Rákoskeresztúri buszkorridor

A XVII. kerület (Rákosmente) és Budapest belső kerületei közötti gyorsabb, biztonságosabb közúti kapcsolat kialakítását célozta meg két nagy közlekedésfejlesztési projekt, a „Rákoskeresztúri autóbusz folyosó kialakítása és XVII. Pesti út felújítása”, valamint „A budapesti közösségi közlekedés fejlesztése – a Pesti úton buszsáv kialakítása útpálya szélesítéssel”.

Az első projekt célja Rákoskeresztúr városközpont és az Örs vezér tere (illetve átszállással a belváros) közötti, jobb szolgáltatási színvonalat nyújtó, gyorsabb, megbízhatóbb, az esélyegyenlőséget is lehetővé tevő közösségi közlekedés biztosítása, ami versenyképes lehet az egyéni közlekedéssel. A projekt nem csak a főváros, hanem a régió és az agglomeráció számára is kiemelt fontosságú volt, hiszen az elővárosi autóbuszvonalak egy része is az autóbusz folyosót használja. A közlekedési folyosóban ma 15 városi- és három elővárosi autóbusz-viszonylat közlekedik. Az érintett útvonalon lévő megállókban a BKK autóbuszaira több mint 67 ezer utas száll fel naponta.

A fejlesztés keretében Rákoskeresztúr városközpont és az Örs vezér tere között a Fehér út – Jászberényi út – Pesti út útvonalon az autóbusz közlekedést gyorsító beavatkozások történtek: közel 3,4 km hosszon létesült autóbuszsáv, vagy külön autóbusz útpálya; 11 csomópontban történt beavatkozás a közforgalmú járművek haladásának elősegítése, a közösségi közlekedés előnyben részesítése céljából. Az akadálymentesítés érdekében 20 buszmegálló átépült, süllyesztett szegélyek és vakvezető burkolati elemek létesültek, a várakozó utasok számára utasvárók, menetrendi tájékoztató oszlopok kerültek kihelyezésre. Az autóbusz folyosó jogtalan használatának megelőzésére vezeték nélküli kamerás védelmi rendszert építettek ki, amely az öt legproblémásabb helyen teszi lehetővé a hatékony ellenőrzést és intézkedést.

A projekt az alábbi öt szakaszra osztható:

  • I. A Fehér úton a meglévő útpálya szélesítésével mindkét irányban középen vezetett önálló autóbuszsáv létesült, 2011 májusában került átadásra a forgalomnak.
  • II. A Jászberényi úton, a Maglódi út és az Éles sarok között, a meglévő iparvágányok megszüntetésével, illetve átépítésével a közúttól és a villamos-pályától független új autóbuszpálya épül. A szakasz 2013 augusztusában került átadásra a forgalomnak.
  • III. A Jászberényi úton a Tűzálló utcától a Maglódi út felé – az Orion megállótól induló meglévő autóbuszsávig – főként a meglévő útpályán a sávok átstrukturálásával, három csomópontnál helyi útszélesítésekkel autóbuszsáv létesült, amely 2011 májusában került átadásra a forgalomnak.
  • IV. A Jászberényi úton a Maglódi út felé a Tündérfürt utcai felüljárótól egy többlet forgalmi sáv épült, valamint a Kozma utcai jelzőlámpás csomópont átépítésre került, ahol Budapesten egyedülálló módon a csomóponttól elválasztott, önálló buszsáv átvezetés létesült. A szakasz 2012 júniusában került átadásra a forgalomnak.
  • V. A Pesti úton a beavatkozás – kisebb útpálya szélesítésekkel és forgalomtechnikai változtatásokkal – autóbuszsáv kijelölést jelentett: kiszélesítettük az utat az 509. utca és az 503. utca valamint a Kis utca és a Bakancsos utca között. Külön buszöbölbe helyeztük a forgalmas Borsó utcai buszmegállót, és új autóbusz megállóhely létesült a bevásárlóközpont könnyebb elérése érdekében. A szakasz 2010 szeptemberében került átadásra a forgalomnak.

A projekt eredményeként a közforgalmú autóbuszok haladása nagymértékben függetlenedett a közúti forgalomtól, így kevésbé van kitéve a torlódásoknak, csökkent a forgalmi zavarok száma. Ebből adódóan csökkent az autóbuszok menetideje.

Érintett viszonylatok: 68, 97E, 161, 161A, 162, 162A, 169E, 262, 201E, 202E, Volán-járatok

A buszfolyósóhoz Pesti úti buszsáv.

A projekt azonosítója: Rákoskeresztúri autóbusz folyosó kialakítása és XVII. Pesti út felújítása, KMOP-2.3.1/A-2008-0001.

Rákosmente közlekedésének minőségi javulását eredményezte az a projekt, melynek során a XVII. kerületi Pesti út 2×1 sávos szakaszán, a Maroshévíz utcai csomópont és a Csabai úti csomópont („Elágazás”) között a városközpont felé az útpálya szélesítésével új buszsáv lett kialakítva a harmadik sávban.

A torlódások megelőzése érdekében forgalomtechnikai eszközöket alkalmaztak: átépült a terelősziget a Pesti út – Csabai út kereszteződésében, a buszmegállók pedig a buszsávba kerültek. A felújításban érintett buszmegállók nem csupán megújultak, de erősített aszfaltszerkezetet is kaptak. A kivitelezett forgalmi sávok mindegyike 3 méter széles, a buszsáv elválasztása pedig kettős terelővonallal történik. A biztonságos közlekedést a szélső forgalmi sávok melletti biztonsági sáv szolgálja, míg a buszsáv forgalmát és a sávot illetéktelenül használókat vezeték nélküli hálózatban működő videokamerák figyelik.

Az új autóbuszsávnak köszönhetően jelentősen csökkent a naponta összesen több mint 38 ezer utast szállító 97E, 161-es, és 201E járatok menetideje, az erre közlekedők pedig gyorsabban és biztonságosabban juthatnak el a belvárosba.

Az új forgalmi sávokat 2013 augusztusától használhatják az erre közlekedők. A projekt sikeres megvalósítása érdekében Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közlekedési Központ és Rákosmente Önkormányzata szorosan együttműködött.

„A budapesti közösségi közlekedés fejlesztése – a Pesti úton buszsáv kialakítása útpálya szélesítéssel” projekt (KMOP-2.3.1/B-08-2009-0006) mintegy 206 millió Ft összköltséggel megvalósuló beruházás, amelyből több mint 185 millió forint az Új Széchenyi Terv keretében érkező európai uniós támogatás.

Galéria



Kapcsolódó hírek:

Fejlesztéseink  Fejlesztéseink

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.