyol CAF szállíthatja az új villamosokat Budapestre. A Közbeszerzési Döntőbizottság megerősítette a Budapesti Közlekedési Központ villamos járműbeszerzéssel kapcsolatos álláspontját, miszerint a másik ajánlattevő, a Škoda ajánlata érvénytelen. A közbeszerzés lezárultával ismét új, alacsonypadlós, elejétől végéig hosszában átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű villamosok érkezhetnek a Fővárosba és ezzel párhuzamosan elkezdődik a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok selejtezése. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. Az erről szóló megállapodást Felipe Rodrigo, a CAF igazgatója és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója írta alá március 5-én, dr. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes jelenlétében a Városházán.

2015-től újra vadonatúj villamosok Budapesten

A járműbeszerzés eredményeként a 37 villamosból álló flotta első járművei 2015-ben érkezhetnek meg a fővárosba. A Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként BKK kétféle hosszúságú villamost szerez be: 25 darab 34 méteres és 12 darab 56 méteres szerelvényt, mely mintegy 44,1 milliárd forintos beruházást jelent a város közösségi közlekedési rendszerében. A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai Fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra fognak kerülni, melynek során a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb 56 méteres szerelvények az ugyancsak jelenleg döntően európai uniós forrásból megújuló és a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es vonalra fognak kerülni. Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamossal nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.

A villamosok érkezése Budapestre:
  • 2015 szeptember: az első 34 méteres villamos érkezése Budapestre
  • 2016 március: az első 56 méteres villamos érkezése Budapestre
  • 2016 május: a 37., utolsó villamos érkezése Budapestre

A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab lehet vegyesen rövid és hosszú jármű is, valamint lehetőség van ezen belül 20, felsővezeték nélküli üzemre alkalmas jármű vásárlására is, mely a 2-es villamos tervezett rekonstrukciója kapcsán merülhet fel. A szerződés értéke így összesen mintegy 111 milliárd Ft. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel. A most zárult beszerzési eljárásnak köszönhetően ebben az évtizedben alapjaiban újulhat meg a budapesti villamosflotta: eredeti céljának megfelelően gyors, kényelmes, a közúti forgalomtól a lehető legtöbb helyen elkülönítve közlekedő, nagykapacitású, halk járművek segítségével reneszánszát élheti a közösségi közlekedésen belül is az egyik leginkább környezetbarát szolgáltatás.

A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a Magyar Kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.

A járművek főbb jellemzői

Az új járművek teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a villamosok használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón” elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A budapesti járműveket a BKK előírásának megfelelően két hosszváltozatban szállítja le a gyártó. A rövid változat 34,2 méter hosszú és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas, amiből 81 ülőhely. Szélességük egységesen 2,4 méter.

A jármű utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint kamerákkal is fel lesz szerelve, mindamellett, hogy a FUTÁR-ba is integrálva lesz a járműfedélzeti utastájékoztató rendszer.

A Budapesten forgalomba kerülő CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (Granada, Zaragoza, Málaga, Besancon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel. Idehaza Debrecenben is ilyen villamosok beszerzése mellett döntött a DKV, melyek nemrég álltak forgalomba a 2-es villamos vonalán. A spanyol villamosok a próbafutásokat ott kifogástalanul teljesítették és 2014. február végén átadták az első 13 járművet, melyeket az utazóközönség nagy megelégedéssel vehetett birtokba.

Hosszú évek után ismét új villamosok érkezhetnek a Fővárosba és ezzel párhuzamosan elkezdhető a legöregebb, 40-45 éves, elavult, kényelmetlen villamosok leselejtezése. Az új járműveket a BKV fogja üzemeltetni.

A közbeszerzési folyamat háttere

2012 decemberében Tarlós István főpolgármester, Dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója aláírták a támogatási szerződést, majd a BKK 2013. február 15-én indított nyílt közbeszerzési eljárást a Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés keretében „Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzésére vállalkozással vegyes szállítási szerződés” tárgyban – 2013/S 033-052117 szám alatt közzétett ajánlati felhívásával –, a jelentkezőknek az ajánlatokat 2013. május 30. napjáig kellett benyújtani. Az ajánlattételi határidőre érdemben műszakilag és kereskedelmileg is értékelhető vállalást tartalmazó négy ajánlat érkezett – az ajánlati árak sorrendjében megnevezve a cégeket –: a Ganz-Škoda (alvállalkozóként a cseh Škoda csoport tagjai), a spanyol CAF, a német Siemens és a svájci Stadler vállalatoktól.

Az alapos jogi, gazdasági és műszaki értékelési folyamat, ezen belül a több körös hiánypótlási eljárás eredményeképpen a BKK 2013. augusztus 23-án adta ki az eljárást lezáró döntését, amely ellen a Ganz- Škoda Közlekedési Zrt., a Škoda cégcsoport ajánlatot tevő magyarországi kereskedelmi egysége jogorvoslati eljárást kezdeményezett.

A 2013. augusztus 23-án meghozott első lezáró döntés eredménye lényegében nem változott, de az időközben lefolytatott két Közbeszerzési Döntőbizottsági eljárás, az újabb hiánypótlások és az újraértékelés jelentős késedelmet okozott a villamosbeszerzésben. A késedelem miatt a projekt már nem zárható le a 2015. december 31-én záródó európai uniós finanszírozási ciklusban, ezért a projekt 2016. évre áthúzódó részének finanszírozásának biztosítása vált szükségessé. A villamosszállítási szerződés megkötéséhez elengedhetetlen pénzügyi fedezet a projekt szakaszolásával biztosítható, amit a Kormány 2034/2013. (XII.29.) sz. határozatával jóváhagyott, így nem került veszélybe a projekt megvalósítása és a Kohéziós Alap támogatás felhasználása sem. A kényszerű késedelem miatt 2015-ig e projektben már fel nem használható forrásokat a Főváros a Kormány támogatásával más beruházásokra kívánja felhasználni, azaz nem veszett el egyetlen eurónyi uniós támogatás sem.

Az uniós források felhasználásával zajló közbeszerzési eljárások szabályosságát ellenőrző Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közbeszerzés Felügyeleti Főosztálya az új eljárást lezáró döntést és az azt megelőző bírálati dokumentumokat minőségbiztosította, arról pozitív tartalmú, támogató tanúsítványt adott ki, amely alapján – a rendelkezésre álló dokumentumok szerint – a BKK által kiírt közbeszerzési eljárás és az annak eredményeként meghozott döntés megfelel a közbeszerzési törvényeknek. A kiírás egyetlen pontját sem támadta meg egyetlen ajánlattevő sem, így a Ganz- Škoda sem, tehát azok a vélemények, amelyek szerint a kiírás hibás, rossz volt, teljesen alaptalanok. Az ajánlatok érvényességét a kiírási követelmények szerint kell megítélni.

A tenderfolyamatban a BKK a törvényi határidőknek megfelelően járt el, az ajánlattevők által folyamatosan kért határidő-hosszabbításoknak, módosításoknak ésszerű határokon belül eleget tett, éppen a verseny szélesítése érdekében, illetve a törvényben előírt hiánypótlási lehetőségeket biztosította. Ennek is köszönhető, hogy négy érdemi ajánlat is érkezett a tenderre. Kapcsolódó anyagok:
Kategória: Híreink, Közlemények | A közvetlen link.
Email This PostAdd to favourites Nyomtatás

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.