Társadalmi egyeztetés tervezett forgalmi változásról

A 79-es trolibuszviszonylat fejlesztése hétköznapokon, a 20E, 30-as autóbuszcsalád hétköznap esti, és hétvégi közlekedési rendjének átalakítása, a 79-es trolibusz hétvégi üzemszünete

Megnevezés: A 79-es trolibuszviszonylat fejlesztése hétköznapokon, a 20E, 30-as autóbuszcsalád hétköznap esti, és hétvégi közlekedési rendjének átalakítása, a 79-es trolibusz hétvégi üzemszünete
Érintett térség: Keleti pályaudvar, Erzsébetváros, Városliget, Angyalföld, Újpest, Káposztásmegyer
Érintett viszonylatok: 20E, 30-as, 30A, 79-es, 147-es és 230-as
Bevezetés tervezett időpontja: 2013. június 1.
A változást kiváltó előzmények:
  • A Vizafogó lakótelep tömegközlekedési feltárása kedvezőtlen, a 75-ös és 79-es trolibuszok a Dózsa György út – Váci út csomópontban külön helyen állnak meg, közös kínálatuk lényegében az M3-as metró felől nem elérhető a megállók távolsága miatt.
  • A 79-es trolibuszvonal meghosszabbításával csökkenthetőek a lakótelepen belüli gyaloglási távolságok, egyben megvalósulhat a forgalmas Váci út – Dózsa György út csomópontban az azonos irányban közlekedő járatok közös megállóban történő megállítása.
  • A Dózsa György úton a Keleti pályaudvar felé közlekedő viszonylatokon (20E, 30, 30A, 230) jelentős kapacitástartalékok vannak hétköznap az esti időszakban és hétvégén egész nap, ezért a párhuzamos járatok racionalizálásával összességében hatékonyabban is kielégíthetőek az utazási igények.
Változás rövid leírása:
  • A 79-es trolibusz csak munkanapokon közlekedik, útvonala meghosszabbodik. A 79-es vonalon alacsonypadlós, felsővezeték nélküli önjáró üzemben is közlekedni képes szóló trolibuszok állnak forgalomba.
  • Kisforgalmú időszakokban (hétköznap esténként és hétvégi napokon) a 20E helyett a 20-as alapjárati autóbusz közlekedik teljesen összehangolva a 30-as, 30A és 230-as járatokkal, bővítve az eljutási lehetőségeket a Reitter Ferenc utcai megállókban, illetve pótolva a 79-es trolibusz szerepét.
Útvonal: A 79-es trolibusz új útvonala:

Dráva utca – Hegedűs Gyula utca – Révész utca – Kárpát utca – Dráva utca

20, 20E autóbuszok útvonala:
Június 1-jétől mindkét járat a Keleti pályaudvar irányában rövidebb útvonalon, a Verseny utca helyett a Thököly úton közlekedik. Ellenkező irányban a 20E autóbusz a Thököly út felújításához igazodva, várhatóan  2013. szeptemberétől használja majd a közvetlen Thököly út  – Dózsa György út útvonalat, míg a 20-as autóbusznál a társadalmi egyeztetés eredményének függvényében opciós lehetőség a Rottenbiller utcát érintő útvonalváltozat is.

Megállóhely:
  • A 79-es trolibusznak új megállóhelye létesül a Révész utcában az orvosi rendelők környezetében, valamint a Dráva utcában is megáll a 75-ös, 115-ös, 133-as vonalak mai megállójában.
  • A kisforgalmú időszakokban a 20E-t felváltó 20-as busz alapjáratként közlekedik, a Keleti pályaudvar M és a Tél utca között minden érintett megállóban megáll, megállóhelyei a Tél utcától Káposztásmegyerig a 20E megállóhelyeivel azonosak.
Üzemidő:
  • A 20-as autóbusz hétköznap esténként (kb. 21 órától) és hétvégén egész nap közlekedik, ezen időszakokban a 20E nem jár. Vagy az új 20-as vagy a 20E biztosítja az eljutási lehetőségeket a 20E eddigi teljes üzemideje alatt.
  • A 79-es trolibusz hétköznap 6.00 – 20.00 óra között jár, hétvégén nem közlekedik.
Követési idő:
  • A 79-es és 20E vonalakon nincs változás a megmaradó üzemidejükben.
  • A 20-as és 30-as autóbuszcsalád (30+30A+230 közös követés) a kisforgalmú időszakokban összehangoltan közlekednek:
    • hétköznap esténként felváltva 20-20 percenként
    • szombat délelőtt felváltva 10-10 percenként, szombaton délután és vasárnap egész nap felváltva 15-15 percenként indulnak a járatok.
  • A 30-as és a 230-as autóbuszok önálló szakaszán a kínálat érdemben nem változik.
  • A 147-es autóbusz hétvégén sűrűbben, 20 helyett 15 percenként közlekedik, Újpest-Központ M végállomástól a 30-as családdal összehangoltan, egyenletes követési időt biztosítva Megyer felé.

A tervek szerint a 79-es trolibuszok 2013. június 1-jétől munkanapokon meghosszabbított útvonalon közlekednek. A trolibuszok a Dózsa György út – Váci út csomópontjában a 75-ös trolival közös megállóban állnak meg a Duna felé, majd a Dráva utca – Hegedűs Gyula utca – Révész utca – Kárpát utca – Dráva utca tömbkerüléssel érkeznek vissza a Dózsa György út – Váci út csomópontba, ahol szintén a 75-ös trolival közös megállóban állnak meg, majd haladnak tovább a Keleti pályaudvar M felé.

