Fejlesztőknek

A BKK egyik alapvető célja a közösségi közlekedést használók körének bővítése, illetve a meglevő szolgáltatások minőségének javítása, ezért – először Budapest történetében – az egyébként teljesen nyilvános és hiteles statikus menetrendi adatbázist elérhetővé tesszük programozók, fejlesztők részére az elmúlt években nemzetközi sztenderddé vált GTFS formátumban. Közlekedésszervező cégek százai szerte a világban használják már a teljesen nyílt GTFS formátumot. Sok cég közülük nyilvánosan elérhetővé teszi az adatokat, ezt a példát követi most Budapest is. A menetrendi adatok hozzáférhetősége lehetővé teszi, hogy bárki meglevő szoftverébe integrálja az adatokat, illetve olyan új szoftvert fejlesszen, ami ezen adatokra épül. A rendszeresen frissített adatbázis néhány hónapra előre tartalmaz minden indulási és érkezési adatot a teljes nappali és éjszakai hálózatra, minden alágazatban (busz, trolibusz, villamos, metró, HÉV, hajó). Segítségével megjeleníthető a vonalhálózat, valamint minden megálló pontos helye a GPS koordináták segítségével.

A fentiek mellett a GTFS-állományt hetente feltöltjük közvetlenül a Google rendszerére, így weben és mobiltelefonon is közvetlenül elérhetővé válnak az adatok például utazástervezésre, vagy a megállóhelyi indulások megjelenítésére.

Ezeken az oldalakon a jövőben egyre több és több adatot fogunk fokozatosan teljesen nyilvánossá tenni. Hiszünk és bízunk benne, hogy a fejlesztői közösség ihletet kap jobbnál jobb szoftverek kifejlesztésére, mely utasbarátabbá és népszerűbbé teszi a budapesti közösségi közlekedést.

A GTFS formátumú teljes budapesti közösségi közlekedési menetrendi adatbázis az alábbi helyről tölthető le: http://www.bkk.hu/gtfs/budapest_gtfs.zip
Az adatbázis utolsó módosításának dátumáról itt tájékozódhat.

Kérdések és válaszok

Mi az a GTFS?

A GTFS (General Transit Feed Specification) eredetileg a Google által kifejlesztett, olyan teljesen nyilvános és ingyenes formátum, mely a földrajzi pozíciókat is felhasználó alkalmazásokba történő közösségi közlekedési menetrendi adatbázisok beépítését teszi lehetővé.

Milyen sűrűn tölt fel új adatbázist a BKK a honlapjára?

A menetrendek véglegesítése jellemzően havi rendszerességgel történik, de szükség esetén akár hetente is frissítjük az adatbázist, így pontosan előre nem lehet kiszámítani.  Az adatbázis utolsó módosításának dátumáról itt tájékozódhat.

Miért tesszük nyilvánossá a menetrendi adatbázist GTFS formátumban?

A menetrendi adatbázis nyilvános adatokat tartalmaz. A GTFS formátum lehetővé teszi, hogy ne kelljen többféle formátumba konvertálni az adatokat.

Ad-e további segítséget a BKK az adatbázissal kapcsolatban?

Sajnos nem áll rendelkezésünkre ehhez megfelelő erőforrás, a Google azonban részletes angol nyelvű dokumentációt bocsátott rendelkezésre a formátummal kapcsolatban. Ha esetleg nem találna választ kérdésére, ajánljuk a Google fejlesztőknek fenntartott levelezőlistáját vagy az egyik legnagyobb magyar fórumrendszer – a BKK-tól függetlenül működő – fórumszobáját.

Milyen átmeneti változásokat (tereléseket) tartalmaz az adatbázis?

Igyekszünk minden olyan terelést az adatbázisban is nyilvánossá tenni, ami gyakorlatilag lehetséges, azaz hosszabb távú és/vagy előre tervezett menetrendi módosításokat. Tipikus példa a 3-as metró 2011. nyári, hetekig érvényes módosított közlekedési rendje, melyhez kapcsolódóan nem csak a metró, de sok autóbusz-járat útvonala és menetrendje változott ideiglenesen.

