Az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig

A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ tovább folytatja a budapesti villamoshálózat fejlesztését. Folytatódik a 2015 márciusától a Fehérvári út és az Etele út kereszteződéséig járó 1-es villamosvonal fejlesztése. A kivitelezés 2017 novemberétől előreláthatólag 2018 év végéig tart. A projekt eredményeként létrejön az összeköttetés az Etele téri végállomás térségében az 1-es villamos és Kelenföld vasútállomás, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró, és a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 49-es villamosjárata között. A projekt célja részben az Etele téri csomópont hatékony összekapcsolása a kelenföldi városrésszel, továbbá Dél-pesttel, így lehetővé téve az agglomerációból érkezők számára a gyorsabb eljutást a város ezen részei felé, valamint a környék lakóinak számára a belváros felé tartó metró- és villamosvonalak gyors elérését.

Előzmények

A Hungária körgyűrű és rajta az 1-es villamosvonal kiépítése Budapest egyik legfontosabb, ütemezetten megvalósuló projektje. Az 1-es villamosvonal első szakasza a Hungária körút fejlesztésével együtt, 1984-ben indult el, első ütemben Óbuda és a Lehel út/Hungária körút csomópont között. A Hungária körgyűrű fokozatos kiszélesítése, valamint a vasúti műtárgyak fokozatos megépítése lehetővé tette, hogy a villamosvonal több ütemben, 2000-ben elérje a Közvágóhidat. Bár az 1995-ben átadott Lágymányosi (ma Rákóczi) hídon már a kezdetektől megvolt a vágányok helye, a vonal újabb meghosszabbításra sokat kellett várni. A Bécsi út/Vörösvári út–Rákóczi híd közötti szakasz felújítása és akadálymentesítése 2014-ben, meghosszabbítása a Fehérvári útig pedig 2015 márciusában fejeződött be (bkk.hu/fejleszteseink/1-es-es-3-as-villamos-fejlesztese/). Ezzel egyidejűleg, 2013 közepén elkezdődött a vonal Etele térig történő meghosszabbításának előkészítése is, melynek eredményeként 2017-18-ban ez is megvalósul.

Miért fontos az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig?

Az 1-es villamos jelenleg Budapest egyik legfontosabb villamosjárata, a pesti és budai külváros fő körirányú közösségi közlekedési eszköze, mely olyan csomópontokat köt össze, mint a Flórián tér, az Árpád híd metróállomás, a Puskás Ferenc Stadion vagy a Népliget, melynek útvonalán számos metró-, villamos- és buszjárat, valamint vasúti és helyközi autóbuszos átszállási lehetőséget nyújt. Az 1-es villamos ma a város leggyorsabb villamosjárata: a felújításnak és a kedvező lámpahangolásnak köszönhetően 22,4 km/óra átlagsebességgel halad: gyorsabban, mint az elkülönített pályán közlekedő M1-es metró. A vonal 2015-ben befejezett meghosszabbítása a beváltotta hozzá fűzött reményeket, a villamosok jelenlegi forgalma – a gyorsabb haladásnak, a kiszámíthatóbb közlekedésnek, valamint az átszállásszám csökkenésének köszönhetően – jóval magasabb, mint a korábban erre közlekedő buszoké volt. Egyes időszakokban a korábban a 103-as buszon mért értékek közel háromszorosát is eléri.

A vonal a fejlesztéssel a város egyik legnagyobb lakótelepét is érinti. Ezeket a XI. kerületi célpontokat csak a 103-as buszra történő átszállással lehetett elérni. A 2013–14-ben készített megvalósíthatósági tanulmány igazolta, hogy a meghosszabbítás a lakótelepen élők, valamint a városba vonattal és helyközi buszokkal érkezők számára jelentősen csökkenti az átszállások számát, valamint menetidőt főként Dél- és Kelet-Pest irányába.

Milyen lesz az Etele úti új villamospálya?

Az 1-es villamosvonal új szakaszán a vonalon korábban megvalósított megállótípust alakítanak ki a Bikás parknál és a Bártfai utcánál. Az 1-es villamos meghosszabbítása során a Hengermalom út–Fehérvári út csomópontban létesített ideiglenes végállomás minimális átépítésével hosszabbítják meg a 2 vágányú villamospályát az Etele úton. A mintegy 1,7 kilométeres hosszon épülő új vonalszakasz az Etele úton középen vezet majd, ezt követően balra kanyarodik a Somogyi útra, ahol az Etele téren épülő, négyvágányos végállomásra fut majd be. A végállomás elhelyezésénél és a vágányhálózat kialakításánál egyenrangú szempont volt a kedvező gyalogos kapcsolatot, valamint az, hogy lehetőséget nyújtson, hogy a későbbiekben a végállomásba további villamosvonalakat kapcsoljanak.

