Új buszüzemeltetési modell

A budapesti autóbusz-közlekedést lebonyolító járművek az elmúlt évtizedekben olyan mértékben elhasználódtak, hogy cseréjüket a 2010-es évek elején már nem lehetett tovább halasztani. A járműállomány megújítására – a BKV és a Főváros akkori pénzügyi helyzete miatt – a korábbitól eltérő, alternatív megoldást kellett alkalmazni. A Főváros 2012-ben elindított új autóbusz-üzemeltetési modellje lehetővé tette, hogy gyorsan, nagy volumenben kerüljenek korszerű járművek az utakra úgy, hogy az ne jelentsen egyszeri, több tízmilliárd forint nagyságrendű beruházást. Az új konstrukcióban a Főváros megbízásából a közlekedésszervező BKK pályázatot írt ki, melynek eredményeként korszerű, környezetbarát járművekkel bővült a közösségi közlekedési szolgáltatás. A nyertes vállalkozók biztosítják a korszerű, magasabb színvonalat képviselő járműveket, valamint a képzett személyi állományt, és a szerződés szerinti üzemeltetésért havonta kilométer alapú szolgáltatási díjban részesülnek. A nyertes vállalkozókkal a közlekedésszervező BKK részletes, hosszú távú (8 + 2 éves), mindkét fél érdekeit szem előtt tartó, szigorú minőségi követelményeket és azok betartására ösztönző szankciókat tartalmazó közszolgáltatási szerződést kötött.

Ez az új konstrukció a Főváros és a BKV korlátozott beruházási lehetőségein kívül hatékony eszközt jelentett a szolgáltatásban részt vevő járműállomány gyors megújítására. A piac megnyitása ráadásul olyan versenyhelyzetet teremtett, amely jobb minőségű szolgáltatásra és hatékonyabb működésre ösztönözte az üzemeltető cégeket. A kialakított vállalkozói rendszerben a BKK végzi a szolgáltatás egységességét, összehangoltságát biztosító integrátori tevékenységet: a vonalhálózat- és menetrendtervezést, a forgalomirányítást, az utastájékoztatást, valamint Budapesten az egységes jegy- és bérletrendszerrel összefüggő feladatokat. A szolgáltató kötelezettsége kizárólag az üzemeltetés a mindenkori megrendelések alapján.

Szolgáltatásmegrendeléssel 2013-ban 150 modern Mercedes Citaro autóbusz kezdte el a munkát, és 2014-ben is hasonló mennyiségű új autóbusz indult útjára Budapesten és környékén. A 2015. évi szolgáltatás és a BKV járműbeszerzéseinek megfelelően pedig 2015–2016-ban több mint 300 új járművel fiatalodott a fővárosi autóbuszflotta. Az új beszerzések eredményeként fokozottan környezetkímélő Euro5, Euro6 emissziós normát teljesítő járművek állhattak forgalomba, emellett az alternatív technológiát képviselő hibrid, CNG és elektromos hajtásrendszerű járművek is megjelentek Budapest utcáin. Az új autóbuszok beszerzésén kívül a BKK támogatásával, a BKV Zrt. által használtan vásárolt – további mintegy 300 korszerű jármű – is hozzájárult a flotta műszaki állapotának javulásához.

A fenti intézkedésekkel tehát összesen több mint 900 selejtérett, korszerűtlen autóbusz került ki a fővárosi autóbusz-közlekedésből. Stratégiai cél, hogy 2018-ra 100%-ban akadálymentes (alacsonypadlós) járművek legyenek forgalomban, valamint hogy hosszú távon az autóbusz-állomány átlagéletkora 10 év alatt maradjon.

Jelenleg a BKK belső szolgáltatóján, a BKV Zrt-n kívül az Arriva cégcsoporthoz tartozó VT Arriva Kft. végez autóbuszos szolgáltatást szolgáltatási szerződés keretében. A számos európai országban is közlekedési operátorként tevékenykedő cég több mint 360 db járművet üzemeltet.

Az új rendszernek köszönhetően az elmúlt időszak alatt több mint 500 új, korszerű autóbusz állt forgalomba, ez nagymértékben hozzájárult az autóbuszpark fiatalításához. 2016. október végére a fővárosi közszolgáltatásban részt vevő autóbusz-állomány átlagéletkora 10 év alá csökkent, a forgalomban lévő alacsonypadlós autóbuszok aránya pedig a 2011. évi 25%-ról 85%-ra emelkedett.


Kapcsolódó cikk:

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.