A Dráva utcán történő továbbvezetéssel tehát megvalósul az azonos irányba közlekedő trolibuszok közös megállítása, a Hősök tere M felé a trolik végre egy, azonos megállóból indulnak majd a Dózsa György úti metróállomás, azaz a Váci út felől. A 79-es troli új útvonalán jobb metrókapcsolatot biztosít a lakótelepi beépítettségű területnek, jelentősen csökkenhetnek a rágyaloglási távolságok, illetve a kerületi belső hálózati kapcsolatok tekintetében tömegközlekedéssel is elérhetővé válik a Révész utcában található orvosi rendelő és iskola. A 79-es trolibusz új szakaszán nincs felsővezeték-rendszer kiépítve, ezért a vonalon a 83-as troli az M4 metró építése előtti rendben történő újraindulása után onnan felszabaduló, felsővezeték nélküli önjárásra is képes szóló Solaris trolibuszok közlekednének júniustól.

A hétvégén nem közlekedő 79-es trolibuszok Dózsa György úti szerepét szombaton, vasárnap és ünnepnapokon az új, 20-as jelzésű alapjárati autóbusz veszi át, amely kiszolgálja a 79-es trolibusz Hősök tere M – Keleti pályaudvar M közötti szakaszát is. A 20-as autóbusz a káposztásmegyeri végállomás és a Tél utca között az eredeti 20E megállókiosztással, a 30-as autóbuszcsaláddal párhuzamos Tél utca – Keleti pályaudvar vonalszakaszon pedig egy kivétellel a 30-as autóbusz megállóit használja összehangolt közlekedés mellett, hétköznap esténként közös 10, hétvégén közös 5, illetve 7,5 perces követést biztosítva a mai jellemzően 10 – 15 perc helyett. A Dózsa György úton a Keleti pályaudvar M irányában a 20-as autóbusz nem 30-as Dembinszky utcai, hanem a 79-es trolibusz István utcai megállóhelyét használja, ez az egy kivétel, mely a 79-es hétvégi üzemszünetének pótlása miatt javasolt.

Ellenkező irányban 20-as autóbusz a trolibuszoktól eltérően nem tér be a Városligetbe, hanem a 30-as buszokkal közösen a Dózsa György úton közlekedik.

A Dózsa György út és a Keleti pályaudvar között a 20-as autóbusz alábbi vonalvezetése lehetséges:

  • Dózsa György út – Thököly út – Keleti pályaudvar (jelenlegi 20E végállomás) – Thököly út – Dózsa György út,
  • Dózsa György út – Thököly út – Keleti pályaudvar (jelenlegi 20E végállomás) – Thököly út – Rottenbiller utca – István út – Dózsa György út.

Az utóbbi útvonalon a 79-es trolibusz  erzsébetvárosi önálló szakaszát is pótolná hétvégente a 20-as busz. A Rottenbiller utca – István úti vonalvezetés előnye a Thököly úti vonalvezetéssel szemben az, hogy a 20-as autóbusz a 79-est pótolva továbbra is érinti az István utca térségét, hátrány azonban, hogy a 20-as autóbusz mai utasainak (kb. 1600 fő/nap) ez az útvonal 2-3 perces kerülőt és többletutazást jelent. Az István úti térség elkerülése a trolit ma használók esetében jelentkezik hátrányként (kb. 600 fő/nap).

Az alternatív vonalvezetésekkel kapcsolatban várjuk utasaink véleményét!

A 20E helyett munkanap esténként is a 20-as autóbusz közlekedne, javítva a Reitter Ferenc utcai megállók kiszolgálását.

Szakmai indoklás
  • A 79-es trolibuszvonal hétvégi alacsony utasforgalma ellenére a munkanapi hivatásforgalomban vonzóbbá tehető a Vizafogó lakótelep közlekedési kapcsolatainak javítása, illetve Dózsa György út M-nél a 75-össel közös megálló használata segítségével.  Kisforgalmú időszakokban a párhuzamos vonalak (20, 30, 30A, 230, 75) pótolni tudják a 79-es viszonylat szerepét.
  • A 20-as autóbusz megállítási rendjének módosításával a 30-as autóbusszal közös szakaszon bővül a kínálat és hétvégén kiválthatóvá válik a 79-es troli.
Várható eredmények:
  • Csökkenő megállóhelyi várakozási idők a Dráva utcában és a Dózsa György út – Váci út csomópontjában (Dózsa György út M), a Vizafogó lakótelepen a rágyaloglási távolságok csökkenése a metróhoz, iskola, orvosi rendelők könnyebb megközelíthetősége, új területek bevonása környezetbarát elektromos járművekkel.
  • Szintén csökkennek a megállóhelyi várakozási idők a 20-as és 30-as, valamint a 30-as és 147-es autóbuszok közös szakaszain.
Az előkészítésben részt vevő szervezetek: Nem voltak az előkészítésben részt vevő szervezetek.
Észrevételek beküldésének határideje: 2013. április 16.

Budapest, 2013. április 2.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.