1-es és 3-as villamos fejlesztése

A projekt célja

Fejlesztésünk Budapest két kiemelt fontosságú, körgyűrűs villamosvonalának felújítását, illetve bővítését célozza meg. Átfogó felújítást végzünk az 1-es és a 3-as vonalakon, előbbit pedig meg is hosszabbítjuk a Rákóczi hídon és a Szerémi úton keresztül a Fehérvári útig. A projekt részeként megújul a vonalak infrastruktúrája, csökken a környezetterhelés, nő az utazási sebesség. Akadálymentesítjük a megállókat, járataink versenyképessé tétele céljából pedig új forgalmi rendet vezetünk be.

Előzmények

A körutak kiemelt szerepet töltenek be Budapest közlekedési hálózatában, lehetővé teszik ugyanis, hogy egyes külsőbb városrészek között a belváros érintése nélkül lehessen közlekedni. Kiépítésük már a XIX. század végén elkezdődött: a Nagykörúton már az 1890-es években lehetett villamossal utazni. A külsőbb körutak tervei ugyan szintén nem új keletűek, kiépítésükre azonban csak a XX. század második felében került sor.

Az 1-es villamos

A Hungária körúti gyorsvillamos első szakaszát 1984-ben adták át. A 80-as és a 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A járat két évtized alatt a főváros egyik legforgalmasabb villamosvonalává vált, melynek törzsszakaszán csúcsidőben három percenként követik egymást a szerelvények. Útvonala legnagyobb részén új területeket kapcsolt be a villamosvasúti hálózatba, más helyeken korábbi villamosvonalak szerepét vette át (23, 33, 38).

A vonal kiépítésekor mindenütt új pálya épült, azonban az első szakaszok infrastruktúrája mára meglehetősen elhasználódott, sokhelyütt ezért 10-30 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben. Ez jelentősen megnöveli a villamosok menetidejét, növeli a szükséges járműszámot, elriasztja az utasokat. Az egykor gyorsvillamosnak tervezett vonal mára lassúságáról és gyakori üzemzavarairól híres az utasok körében. A vonalon Tatra T5C5 típusú villamosok járnak, melyeket újonnan állítottak forgalomba a villamosvonal megnyitásakor.

A vonal újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden van. A fejlesztés 2004-ben bekerült az uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban később elakadt. A BKK 2010-es megalakulását követően újra elővette a projektet, így az még ebben a finanszírozási ciklusban megvalósulhat.

Az 1-es villamos szakaszainak átadása
1984 1987 1990 1993 1995 2000 2015
Bécsi út- Lehel u. Kacsóh Pongrác út Thököly út Kerepesi út Salgótarjáni út Rákóczi híd Fehérvári út

A 3-as villamos

A 3-as villamos jelenleg Budapest legkülső villamosvasúti körgyűrűje. Vonala az 1950-es évektől kezdett el kiépülni, többek között régi iparvasúti vágányok felhasználásával. Mai formáját és körgyűrűs szerepét 2001-ben nyerte el: a 13-as és a 63-as villamosok összekötésével ekkor jött létre a 3-as jelzésű vonal, ekkor debütáltak a Hannoverből használtan beszerzett TW6000 típusú villamosok is, melyek azóta is megbízhatóan szolgálják Zuglót, Kőbányát és Dél-Pestet. A járat utasforgalma az összekötést követően megnövekedett: a törzsszakaszon (Nagy Lajos király útja – Kőbánya alsó vasútállomás) csúcsidőben három percenként követik egymást a 3-as, valamint az itt vele együtt közlekedő 62-es és 62A viszonylatok szerelvényei. Az 1-es villamoséhoz hasonlóan a 3-as vonal infrastruktúrája is nagyon elhasználódott: a legrosszabb állapotban a Kőrösi Csoma Sándor úti szakasz van, de Kőbánya-Hízlaló vasútállomásnál a 3-as használja Budapest utolsó egyvágányú szakaszát is.

A beruházás elemei

Az 1-es villamos

A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között 8,3 kilométer hosszban teljesen új pálya épül a régi, elhasználódott vágányok helyett. Délen 3,2 kilométer hosszú új szakasz épül ki a Rákóczi híd – Szerémi út – Hengermalom út útvonalon, új – ideiglenes – végállomás épül a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében. A Vörösvári úton és Újbudán fűburkolatú pálya létesül, melynek zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik majd. A villamosok menetideje jelentősen lecsökken, megszűnnek az eddigi sebességkorlátozások, az új pálya tervezési sebessége 60 km/h lesz, az 50 km/h jogszabályi határ alól felmentést kérünk. Az érzékenyebb pályarészeken – kitérőkön, vágánykereszteződéseken, kissugarú ívekben – lehetőség szerint a jelenlegi sebességhez képest magasabb sebességet alkalmazunk.

A vonal áramellátási rendszere is megújul: A Bécsi út és a Kerepesi út között teljes felsővezeték-cserére kerül sor, a vonal teljes energiaellátási hálózatát megújítjuk, az új rendszer alkalmas lesz a visszatáplálásra.

