Széll Kálmán tér felújítása

A Széll Kálmán tér Budapest egyik legforgalmasabb tere. Állapota az utóbbi években jelentősen leromlott. A régóta esedékes felújítás Tarlós István főpolgármester programjában már kiemelt projektként szerepelt. A fejlesztés érdemi tervezését a Budapesti Közlekedési Központ – a Fővárosi Önkormányzat kiemelt beruházásainak megvalósításáért felelős szervezeteként – 2011-ben az alapoktól kezdte meg, mivel azt megelőzően nem történtek meg a szükséges előkészítő munkák.

Az elmúlt évek előkészítési, tervezési, engedélyezési, illetve forrásbiztosítási munkáit követően a beruházás megszerezte az építési engedélyeket. A tér átépítésének költségeit jelentős részben a kormány finanszírozza, az ehhez szükséges támogatási szerződések a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal és a Belügyminisztériummal megköttettek. A teret érintő villamoshálózat felújítása a budai fonódó villamoshálózat projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a felújításához szükséges egyéb munkálatok finanszírozása fővárosi, illetve állami forrásokból történik. A tér teljes felújítására nettó 5,3 milliárd forint áll rendelkezésre.

A kivitelezési munkálatok 2015 legelején kezdődtek el. A beruházás eredménye a Széll Kálmán tér mértéktartó, de funkcionális és városképi szempontból teljes értékű megújítása.

A felújítás miatt a Széll Kálmán téren a forgalmi rend több ütemben módosul. Ennek részleteiről a www.bkk.hu/szellkalmanter oldalon olvashatnak.

A felújítás részletei

A munkálatok eredményeként új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal jobban használható tér jön létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.

    A projekt részeként

  • Akadálymentes kapcsolatokat hozunk létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcsőt és liftet építünk a Várfok utcai autóbusz-megállók felé.
  • Az utasok szempontjait előtérbe állítva alakítjuk ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat.
  • Csökkentjük az autóbusz-parkolók területének nagyságát. Átépítjük a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tesszük a teret.
  • Megszüntetjük a rendezetlen bódékat, egységesítjük a tér építészeti arculatát, és növeljük a zöldfelületek arányát.
  • Megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.

A Széll Kálmán tér szabadon „bejárható” 3D modelljét a Letöltés gomb megnyomása és a Real5D program saját számítógépre telepítése után nézheti meg. A 3D modell segítségével bebarangolhatja a Széll Kálmán teret, és benézhet többek között a BKK Ügyfélközpontba is. A Real5D program futtatásához szükséges rendszerkövetelményeket az oldal alján olvashatja. A telepítőprogram .exe formátumú. Amennyiben nem tudja letölteni, kérjen segítséget a rendszergazdájától.

A teret a pályázaton kiválasztott új építészeti-arculati koncepció modern eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel teszi emberközelibbé és jobban használhatóvá. A metrólejárat jelenlegi épülete átalakul, megszűnnek az oldalsó épületszárnyak. A jelenleg szétszórtan elhelyezkedő funkciókat egy új, a tér északnyugati sarkán felépítendő szolgáltatóépületben helyezzük el. A peronok részben fedettek lesznek. A téren áthaladó gyalogosokat a burkolatba rejtett LED-világítású sávok vezetik majd. Törekszünk a tér eredeti funkciójának megtartása mellett a lehető legtöbb zöldfelület kialakítására.

A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a maihoz hasonló módon, de részleteiben jobban átgondolva alakítjuk ki. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében kerékpárutat jelölünk ki, mellette MOL Bubi állomást telepítünk.

A BKK megbízásából a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. az Építész Stúdió Kft.-vel és a Lépték-Terv Kft.-vel együttműködve készítette el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

A tér bontási munkálatai 2015 elején kezdődtek meg. Buda legforgalmasabb tere várhatóan 2016 tavaszára újul meg.

Előzmények

A Széll Kálmán tér rekonstrukciójáról szóló koncepciót (így az átalakításkor követendő vezérelveket, a megvalósítandó elemeket) a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-én fogadta el.

A részletes tervek elkészítésére pályázatot írtunk ki. A tendert a Főmterv Zrt. nyerte, a szerződést 2012 augusztusában írtuk alá. Az elnyert megbízás értelmében az ő feladatuk volt a budai fonódó villamoshálózat, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, illetve a Széll Kálmán tér átépítéséről szóló városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása, mely 2012 novemberében zárult. A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő bírálóbizottság 2012. december 11-én hirdette ki a pályázat eredményét.

A pályázaton nyertes tervet az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. Az ő feladatuk volt – akár a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészíteni a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

Látványtervek

szk2

szk2

szk2

szk2

szk3

szk4

szk5

szk6

szk1


A Széll Kálmán tér 3D modelljének futtatásához szükséges rendszerkövetelmények

Minimum rendszerigény:

  • Operációs rendszer: Windows XP/Vista/7/8
  • Processzor: 2GHz CPU
  • Rendszermemória: 2GB
  • Grafikus gyorsító: DirectX 9 kompatibilis 3D gyorsítókártya a legfrissebb meghajtókkal telepítve
  • Grafikus memória: 512MB vagy több
  • Széles sávú internetkapcsolat legalább 100 Kbit/s stabil feltöltési sebességgel
  • Tűzfal használatakor a 8000-es és 8001-es port átirányítását TCP protokollon engedélyezni kell

Optimum rendszerigény:

  • Processzor: Intel® Core™ 2 Duo E8200 2.66 GHz / AMD Phenom™ X3 8750 2.4 GHz vagy erősebb
  • Rendszermemória: 4 GB RAM
  • Grafikus kártya: NVIDIA® GeForce® GTS 450 / ATI® Radeon™ HD 5870 vagy jobb
  • DirectX: DirectX 9c
  • Operációs rendszer: Windows 7
  • Hang: DirectX 9.0c kompatibilis 16 bites hangkártya
  • Hálózat: széles sávú internetkapcsolat

Kapcsolódó hírek:


Fejlesztéseink  Fejlesztéseink

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.