FUTÁR

Az évtized egyik legjelentősebb közlekedésfejlesztési beruházása valósult meg 2014 őszére Budapesten. Kiépült egy olyan integrált rendszer, amely valós idejű, percre pontos forgalmi tájékoztatást nyújt, teljes mértékben kiváltva a főváros felszíni tömegközlekedésének korábbi, korszerűtlen, egymással nem összekapcsolható utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszerét.

FUTÁR
Kijelzők a városban
Kijelzők a járműveken
Diszpécserközpontban
GY.I.K.
Hasznos adatok

Mit szükséges tudni a FUTÁR-ról?

A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) a legmodernebb technológiai vívmányokat alkalmazva biztosítja, hogy a fővárosi közösségi közlekedési hálózatot igénybe vevők a lehető legtöbb információhoz juthassanak, ezáltal a leggyorsabban érjék el úti céljukat. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, folyamatos, 24 órás felügyeletét, a menetrend szerinti közlekedés fenntartását, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. A fejlesztés első körben a busz-, villamos- és troliágazatot érintette, majd dunai hajójáratokkal is kiegészült.

Percre pontos járatinformációk

A megállóhelyeken elhelyezett FUTÁR-kijelzők segítségével az ügyfelek valós idejű információkat kapnak, azaz percre pontosan láthatják, hogy mikor indulnak a megállóból az egyes járatok. Ez megkönnyíti az utazás tervezését, és kiszámíthatóbbá is teszi azt. Az új kijelzők a jármű útirányán és indulási idején kívül természetesen tájékoztatnak az esetleges forgalmi változásokról is. Ilyenkor az utasok mind a járműveken, mind a megállókban azonnal megkapják a szükséges információkat.

Interneten is elérhető

Az utasok maguk is rákapcsolódhatnak a FUTÁR hálózatára bármilyen készülékkel, mely internetezésre alkalmas. Az új utazástervező rendszer beépült a BKK honlapjába, platform- és böngészőfüggetlen felületen lehet úgynevezett ajtótól ajtóig terjedő utazástervezést indítani, mely térképes modullal egészül ki, és alkalmas az akadálymentes útvonalak megtervezésére is. A mobiltelefonra optimalizált megoldások a rendszert kiegészítve és azzal teljes mértékben integráltan valósultak meg, kihasználva az okostelefonok helymeghatározó képességét. Az alkalmazás képes bármely megállóra megadni a járművek indulási időpontjait, megjeleníti a járművek aktuális helyzetét, és valós idejű utazástervezőt is magában foglal.

A FUTÁR projekt európai uniós pályázati támogatás eredményeképpen jött létre, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ épített ki a szerződött szolgáltatók közreműködésével.

Kijelzők a városban

A projekt leglátványosabb elemei azok a megállóhelyi, csomóponti utastájékoztató berendezések, amelyekből a projekt révén városszerte már 263 darab működik, és az újonnan beszerzett és telepített berendezésekkel együtt számuk csaknem 300-ra emelkedett. A kijelzőkön lévő feliratok tartalmáról az azokra telepített hangszórók segítségével a látássérült utasok is könnyedén tájékozódhatnak.

A közterületen elhelyezett kijelzőknek több típusuk létezik: a metróaluljárókban például falra rögzített utastájékoztató monitorokkal, a felszíni megállóhelyeken pedig tartóoszlopokra szerelt kijelzőkkel találkozhatunk.

Az új kijelzők széles körű tájékoztatást tesznek lehetővé

  • Forgalmi zavaroktól mentes időszakban alapvetően a járművek számjelzése, útiránya (végállomásának neve) és az indulásig hátralévő idő percre pontos jelzése látható, ezeken kívül a jövőben egyéb információkat (például a jármű alacsonypadlós jellegét) is jelezni kívánjuk majd.
  • A várható forgalmi változásokról és a forgalmi zavarokról mozgó szöveges és hangos tájékoztatást is adnak a berendezések.
  • A telepített eszközök a járatok közlekedési idejéhez igazodva éjjel-nappal működnek.
  • A vakok és gyengén látók számára – távirányítással – hangos információt szolgáltatnak a készülékek.