Megújulnak a vonal megállói is: egységesen 26 centiméter magas peronok épülnek ki, melyekről a beszerzendő alacsonypadlós járművekbe akadálymentesen lehet majd beszállni. Az akadálymentesítés jegyében nyolc megállóba lifteket építünk, két másik helyszínen új gyalogátkelőhelyet hozunk létre, Közvágóhíd megállóhelyen rámpát létesítünk. Minden megállóban új perontető kerül kialakításra, a forgalmasabb csomópontokban teljesen fedett peronok épülnek. A Fehérvári úti végállomásnál a 18-as, 41-es és 47-es villamosok számára is új, középperonos megállóhely létesül.

Bővülnek a visszafordítási lehetőségek is: a Szentlélek tér és az Árpád híd megállónál új vágánykapcsolat létesül, így az észak-budai oldal üzemzavara esetén a pesti szakasz zavartalanul kiszolgálható marad, a metróról átszálló utasok így nem kényszerülnek pótlóbuszok igénybevételére. A kapcsolódó úthálózatokon is lesznek felújítási munkák: a forgalmasabb kereszteződésekben az eddigi aszfaltburkolatot jóval teherbíróbb bazaltbeton váltja majd fel.

Árpád híd-a mai 15-30 km/h helyett 50 km/h mehetnek majd a villamosok
Árpád híd-a mai 15-30 km/h helyett 50 km/h mehetnek majd a villamosokÁrpád híd-a mai 15-30 km/h helyett 50 km/h mehetnek majd a villamosok
 

Rákóczi híd, végállomás– Már a híd építésekor biztosították a helyet a villamosnak
Rákóczi híd, végállomás– Már a híd építésekor biztosították a helyet a villamosnakRákóczi híd, végállomás– Már a híd építésekor biztosították a helyet a villamosnak
 


A 3-as villamos

Teljes pályafelújítást lesz a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér úton, az Élessarok térségében, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Üllői úti kereszteződésnél. A kőbányai szakasz egy részén füves pálya épül, a kitérőkön és az ívekben megemelik az alkalmazható sebességet. A Bihari utcában a villamos két vágányon halad majd. Az Élessaroknál és az Ónodi utcánál tömegközlekedési sávot alakítanak ki, amelyet a villamosokon kívül a buszok is használhatnak. A vonal teljes energiaellátása megújul.

Korszerűsítik a vonal megállóit is: minden peron 26 centiméter magas lesz, amelyekről a beszállás lényegesen könnyebb az alacsonypadlós villamosokba. Fedett megállóhely épül a Mexikói úti végállomáson, részlegesen befedik az Örs vezér tere - Zugló, Szent László tér és Kőbánya alsó vasútállomás megállókat is.

A fejlesztések érintik az utakat is: a forgalmasabb kereszteződésekben az aszfaltburkolatot jóval nagyobb teherbírású bazaltbetonra cserélik.

A régi pályán lassan és zajosan közlekednek a járműveA régi pályán lassan és zajosan közlekednek a járműve
 

A felújítást követően itt is két vágányon megy a forgalom
A felújítást követően itt is két vágányon megy a forgalom A felújítást követően itt is két vágányon megy a forgalom
 

A beruházás előnyei

Mindkét körgyűrűs vonalon jelentősen gyorsul a közlekedés: megszűnnek a sebességkorlátozások, csökken a jelzőlámpáknál töltött várakozási idő is. Közel tíz év után ismét új villamosvonalat épül Budapesten, húsz év várakozás után villamos jár majd a Rákóczi hídon, ezzel kiváltva a 103-as busz egyik részét, Újbuda új, átszállásmentes kapcsolatokkal gazdagodik. Kényelmesebbé válik a közlekedés: több megállóban lift épül, új gyalogátkelőhelyeket létesülnek. A forgalmas csomópontokban teljesen lefedett megállóhelyek épülnek, az utasokat az aluljáró lépcsőin sem éri eső.

Teljes hosszukban akadálymentesek lesznek a vonalak, minden megállót meg lehet majd közelíteni kerekesszékkel, babakocsival, a látásukban korlátozottakat vakvezető sávok segítik majd. Korszerűsödik az utastájékoztatást is, a jelentősebb megállókban kijelzőkön lesz olvasható a villamosok érkezési ideje. Minden megállóban lesznek hangszórók, így egy váratlan üzemzavarról, balesetről, forgalmi intézkedésről az utasok is azonnal értesülhetnek. A hangszórók környezetfüggő automatikus hangerőszabályzóval rendelkeznek, hogy a nappali csúcsforgalomban is jól hallhatóak legyenek, éjjel pedig ne zavarják fölöslegesen a környezetüket.

A fejlesztés a környezettudatosság jegyében zajlik. Az 1-es vonal áramellátása alkalmassá válik visszatáplálásra, a fékező villamosok által termelt energiát a gyorsítást végző villamosok tudják felhasználni. A sebességkorlátozások felszámolásával megszűnnek a felesleges fékezések és gyorsítások is. Az 1-es és a 3-as villamos egyes szakaszain füves pálya épül, mely elnyeli a port és a zajt.

