Villamos és trolibusz járműbeszerzés

A projekt célja

A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett villamos- és trolibusz-gépjárműparkjának frissítése. A projektben 47 villamost és 36 trolibuszt szerzünk be: az új alacsonypadlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit is átépítjük, ezért a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást tudunk nyújtani.

Egyre sürgetőbb a járműflotta frissítése

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, meghaladja azt a tervezett élettartamot, amely alatt fennakadás nélkül képesek közlekedni, továbbá energiafelhasználásuk is jelentős.

A fővárosi közösségi közlekedés akadálymentesítése kiemelt célunk, ez a járműbeszerzési projektben is fontos szempont volt.

Villamoshálózat

  • a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 19-es és 61-es vonalra kerülnek;
  • a mai Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamosvonalon közlekednek majd;
  • a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszínt felújítjuk, ezáltal alkalmasak lesznek a korszerű alacsonypadlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatainak ellátására.

Trolibuszhálózat

  • az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen állnak majd forgalomba.

Ütemezés

Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeznek meg a fővárosba. A beszerzés az alábbi ütemezés szerint valósul meg.

Villamosbeszerzés:

  • 2015. szeptember: az első 34 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten
  • 2016. március: az első 56 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten
  • 2016. július: a 47. új villamos üzembe helyezése Budapesten

Trolibuszbeszerzés:

  • 2015. július: az első új járművek üzembe helyezése
  • 2015. november: forgalomba áll a 24. új trolibusz

Finanszírozás

A „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK akkori vezérigazgatója 2012. december 7-én írta alá. Ezt 2014. június 24-én módosították, újabb 10 villamos beszerzésével egészítve ki a beruházást.

Az összesen 46,5 milliárd forint értékű villamos- és trolibuszbeszerzést lehetővé tévő projekt 0,56% önerővel és 99,44% uniós támogatás felhasználásával valósul meg.

A projekt bemutatása

Előzmények

A VILLAMOSBESZERZÉSI ELJÁRÁS FONTOSABB ESEMÉNYEI

2012

December

Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

2013

Február

Az „Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzésére vállalkozással vegyes szállítási szerződés” tárgyban nyílt közbeszerzési eljárás indult, melyre négy ajánlat érkezett.

Augusztus

A többszörös hiánypótlási eljárást követően született meg a tendert lezáró döntés, amely ellen a Ganz-Škoda Közlekedési Zrt. jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága megsemmisítette a BKK eljárást lezáró döntését, és további vizsgálatokat kért. A döntőbizottság határozatának megfelelően újabb hiánypótlási felhívásokat küldtünk ki a Ganz-Skodának, melyekben a felmerült vitás, nem egyértelmű kérdésekre adtunk pótlási, indokolási lehetőséget. A részletesen értékelt hiánypótlásokat áttekintve a BKK Igazgatósága a Ganz-Škoda ajánlatát hét okból is egyhangúlag érvénytelennek minősítette, és korábbi álláspontját fenntartva a spanyol járműgyártó cég, a CAF ajánlatát ismételten érvényesnek fogadta el, egyúttal az eljárás nyertesének nevezte meg.

2014

Március

Aláírtuk a 37 új CAF villamosra vonatkozó szállítási szerződést.

Április

A kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamos beszerzéséhez 3,5 milliárd forint többlettámogatást nyújt Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés” projekt uniós támogatási arányának 99,33 százalékos mértékű változatlanul tartásával.

Augusztus

Aláírtuk a szállítási szerződés módosítását, mely további 10 új, alacsonypadlós légkondicionált villamos beszerzését tette lehetővé

Október

Megkezdődött Budapest új CAF villamosainak gyártása a spanyolországi Zaragozában és Beasainban.

A TROLIBUSZ-BESZERZÉSI ELJÁRÁS FONTOSABB ESEMÉNYEI

2012

December

Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

2013

Június

Az első meghirdetett trolibusztender sikertelen volt. Két cég tett ajánlatot, de mindkettő formailag hibás pályázatot nyújtott be.

2014

Február

A második kiírt tenderre ismét két ajánlat érkezett, a Solaris Bus&Coach s.a. és az Ikarus–Trozla konzorcium részéről. Értékeléskor a BKK mindkét ajánlattevőtől jogi és műszaki hiánypótlást kért, de csak a Solaris Bus&Coach s.a. nyújtotta be mindkettőt.

Április

Jogorvoslati kérelem miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az ajánlati felhívást. Ezt a döntést a Budapesti Közlekedési Központ nem fogadta el, ezért a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte a határozat bírósági felülvizsgálatát.