A villamos-végállomás a Somogyi út Etele téri részén lesz, közvetlen kapcsolatot biztosítva az M4-es metró végállomásával. A villamos-végállomás eléréséhez sem a buszpályaudvar, sem a vasútállomás felől nem lesz szükség a közút keresztezésére, a peronokat, megállókat akadálymentesen lehet majd megközelíteni a korábban megvalósított köztér felől. Jelentős hosszban fedett megállók épülnek színvonalas, korszerű utastájékoztatási felületekkel. A villamospálya az Etele út teljes hosszában füvesített lesz, ami nemcsak esztétikai élményt nyújt, de a zajcsökkentés szempontjából is lényeges. A Bikás park és a Bártfai utca megállók közötti részen a vágányok közé fákat, cserjéket ültetnek.

Milyen kapcsolódó fejlesztések várhatók?

Az 1-es villamosvonal meghosszabbítása a komplex szemléletnek köszönhetően nem csupán a villamosfejlesztésről, hanem a környező közúti és zöldfelületek megújításáról is szól.

A fejlesztéshez kapcsolódóan elvégzik a környező zöldfelületek teljes felújítását is az Etele út mentén, valamint a Fehérvári út és a Tétényi út között az Etele út mindkét oldalán tervezett lakóépületek között is. Jelentős felújítást végeznek az Etele park teljes területén: megújul a növényzet, az összes járófelület, a dísztér, és új szökőkút épül, továbbá az Etele úttal párhuzamosan kétsávos kerékpárút létesül.

A Fővárosi Önkormányzat beruházásához szorosan kapcsolódnak a XI. kerületi Önkormányzat fejlesztései: felújítják a Tétényi út és a Fejér Lipót utca közötti parkot és játszóteret, az Etele út északi oldalán a Somogy út és a Bártfai út közötti szakaszon található parkot, valamint a Tétényi út két útpályája közötti elválasztó sávot.

A projekthez kapcsolódóan 2018 nyarán megújul majd az 1-es villamos vonala a pesti oldalon is a Győrffy István utca és a Mester utca közötti, 1,6 kilométer hosszú szakaszon is.

Az Etele úti pályaszakasz tervezésekor többféle vonalvezetés lehetőségét is megvizsgálták, és minden szempontból az bizonyult a legjobb megoldásnak, hogy a vágányokat a jelenlegi középsziget helyére építsék. Az ott húzódó fasor eltávolítása nem elkerülhető – ugyanakkor azokat a fákat, amelyek esetében ez lehetséges, azt a kerületen belül más helyre átültetik –, emellett kétszer annyi, közel 500 fát, ezen kívül mintegy 11 ezer cserjét ültetnek majd, amelyek fenntartásáról a felújítás kivitelezője gondoskodik majd három évig. A füves felületek 21 600 négyzetméteren újulnak meg.

Milyen környezeti hatásokkal jár a villamosvonal meghosszabbítása?

A villamosvonal meghosszabbításának eredményeként az Etele úton várhatóan csökken a légszennyezés, valamint a zajterhelés. A közösségi közlekedésre váltó utasoknak köszönhetően az egész városban csökken a személyautók száma, ezzel párhuzamosan a légszennyezettség, a közlekedésre felhasznált energia, valamint az autók által elfoglalt közterületek is.

Mikorra valósul meg a beruházás?

A kivitelezés 2017 novemberében kezdődik el, melynek várható időtartama 13 hónap. Az új vonalat a sikeres hatósági vizsgákat követően, várhatóan 2018 év végétől használhatják az utasok.

A projekt megvalósítása idején az Etele út teljes hosszán, valamint a kapcsolódó csomópontokban jelentős forgalomkorlátozásokra kell számítani, és átmenetileg megszűnik az Etele úton a parkolási lehetőség. A vágányok átvezetésekor az Etele út–Fehérvári út csomópontban a Fehérvári úti villamosok ideiglenesen nem közlekednek. A kivitelezés időszakában az Etele úton a forgalom egyirányúsításra kerül a Fehérvári út irányába, az érintett autóbuszok (103, 58, 114, 907) átmenetileg módosított útvonalon közlekednek.

Az „1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig (IKOP-3.1.0-15-2016-00007)” projekt a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 8,5 milliárd forinttal támogatja. A beruházás kivitelezési költsége nettó 8.631.129.132 forint.

Kapcsolódó anyagok:

Galéria

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.