Fejlesztési lehetőségek

Az 1-es villamos déli meghosszabbítása

A vonal nem állna meg véglegesen a Fehérvári útnál, tervezzük meghosszabbítását a Kelenföldi pályaudvar felé. Az Etele úton építendő új szakasz teljes egészében kiváltaná a 103-as buszt, közvetlen kapcsolatot biztosítana a 4-es metró, a vasút, valamint számos felszíni járat felé. A meghosszabbítást felvettük előkészítési projektjeink közé, így az a következő európai uniós finanszírozási ciklusban megvalósulhat.

Az észak-budai villamosok meghosszabbítása

Terveink szerint az 1-es villamos vagy a budai fonódó villamoshálózat bizonyos járatai továbbhaladnának jelenlegi végállomásuktól a külső Bécsi úton. Új pálya létesülne a Vörösvári út és az Aranyvölgy között, a tervezett végállomás a Kocsis Sándor út és a Bécsi út kereszteződésénél helyezkedne el, ahol Aranyvölgy névvel új vasúti megállóhely létesül az esztergomi vasútvonalon, kiváló átszállási lehetőséget biztosítva a villamosok utasainak. Az új szakaszt az 1-es villamos és Dél-Buda felől érkező járatok is használhatnák, a pontos járat- és megállókiosztás a tervezés során dől el.

A fejlesztés megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséhez megítélt európai uniós támogatás áll rendelkezésre.

A 3-as villamos meghosszabbítása

A vonal az Erzsébet királyné útja és a Nagy Lajos király útja kereszteződésétől a Teleki Blanka, majd a Szegedi úton folytatná útját a Béke tér felé. A vonal nem vesztené el kapcsolatát a földalattival, annak meghosszabbítása esetén új átszállóhely jönne létre Zuglóban. Az új vonalvezetés csatlakozást biztosítana a váci és a veresegyházi vasútvonalra, valamint a 14-es villamosra is. A fejlesztés megvalósíthatóságát előkészítési projektjeink keretein belül vizsgáljuk.

A 3-as villamos meghosszabbítása Pesterzsébeten át Csepelre

A vonal jelenlegi Gubacsi úti végállomása Pesterzsébet lakónegyedeinek szélén helyezkedik el, a 3-as villamos jelenleg a legtöbb XX. kerületi utas számára csak átszállással érhető el, ez jelentősen csökkenti a vonal déli szakaszának vonzerejét. Pesterzsébet központjában ma számos autóbuszjárat közlekedik, melyek jelentős része Dél-Pestet köti össze a Csepel-szigettel.

Terveink szerint a 3-as villamost a Török Flóris utcán, a Topánka utcán és a Gubacsi hídon keresztül meghosszabbítanánk Csepelre. A villamos ezzel átvenné az autóbuszok feladatainak egy részét a régióban, elérné Pesterzsébet központját, számos utasnak jelentve könnyebbséget. A fejlesztés megvalósíthatóságát előkészítési projektjeink keretein belül vizsgáljuk.

Fontos információk

Áttekintőtérkép, fejlesztési elemek

Projektadatok

A projekt neve: “Az 1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztésének I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként”
Azonosító száma: KÖZOP-5.5.0-09-2010-0025
Támogató: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Közreműködő szervezet: KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt.
Kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Forrása: Közlekedési Operatív Program keretében, Európai Uniós és hazai költségvetési forrásból. A szükséges önrészt Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja.
Összköltsége: 44 442 766 742 Ft
Támogatás intenzitás: 93,92 %
TSZ hivatalos megkötésének napja: 2011. szeptember 13.
Tervezési szerződés megkötése: 2012. március. 20.
Kiviteli tervek elkészítése: 2012. 03.20. – 2013. I. né.
Független ellenőrző Mérnök szerződés megkötése: 2012. augusztus 3.
Kivitelezés: 2013 III. né. – 2015. I. né.
Fő megvalósítandó feladatok: 1-es villamos vonal:

  • Bécsi út – Árpád híd M: 2013. október – 2014. május
  • Árpád híd M – Lehel utca 2013. október – 2013. december
  • Lehel utca – Kerepesi út: 2014. június – 2014. november
  • Kerepesi út – Közvágóhíd: 2014. II. né. – 2014. III. né.
  • Meghosszabbítás: 2014 . I. né. – 2015. I. né.
3-as villamos vonal:

  • Örs vezér tere – Mázsa tér: 2013. november – 2014. július
  • Mázsa tér – Üllői út: 2014. II. né – 2014. III. né
  • Mexikói út – Örs vezér tere: 2014. II. né – 2014. IV. né
  • Üllői út – Gubacsi út: 2014. III. né – 2014. IV. né

EU kohéziós alap logo


Kapcsolódó hírek:

Fejlesztéseink  Fejlesztéseink

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.