Több szakmai szempont figyelembevételével történt a kijelzők helyszínének kiválasztása. Legfontosabb alapelv az volt, hogy a megjelenő információk alapján – az utasok könnyen kiválaszthassák a számukra legcélszerűbb közlekedési módot és járatot. (Választhatja az alap- és gyorsjáratokat, az eltérő útvonalon azonos cél felé közlekedő járatokat, illetve egy csomópont különböző pontjain található, esetleg egymástól nem látható megállókból azonos irányba induló járatokat is.) Természetesen előnyt élveztek a nagyobb utasforgalmú helyszínek, de törekedtek arra is, hogy egyenletesen helyezzék el a kijelzőket, illetve hogy az éjszakai járatokról is tájékoztatást adjanak a kijelzők.

A FUTÁR projekt megvalósítását követően további kijelzők kerültek beszerzésre részben az 1-es és a 3-as villamos vonalának felújítása révén, részben egyéb beszerzések útján, így csaknem 300 kijelző működik.

Kijelzők a fedélzeten

Összesen 1597 db autóbuszba, 557 db villamosba és 141 db trolibuszba kerültek beépítésre a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az utasok számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők.

Az újonnan beszerzett járművekbe is beépítik a FUTÁR működéséhez szükséges berendezéseket, ezért a járműpark változásaival összhangban a ténylegesen felszerelt járművek darabszáma a fentieknél jóval nagyobb. Az átszereléseknek köszönhetően a szolgáltatási területen valamennyi jármű a rendszerbe kapcsoltan közlekedhet.

Járműfedélzeti eszközök minden járművön

A FUTÁR programba vont járművek mindegyikébe egy-egy járműfedélzeti műszaki eszköz került, melynek segítségével azok képesek jelezni helyzetüket a diszpécserközpontnak. A rendszer a beérkezett helyzetinformációk alapján számítja ki a várható indulási időt, és küldi az adatokat az utcai kijelzőknek, valamint a webes utazástervezőnek és az okostelefonos alkalmazásnak. A járművekbe szerelt műholdas eszközöknek köszönhetően több és pontosabb adat áll rendelkezésre azok helyzetéről, ezáltal nemcsak az ügyfelek, de a közlekedésszervező számára is tervezhetőbbé vált a közlekedés.

Valamennyi jármű vezetőfülkéjébe érintőképernyős kezelő- és vezérlőegység került, mely vezérli a kijelzőket, elvégzi a hangos utastájékoztatást, biztosítja a valós idejű forgalomkövetést, valamint vezérli az elektronikus jegykezelő készülékeket is, illetve az arra alkalmas járműveken begyűjti és továbbítja a fedélzeti utasszámláló berendezésekből érkező adatokat is.

Modern tájékoztató kijelzők

A buszokon, trolibuszokon és villamosokon tartózkodó ügyfeleink új kijelzőkön kapnak tájékoztatást a megállóhelyekről, az átszállási lehetőségekről és egyéb fontos, az utazásukat befolyásoló információkról. A legrégebbi autóbuszokba nem szereltük be a FUTÁR utastájékoztató kijelzőit, mert ezeket a járműveket az újabbak beállításával folyamatosan kivonjuk a forgalomból.

A diszpécserközpontban

Új időszámítás kezdődött a forgalomirányításban is. A FUTÁR kiépítésével a diszpécserek már műholdas nyomkövetéssel figyelik a forgalmat, vagyis folyamatosan tudják szabályozni a felszíni járművek közlekedését, vagy éppen sokkal könnyebben és gyorsabban tudnak megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást, ha bármilyen zavar történik.