Szeptember

A bíróság helyt adott a BKK kereseti kérelmének, de a Škoda Electric és a Közbeszerzési Döntőbizottság fellebbezése miatt a döntés nem emelkedett jogerőre. Ezzel párhuzamosan a BKK új tendert indított, melynek nyertese a Solaris–Škoda konzorcium lett.

November

Aláírtuk a trolibuszokra vonatkozó szállítási szerződést, amelynek értelmében az első trolibuszok 2015 júliusában állhatnak majd forgalomba.

Beszerzett járművek

A projektben 47 új, CAF Urbos3 típusú villamos és 36 db, a Solaris–Škoda konzorcium által gyártott alacsonypadlós trolibusz áll forgalomba.

Villamosok

  • 12 db 56 méter hosszúságú jármű
  • 35 db 34 méter hosszúságú jármű

A rövidebb villamos összesen 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb 345 főt szállíthat 81 ülőhellyel. A villamosok utastere nyáron légkondicionált, télen fűtött, valamint kamerákkal is felszerelt.

Trolibuszok

  • 20 db szóló
  • 16 db csuklós

Valamennyi jármű légkondicionált, közülük a szóló 64, a csuklós 104 fő szállítására alkalmas. Az új trolibuszok akkumulátoros rendszerüknek köszönhetően 4 kilométert is képesek külső áramellátás, vagyis felsővezeték nélkül megtenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot.

A projektben vásárolt villamosok és trolibuszok kialakítása biztosítja a zavartalan, akadálymentes közlekedést a nagy forgalmú vonalakon.

  • Az új járművek teljes hosszukban alacsonypadlósak, és nem csak az ajtóknál csökken a padlószintjük.
  • Az új kivitelű járművekben nincsenek lejtős padlórészek sem, az utastér teljes hosszában átjárható.
  • Az érintett járatok megállóhelyeit is átépítjük, hogy lehetővé váljék a járművekbe a lépcsőmentes belépés.

Változások

Villamoshálózat

  • a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a kiépülő budai fonódó villamoshálózatra, azaz a 19-es és 61-es vonalra kerülnek
  • a mai Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamosvonalon közlekednek majd
  • a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszínt felújítjuk, ezáltal alkalmasak lesznek a korszerű alacsonypadlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatainak ellátására

Trolibuszhálózat

  • az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen állnak majd forgalomba

Közbeszerzések

A „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében az akadálymentes közlekedést biztosító infrastruktúrának és a szükséges kocsiszínek fejlesztések megtervezése, egyesített engedélyezési és kiviteli tervek készítése, tervek engedélyeztetése, kivitelezési tenderdokumentáció elkészítése, és kivitelezés alatt tervezői művezetés ellátása vállalkozási szerződés keretében

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,3 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Módosító hirdetményPDF Formátumban (0,1 MB)

Módosító hirdetményPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,2 MB)

Válasz előzetes vitarendezésrePDF Formátumban (0,5 MB)

Mérnök szervezet beszerzése „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projekt keretében megvalósuló villamos és trolibusz beszerzéséhez és a kapcsolódó infrastruktúra tervezéshez és megvalósításához

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 1.PDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 2.PDF Formátumban (0,7 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem 3.PDF Formátumban (0,5 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,9 MB)

Döntőbizottsági HatározatPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (3,0 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 1.PDF Formátumban (0,3 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 2.PDF Formátumban (0,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre 3.PDF Formátumban (0,4 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,2 MB)

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése II.

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre I.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem II.PDF Formátumban (2,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezésre II.PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem IV.PDF Formátumban (0,1 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre IV.PDF Formátumban (0,1 MB)

Ajánlati felhívás módosítása II.PDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem V.PDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,1 MB)

Végzés a jogorvoslati eljárás megindításárólPDF Formátumban (0,3 MB)

HatározatPDF Formátumban (0,2 MB)

Határozat visszavonása, módosítása iránti kérelmePDF Formátumban (3,9 MB)

Járműbeszerzési projekt infrastruktúra átalakítások-generál organizációs terv készítése

Írásbeli összegzésPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (0,6 MB)

„Budapest villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” keretében a műszaki leírásnak megfelelő, 100 %-ban alacsonypadlós, azonos típuscsaládba tartozó, új, min. 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre alkalmas személyszállító csuklós és szóló trolibuszok beszerzése III.

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

VégzésPDF Formátumban (0,2 MB)

ÖsszegzésPDF Formátumban (3,1 MB)

2. jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

VégzésPDF Formátumban (0,1 MB)

Adásvételi szerződésPDF Formátumban (1,4 MB)

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

BKK Ügyfélszolgálat

  • Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
  • E-mail: bkk@bkk.hu