Fő kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem
Fejlesztés tárgya: Jármű fejlesztések
Támogatási összege: 19.541.948.800 Ft
A BKK támogatási összege konzorciumi tagként: 19.541.948.800 Ft
Támogatás mértéke: 99,44%
A projekt tényleges befejezési dátuma: 2015. december 31.
A projekt azonosítószáma: KÖZOP-5.5.0-09-11-2012-0009
Előzmények: villamosbeszerzés
2012
December ► Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.
2013
Február ► Az „Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzésére vállalkozással vegyes szállítási szerződés” tárgyban nyílt közbeszerzési eljárás indult, melyre négy ajánlat érkezett.
Augusztus ► A többszörös hiánypótlási eljárást követően született meg a tendert lezáró döntés, amely ellen a Ganz-Škoda Közlekedési Zrt. jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága megsemmisítette a BKK-nak az eljárást lezáró döntését, és további vizsgálatokat kért. A döntőbizottság határozatának megfelelően újabb hiánypótlási felhívásokat küldtünk ki a Ganz-Škodának, melyekben a felmerült vitás, nem egyértelmű kérdésekre adtunk pótlási, indokolási lehetőséget. A részletesen értékelt hiánypótlásokat áttekintve a BKK Igazgatósága a Ganz-Škoda ajánlatát egyhangúlag érvénytelennek minősítette hét okból is, és korábbi álláspontját fenntartva a spanyol járműgyártó cég, a CAF ajánlatát fogadta el ismét érvényesnek, egyúttal az eljárás nyertesének nevezte meg.
2014
Március ► Aláírtuk a 37 új CAF villamosra vonatkozó szállítási szerződést.
Április ► A kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamos beszerzéséhez 3,5 milliárd forint többlettámogatást nyújt Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés” projekt uniós támogatási arányának 99,44 százalékos mértékű változatlanul tartásával.
Augusztus ► Aláírtuk a szállítási szerződés módosítását, amely további 10 új, alacsony padlós légkondicionált villamos beszerzését tette lehetővé.
Október ► Elkezdődött az új, Budapestre érkező CAF villamosok gyártása a spanyolországi Zaragozában és Beasainban.
Előzmények: trolibuszbeszerzés
2012
December ► Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.
2013
Június ► Az első meghirdetett trolibusztender sikertelen volt. Két cég tett ajánlatot, de mindkettő formailag hibás pályázatot nyújtott be.
2014
Február ► A második kiírt tenderre ismét két ajánlat érkezett: a Solaris Bus&Coach s.a. és az Ikarus–Trozla konzorcium részéről. Értékeléskor a BKK mindkét ajánlattevőtől jogi és műszaki hiánypótlást kért, de csak a Solaris Bus&Coach s.a. nyújtotta be mindkettőt.
Április ► A jogorvoslati kérelem miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az ajánlati felhívást. Ezt a döntést a Budapesti Közlekedési Központ nem fogadta el, ezért a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte a határozat bírósági felülvizsgálatát.
Szeptember ► A bíróság helyt adott a BKK kereseti kérelmének, de a Škoda Electric és a Közbeszerzési Döntőbizottság fellebbezése miatt a döntés nem emelkedett jogerőre. Ezzel párhuzamosan a BKK új tendert indított, melynek nyertese a Solaris–Škoda konzorcium lett.
November ► Aláírtuk a trolibuszokra vonatkozó szállítási szerződést, amely szerint az első trolibuszok 2015 júliusában forgalomba álltak.
Beszerzett járművek
A projektben 25 új, CAF Urbos3 típusú villamos és 24, a Solaris–Škoda konzorcium által gyártott alacsonypadlós trolibusz állt forgalomba.
Villamosok
A 25 darab, 34 méteres "rövid" CAF villamos összesen 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb 345 főt szállíthat 81 ülőhellyel. A villamosok utastere biztonságia kamerákkal van felszerelve, a jármű nyáron légkondicionált, télen fűtött.
Trolibuszok
- 14 darab szóló
- 10 darab csuklós
Valamennyi jármű légkondicionált, közülük a szóló 64, a csuklós 104 fő szállítására alkalmas. Az új trolibuszok akkumulátoros rendszerüknek köszönhetően 4 kilométert is képesek külső áramellátás, vagyis felsővezeték nélkül megtenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot.
A projektben vásárolt villamosok és trolibuszok kialakítása megfelel a zavartalan, akadálymentes közlekedés feltételeinek a nagy forgalmú vonalakon.
- Az új járművek teljes hosszukban alacsony padlósak, és nem csak az ajtóknál csökken a padlószintjük.
- Az új kivitelű járművekben nincsenek lejtős padlórészek sem, az utastér teljes hosszában átjárható.
- Az érintett járatok megállóhelyei is átépültek, hogy lehetővé váljék a járművek akadálymentes igénybevétele.
Hálózati változások
Villamoshálózat:
- a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a budai fonódó villamoshálózatra, a 17-es és 19-es vonalára kerültek;
- a Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamosvonalon közlekednek;
- a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszín a felújítás után alkalmassá vált arra, hogy a korszerű, alacsony padlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatairól gondoskodjék.
Trolibuszhálózat:
- az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen álltak forgalomba.
A projekt célja
A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett villamos- és trolibuszállományának frissítése. A projektben 47 villamost és 36 trolibuszt szereztünk be: az új, alacsony padlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit is átépítettük, ezért a kötöttpályás útvonalakon akadálymentesen és kényelmesen lehet utazni.
Egyre sürgetőbb volt a járműflotta frissítése
A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a járművek azonban egyre kevésbé képesek ekkora forgalmat kiszolgálni: átlagéletkoruk magas, meghaladja azt a tervezett élettartamot, amelynek idején még fennakadás nélkül képesek közlekedni, továbbá energiafelhasználásuk is jelentős.
A fővárosi közösségi közlekedés akadálymentesítése kiemelt célunk, ez a járműbeszerzési projektben is fontos szempont volt.
Ütemezés
Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba. A beszerzés az alábbi ütemezés szerint valósult meg.
Villamosbeszerzés:
- 2015. szeptember: az első 34 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
- 2016. március: az első 56 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
- 2016. július: a 47. új villamos üzembe helyezése Budapesten.
Trolibuszbeszerzés:
- 2015. július: az első új járművek üzembe helyezése;
- 2015. november: forgalomba állt 24 új trolibusz.
Kapcsolódó hírek
- Forgalomba állítja a Főváros a világ leghosszabb villamosait az 1-es villamos vonalán
- Újabb akadálymentes villamosok és trolibuszok állnak forgalomba Budapesten
- Döntött az NKH: folytatódhat a hosszú CAF villamosok próbafutása
- Valótlan és felelőtlen a média és állítólagos hírforrásuk állítása - Reagálás a CAF villamosokkal kapcsolatban
- Újra forgalomba állhatnak a rövid CAF villamosok
- Bemutatták a világ leghosszabb villamosát Budapesten
- Újabb CAF villamosok állnak forgalomba Budapesten
- Elindultak az első új CAF villamosok Budapesten
- Bemutatták Budapest vadonatúj trolibuszait
- Jogerős: megfelelően járt el a BKK a villamosbeszerzés során
- Elkészült Budapest első CAF villamosa
- Vadonatúj trolibuszok érkeznek Budapestre 2015-ben
- Döntött a bíróság: jogszerűen járt el a BKK a villamostenderben - A bíróság megerősítette: a Škoda ajánlata érvénytelen volt
- Vadonatúj trolibuszok érkeznek Budapestre