Bár az ügyfelek közvetlenül nem találkoznak a Budapest forgalomirányítását végző diszpécserközpontban dolgozó szakemberekkel, aháttérben dolgozó munkatársak hozzáértése, az ott meglévő technikai feltételek nagyban meghatározzák a fővárosi közlekedés színvonalát, az ügyfelek komfortérzetét. Korábban a diszpécsereknek nem volt információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik, erről információt csak a járművezetőtől kaphattak egy igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével. Ezáltal nehezen tudták befolyásolni, hogy a járatok ne egyenetlenül közlekedjenek a vonalakon, és ne forduljon elő, hogy két busz jön egymás után, majd hosszú ideig nem érkezik járat a megállóba. Ennek vetett véget a FUTÁR projekt, amelynek eredményeképp a diszpécserközpontban hatékonyabban tudják biztosítani az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetést, váratlan esemény bekövetkezésekor pedig gyorsabban és eredményesebben tudnak közbeavatkozni. Összességében tehát nagymértékben javult a szolgáltatás minősége, melyet minden budapesti utas megtapasztalhat.

A közösségi közlekedés minőségét és hatékonyságát ugyanis nemcsak a járműpark állapota határozza meg, hanem a forgalomirányítási rendszer is. A járművezetők, az utasok és a forgalomirányítók közötti többoldalú, azonnali és gyors kommunikáció révén ez a rendszer teszi a járműveket a változó közlekedési feltételekhez alkalmazkodni képes, egységes flottává.

Gyakran ismételt kérdések

Melyek a FUTÁR legfontosabb újdonságai?

  • A diszpécserek műholdas nyomkövető rendszer segítségével követik a járműveket, ezáltal folyamatosan szabályozhatják a felszíni járművek közlekedését, vagy pedig sokkal könnyebben és gyorsabban szervezhetnek meg egy villamos- vagy metrópótlást forgalmi zavar esetén.
  • A megbízható kommunikációt új rádiórendszer is segíti.
  • A közlekedés lebonyolítóin kívül az ügyfelek is élvezhetik a FUTÁR előnyeit, hiszen a dinamikus utastájékoztatásnak köszönhetően a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útirányán, indulási idején túl valós idejű információkat adnak nemcsak a járatok közlekedéséről, de egy esetleges forgalmi változásról is, és megkönnyítik, kiszámíthatóvá teszik az utazás tervezését.

Miben segíti a közlekedést az új rendszer?

  • A rendszer a menetrend és a valós forgalmi helyzet alapján szinte hibátlanul képes kiszámítani, melyik járat mikorra ér az útvonalán található megállókba. Mindez már mintegy 2300 járművön, csaknem 300 megállóhelyen és csomópontban, mobileszközökön, valamint internetes felületeken is elérhető.
  • A rendszer a járművek mindenkori helyzetének pontos ismeretén, az utasok azonnali tájékoztatásán túl a közlekedésszervező munkáját is megkönnyíti, hiszen tervezhetőbbé válik a közlekedés, és pontosabb, megbízhatóbb, költségtakarékosabb menetrendek készülhetnek. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami növeli a szolgáltatás pontosságát és megbízhatóságát.
  • A közösségi közlekedés járműveit 30 jelzőlámpás helyszínen részesíti előnyben. Ezzel nem csupán az utazási idő válik rövidebbé, hanem a szolgáltató számára is jelentős megtakarítást eredményez.

Miért könnyebb az útvonaltervezés? Milyen platformokon használható?

  • Az új útvonaltervező rendszer teljes mértékben a FUTÁR-ba integrált, amelynek webes verziója beépült a BKK honlapjába. Nem flash alapú alkalmazás, hanem platform- és böngészőfüggetlen felületen lehet úgynevezett ajtótól ajtóig terjedő utazástervezést indítani, melyet egy térképes modul kiegészít, valamint alkalmas arra is, hogy megtervezze az akadálymentes útvonalakat is. Mivel a FUTÁR nyilvántartja az esetleges menetrendi eltéréseket, ezért az újratervezés is lehetséges.
  • A mobiltelefonra optimalizált megoldások a rendszert kiegészítve, de azzal teljes mértékben integráltan kihasználva az okostelefonok helymeghatározó képességét (pl. közeli megállóhelyek, indulási időpontok).
  • Alkalmas arra, hogy iPhone és iPad (iOS), Android és Windows Phone platformon is működjön.
  • Képes egyes platformokon a járművek helyzetének valós idejű térképes megjelenítésére, valamint testre szabható push üzenetek (tehát újabb, az alkalmazáshoz kapcsolódó információk) ügyféloldali fogadására, azaz valós idejű ügyfél-tájékoztatásra.
  • Mindezeken kívül a kapcsolódó applikáció weboldalát HTML5-ös mobilböngészőre is optimalizáltuk.