Nagyon rövid, váratlan, vagy csak egy-két napra előre látható tereléseket az adatok generálásának, valamint a Google Térképen való megjelenítésének időigénye miatt nem publikálunk.

Késve jelennek meg a térképen az új megállók. Miért?

A BKK GTFS állományában azonnal megjelennek a közterület-név változások vagy az új, illetve áthelyezett megállók, azonban egyes térkép-szolgáltatóknak hetekre-hónapokra van szüksége új pontok megjelenítésére.

Minden mobiltelefonon használhatóak a BKK menetrendi adatai?

Ma már a legtöbb okostelefon megfelelő operációs rendszerrel és kapcsolódó térképi megjelenítési lehetőséggel rendelkezik. Az adatok megjelenítésének két módja van: vagy a telefon operációs rendszeréhez alaphelyzetben szállított funkcionalitás révén lehet utazást tervezni, vagy külön, a BKK adatait feldolgozó applikáció letöltése szükséges. A BKK az adatok honlapján történő nyilvánosságra hozatalával biztosítja a versenysemlegességet.

Hibás adatokat ad az alkalmazás, kihez fordulhatok?

A BKK az adatokat közvetlenül a belső rendszereiből konvertálja, így azok referenciának tekinthetőek. Apró hibák előfordulhatnak, melyeket folyamatosan javítunk, azonban tapasztalataink szerint a hibák vélt vagy valós oka jellemzően inkább a fejlesztők által módosított adatoknak köszönhetőek, vagy a tömegközlekedési hálózat nem megfelelő ismeretéből és az ellenőrzés hiányából erednek.

A külső fejlesztők által készített alkalmazások pontosságáért nem tudunk felelősséget vállalni. Kérjük, amennyiben egy harmadik fél által fejlesztett alkalmazásban vél hibát felfedezni, forduljon az alkalmazás fejlesztőjéhez.

Melyek a budapesti tömegközlekedési hálózat menetrendi sajátosságai?

A budapesti tömegközlekedési hálózatnak, illetve menetrendnek több sajátossága van, melyet célszerű a fejlesztésnél figyelembe venni. Az alábbiakban néhány példát ismertetünk.

Az „A” jelű járatok betétjáratok, azaz a főjárat egy rövidebb szakaszán közlekednek. Ebből következően az egyik végállomásuk közös, míg a betétjárat másik végállomása a főjáratnak csak egy megállója, áthaladási pontja. A betétjáratok menetrendje mindig hangolt a főjárattal, ami azt jelenti, hogy a közös szakaszon egyenletesen követik egymást a járművek, jellemzőn mindkét irányban.

Budapesten sok „körforgalomban”, azaz hurokban közlekedő járat van. Ez azt jelenti, hogy nem azonos útvonalon közlekedik a járat a két végállomása között, hanem az egyik végállomásnak egy adott területet körüljáró útvonalon található egyik megálló van kinevezve. Példa: 276E busz Rákoscsaba-újtelepi végállomása. A menetrend tervezésénél ezt az adottságot figyelembe vesszük annak érdekében, hogy az „erős” irányban egyenletes közlekedés legyen biztosítható. Ennek érdekében ún. időkiegyenlítő pontok vannak a hosszú és/vagy hurokban közlekedő járatok útvonalán. Több esetben ezek az időkiegyenlítő pontok azonban nem egyeznek meg a „hivatalos” végállomással. A 276E jó példa, ugyanis reggel az időkiegyenlítő pontja a Rákosligeti – Rákoscsaba-újtelepi hurok körbejárása előtt (Rákosliget vasútállomás), míg délután a hurok körbejárása után (Injekcióüzem) van.

Az éjszakai menetrendben sok a bevárásos csatlakozás, ami az utazást és az utazástervezést kiszámíthatóvá teszi. A bevárásos csatlakozásra tervezett idő jellemzően 2-3 perc. Példa: átszállási kapcsolatok az Astoriánál.

Mik a BKK tervei az adatok fejlesztésével kapcsolatban?

Terveink szerint követni fogjuk az adatbázis-formátum fejlesztését.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.