Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem

Az Európai Unió támogatásával

USZT logo

 

Fő kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem
Fejlesztés tárgya: Jármű fejlesztések
Támogatási összege: 19.541.948.800 Ft
A BKK támogatási összege konzorciumi tagként: 19.541.948.800 Ft
Támogatás mértéke: 99,44%
A projekt tényleges befejezési dátuma: 2015. december 31.
A projekt azonosítószáma: KÖZOP-5.5.0-09-11-2012-0009

 

Előzmények: villamosbeszerzés

 

2012

December ► Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

 

2013

Február ► Az „Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzésére vállalkozással vegyes szállítási szerződés” tárgyban nyílt közbeszerzési eljárás indult, melyre négy ajánlat érkezett.

Augusztus ► A többszörös hiánypótlási eljárást követően született meg a tendert lezáró döntés, amely ellen a Ganz-Škoda Közlekedési Zrt. jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága megsemmisítette a BKK-nak az eljárást lezáró döntését, és további vizsgálatokat kért. A döntőbizottság határozatának megfelelően újabb hiánypótlási felhívásokat küldtünk ki a Ganz-Škodának, melyekben a felmerült vitás, nem egyértelmű kérdésekre adtunk pótlási, indokolási lehetőséget. A részletesen értékelt hiánypótlásokat áttekintve a BKK Igazgatósága a Ganz-Škoda ajánlatát egyhangúlag érvénytelennek minősítette hét okból is, és korábbi álláspontját fenntartva a spanyol járműgyártó cég, a CAF ajánlatát fogadta el ismét érvényesnek, egyúttal az eljárás nyertesének nevezte meg.

 

2014

Március ► Aláírtuk a 37 új CAF villamosra vonatkozó szállítási szerződést.

Április ► A kormány úgy döntött, hogy a korábbi tervekhez képest plusz 10 darab villamos beszerzéséhez 3,5 milliárd forint többlettámogatást nyújt Budapest és a BKK részére, a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés” projekt uniós támogatási arányának 99,44 százalékos mértékű változatlanul tartásával.

Augusztus ► Aláírtuk a szállítási szerződés módosítását, amely további 10 új, alacsony padlós légkondicionált villamos beszerzését tette lehetővé.

Október ► Elkezdődött az új, Budapestre érkező CAF villamosok gyártása a spanyolországi Zaragozában és Beasainban.

 

Előzmények: trolibuszbeszerzés

 

2012

December ► Aláírták a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projekt megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést.

 

2013

Június ► Az első meghirdetett trolibusztender sikertelen volt. Két cég tett ajánlatot, de mindkettő formailag hibás pályázatot nyújtott be.

 

2014

Február ► A második kiírt tenderre ismét két ajánlat érkezett: a Solaris Bus&Coach s.a. és az Ikarus–Trozla konzorcium részéről. Értékeléskor a BKK mindkét ajánlattevőtől jogi és műszaki hiánypótlást kért, de csak a Solaris Bus&Coach s.a. nyújtotta be mindkettőt.

Április ► A jogorvoslati kérelem miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette az ajánlati felhívást. Ezt a döntést a Budapesti Közlekedési Központ nem fogadta el, ezért a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte a határozat bírósági felülvizsgálatát.

Szeptember ► A bíróság helyt adott a BKK kereseti kérelmének, de a Škoda Electric és a Közbeszerzési Döntőbizottság fellebbezése miatt a döntés nem emelkedett jogerőre. Ezzel párhuzamosan a BKK új tendert indított, melynek nyertese a Solaris–Škoda konzorcium lett.

November ► Aláírtuk a trolibuszokra vonatkozó szállítási szerződést, amely szerint az első trolibuszok 2015 júliusában forgalomba álltak.

 

Beszerzett járművek

A projektben 25 új, CAF Urbos3 típusú villamos és 24, a Solaris–Škoda konzorcium által gyártott alacsonypadlós trolibusz állt forgalomba.

 

Villamosok

A 25 darab, 34 méteres "rövid" CAF villamos összesen 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb 345 főt szállíthat 81 ülőhellyel. A villamosok utastere biztonságia kamerákkal van felszerelve, a jármű nyáron légkondicionált, télen fűtött.

 

Trolibuszok

  • 14 darab szóló
  • 10 darab csuklós

Valamennyi jármű légkondicionált, közülük a szóló 64, a csuklós 104 fő szállítására alkalmas. Az új trolibuszok akkumulátoros rendszerüknek köszönhetően 4 kilométert is képesek külső áramellátás, vagyis felsővezeték nélkül megtenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot.

A projektben vásárolt villamosok és trolibuszok kialakítása megfelel a zavartalan, akadálymentes közlekedés feltételeinek a nagy forgalmú vonalakon.

  • Az új járművek teljes hosszukban alacsony padlósak, és nem csak az ajtóknál csökken a padlószintjük.
  • Az új kivitelű járművekben nincsenek lejtős padlórészek sem, az utastér teljes hosszában átjárható.
  • Az érintett járatok megállóhelyei is átépültek, hogy lehetővé váljék a járművek akadálymentes igénybevétele.

 

Hálózati változások

Villamoshálózat:

  • a rövidebb villamosok a megújult 3-as vonalra, valamint a budai fonódó villamoshálózatra, a 17-es és 19-es vonalára kerültek;
  • a Combinóknál is valamivel hosszabb szerelvények az ugyancsak megújult 1-es villamosvonalon közlekednek;
  • a már meglévő három – Hungária, Száva, Budafok – villamoskocsiszín a felújítás után alkalmassá vált arra, hogy a korszerű, alacsony padlós járművek üzemeltetési-karbantartási és tárolási feladatairól gondoskodjék.

 

Trolibuszhálózat:

  • az új járművek a belvárosi és a zuglói vonalakon, a régebbi trolibuszokkal vegyesen álltak forgalomba.

 

A projekt célja

A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett villamos- és trolibuszállományának frissítése. A projektben 47 villamost és 36 trolibuszt szereztünk be: az új, alacsony padlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit is átépítettük, ezért a kötöttpályás útvonalakon akadálymentesen és kényelmesen lehet utazni.

 

Egyre sürgetőbb volt a járműflotta frissítése

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a járművek azonban egyre kevésbé képesek ekkora forgalmat kiszolgálni: átlagéletkoruk magas, meghaladja azt a tervezett élettartamot, amelynek idején még fennakadás nélkül képesek közlekedni, továbbá energiafelhasználásuk is jelentős.

A fővárosi közösségi közlekedés akadálymentesítése kiemelt célunk, ez a járműbeszerzési projektben is fontos szempont volt.

 

Ütemezés

Az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba. A beszerzés az alábbi ütemezés szerint valósult meg.

 

Villamosbeszerzés:

  • 2015. szeptember: az első 34 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
  • 2016. március: az első 56 méteres villamos üzembe helyezése Budapesten;
  • 2016. július: a 47. új villamos üzembe helyezése Budapesten.

 

Trolibuszbeszerzés:

  • 2015. július: az első új járművek üzembe helyezése;
  • 2015. november: forgalomba állt 24 új trolibusz.

 

Kapcsolódó hírek