Hány jármű kapott új viszonylatjelzőt és/vagy új belső kijelzőt?

  • Ikarus 412T trolibusz: új front-, oldal-, hátsó és belső kijelzők (15 db járművön)
  • Ikarus 435T trolibusz: új front-, oldal-, hátsó és belső kijelzők (15 db járművön)
  • Tatra T5C5 villamos: új front-, oldal- és belső kijelzők (242 db járművön)
  • Tatra T5C5K villamos: új oldalkijelzők (80 db járművön)
  • TW 6000 és TW 6100 villamos: új front-, oldal- és belső kijelzők (74 db járművön)
  • Ganz csuklós villamos: új belső kijelzők (88 db járművön)

Miért maradtak ki a metrók és a HÉV-ek a projektből?

  • A FUTÁR projektet a 2009-ben, az európai uniós támogatásra történő pályázás idején rendelkezésre álló forrásokhoz igazítottuk. Ebből az összegből az egyébként sok szempontból (pl. alagúti közlekedés, vágányút figyelembevétele) eltérő műszaki kialakítású rendszert igénylő ágazatok bevonását nem lehetett megvalósítani.

Mennyiben változott a diszpécserek munkája a FUTÁR bevezetésével? Mit tettek eddig, és mit tesznek majd a FUTÁR-ban egy pótlás vagy bármilyen forgalmi helyzet esetén?

  • A diszpécserek műholdas nyomkövető rendszer segítségével követik a járműveket, ezáltal folyamatosan szabályozhatják a felszíni járművek közlekedését, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban szervezhetnek meg egy villamos- vagy metrópótlást forgalmi zavar esetén. A megbízható kommunikációt új rádiórendszer is segíti.

Hasznos adatok a projektről

A projekt összköltségvetése 6,7 milliárd forint, megvalósítására a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos támogatást nyert az Új Széchenyi Tervből, az Európai Unió fejlesztési forrásaiból.

Összesen 1597 db autóbuszon, 557 db villamoson és 141 db trolibuszon üzemelnek a FUTÁR működéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve az ügyfeleink számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítő kijelzők. A fejlesztés érintette valamennyi új vagy újonnan vásárolt járművünket, vagyis az új autóbuszokat is.

A professzionális rendszer bevezetésének fő vállalkozója a Synergon Integrator Kft., míg a rendszer alapjait és legfőbb elemeit alvállalkozójaként egy világszinten jegyzett szállító, a német IVU Traffic Technologies AG biztosította. Az IVU széles körű referenciával rendelkezik a világban (pl. London, Berlin, Hollandia, Lengyelország, Svédország, Ausztria stb.), díjat nyert a UITP genfi világkonferencián a londoni rendszer innovatív megvalósításával. A közterületi kijelzők a német Lumino GmbH hasonlóan világszínvonalú, karbantartást nem igénylő, kiváló referenciákkal (Berlin, Dortmund, Hamburg, Stuttgart, valamint Rotterdam, Moszkva, Szentpétervár stb.) rendelkező termékei.

Az új rendszer 21. századi szolgáltatást nyújt, a szoftver nem igényel komolyabb karbantartást, valamint arra is alkalmas, hogy az üzemeltetők szerződésben vállalt szolgáltatásainak teljesítése nyomon követhető, ellenőrizhető legyen.

Galéria


Kapcsolódó anyagok:

Fejlesztéseink  Fejlesztéseink

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.