Kossuth Lajos utca-Rákóczi út rekonstrukciója

STARTVONALON – A BKK évekkel ezelőtt megkezdte a felkészülést a 2014–2020 közötti európai uniós pénzügyi ciklusra, hogy amint a közlekedésfejlesztési források elérhetővé válnak, megalapozott, részletesen kidolgozott tervekkel pályázhasson, és megkezdhesse a beruházásokat. Azaz a tervezett és előkészített projektek már a „startvonalon várják”, hogy elindulhassanak.

A projekt indokoltsága, jelenlegi állapot

A Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út jelenleg Budapest egyik legforgalmasabb útvonala, amelyik jelenleg is az 1970-es években kialakított formáját őrzi, komplex felújítás több évtizede nem történt. Az autópályáéhoz hasonló sűrű forgalom teljesen kettévágja a belvárost, miközben parkolási és rakodási lehetőség hiányában az útvonal mentén elhelyezkedő irodák, kereskedelmi és vendéglátó-létesítmények ellehetetlenültek, jelentős részük üresen tátong. Egyik főbb csomópontban sem lehet a felszínen átjutni az utca egyik feléről a másikra, ezért a gyalogosok az aluljárókban lépcsőzésre kényszerülnek, az akadálymentesítés szinte sehol sincs megoldva. A kerékpárosok számára nincs kijelölt kerékpáros útvonal: a tömött, szűk és a kipufogógázzal erősen szennyezett forgalmi sávokban, valamint a buszsávban szinte életveszélyes a biciklizés. Annak érdekében, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út ismét élettel teljék meg, javuljanak a közösségi közlekedés feltételei, valamint jelentős gyalogos- és kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés legyen végrehajtható, elengedhetetlenné vált a tengely mielőbbi összetett és átfogó rekonstrukciója.

A projekt fő célkitűzései

  • A Budapest Szíve program fő célkitűzéseinek és szellemiségének érvényesítése a Kossuth Lajos utca–Rákóczi út-tengelyen.
  • A belvároson áthaladó tranzitforgalom annak minden káros következményével ne a sűrű városmagot terhelje.
  • Javuljanak a közösségi közlekedés feltételei.
  • A célforgalom feltételeinek javítása balra nagy íves kanyarodási lehetőségekkel.
  • A gyalogosfelületek és zöldfelületek lehető legnagyobb mértékű növelése, fasorok telepítése.
  • Akadálymentes kapcsolatok létrehozása a csomópontokban és a köztes szakaszokon.
  • A forgalomcsillapítás következtében a zaj- és levegőszennyezés csökkentése.
  • Kerékpáros infrastruktúra fejlesztése a teljes tengelyen.
  • Lehetőség szerint várakozóhelyek és koncentrált rakodóhelyek létesítése az útvonal mentén.
  • Új díszburkolattal ellátott gyalogosfelületek, az utcabútorok és a közterületi minőség komplex javítása.
  • A tengely menti kereskedelmi és szolgáltatói funkciók fellendítése.
  • Hosszú távon a villamos-visszaállítás feltételeinek megteremtése.

A projekt várható átalakításai

  • A Hegyalja út forgalmi átalakítása a BAH-csomóponttól a Döbrentei térig a tömegközlekedési járművek előnyben részesítésével;
  • P+R parkoló létesítése a BAH-csomópontnál;
  • forgalomtechnikai kiskorrekciók a Döbrentei téren és a Szarvas téren;
  • középen kialakított buszsáv az Erzsébet hídon pesti irányban;
  • középen vezetett közösségi közlekedési sávok kiépítése a Ferenciek tere és a Baross tér között változó keresztmetszeti kialakítással;
  • új középperonok a középre helyezett buszsávok mentén a nagy csomópontokban, valamint a VII. és a VIII. kerületi lakótömbök feltárása céljából a közbülső területeken;
  • a Ferenciek tere, az Astoria és a Blaha Lujza téri új középperonokról lépcsők épülnek a metróaluljárókba;
  • az Astoria és a Blaha Lujza téri aluljáró szerkezeti és belsőépítészeti felújítása;
  • új felszíni gyalogátkelők létesítése a középperonoknál, valamint a nagy csomópontokban;
  • növekvő, új burkolattal ellátott gyalogosfelületek;
  • zöldfelületek növelése, új fasorok létesítése.

A projekt eredményei a forgalomváltozásban

  • A változó keresztmetszeti kialakítással a jelenlegi autópálya sűrűségű gépjárműforgalom csillapodik majd a Március 15. tér és a Baross tér között.
  • Irányhelyes kerékpársávok jönnek létre az Erzsébet híd–Rákóczi út tengely egész hosszában.
  • Az új forgalmi rend kialakítása lehetővé teszi parkoló és kijelölt rakodófelületek kialakítását a Rákóczi út mindkét oldalán.
  • A célforgalom segítése érdekében a Rákóczi útról balra nagy íves kanyarodási lehetőség jön létre a Vas utca, a Nyár utca, a Kiss József utca és a Szövetség utca felé.
  • Több kijelölt akadálymentes gyalogosátkelő létesül a Március 15. tér és a Baross tér között.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.