Előzetes egyeztetés (260)

Igényvezérelt közlekedés indítása Csúcshegy térségében

Megnevezés: Igényvezérelt autóbuszos közlekedés bevezetése
Érintett térség: Csúcshegy
Érintett járatok: 260
Bevezetés tervezett időpontja: 2013. november
A változást kiváltó előzmények:

Csúcshegy térségéből évek óta érkeznek lakossági kérések a tömegközlekedési szolgáltatás beindítására vonatkozóan. Az említett lakóterületen azonban eddig autóbusz közlekedésére alkalmas infrastruktúra nem, vagy csak korlátozottan állt rendelkezésre (pl. szűk utcák, szegély és járda hiánya, fordulási nehézségek). A térség lakósűrűségéből adódóan indokolatlan és szükségtelen a hagyományos értelemben vett, rendszeres tömegközlekedési lehetőség kialakítása, viszont rugalmas közlekedési rendszer bevezetésével megfelelően biztosítható a térség közforgalmú kiszolgálása.

Változás rövid leírása:

A BKK javaslata, hogy a csúcshegyi terület tömegközlekedési kiszolgálása – kísérleti jelleggel – igényvezérelt módon valósuljon meg. Az érintett vonalon a járművek kizárólag akkor közlekednek, ha az utazási szándékot előzetesen jelezték.

A csúcshegyi lakóterületek kedvezőbb kiszolgálása érdekében a 260-as járat bizonyos meneteit meghosszabbított útvonalon tervezzük közlekedtetni. Amennyiben továbbutazási igény jelentkezik (melyet menetközben kell a járművezető felé jelezni), vagy telefonos igénybejelentés történik, úgy a 260-as autóbusz a Kocsis Sándor út végállomást követően továbbhalad a Harsánylejtő Kertváros elnevezésű beruházási területen kiépített autóbusz-fordulóig, ahol a járművek visszafordulása történik. Az útvonal-hosszabbítás következtében a csúcshegyi kertes házas övezet, valamint Testvérhegy északi része is könnyebben, kevesebb gyaloglással megközelíthető a 260-as vonaltól.

Útvonal:

Batthyány tér M+H és Bóbita utca megállóhelyek között változatlan, majd a Kocsis Sándor út végállomást elérve nem tér be a jelenlegi végállomására, hanem a Bécsi úton lévő megálló érintése után a Kocsis Sándor út – Vadóc utca útvonalon közlekedik tovább Harsánylejtő Kertváros autóbusz-fordulóig. A visszafordulást követően a Vadóc utca – Kocsis Sándor út – Bécsi út útvonalon éri el a Kocsis Sándor úti fordulót, ahonnan további útvonala változatlan.

Megállóhely: Harsánylejtő Kertváros felé

Batthyány tér M+H és a Bóbita utca között a megállóhely-kiosztás nem változik, utána:

– Kocsis Sándor út (Bécsi úton)

– Vadóc utca (Kocsis Sándor út – Vadóc utca kereszteződésnél)

– Harsánylejtő Kertváros (autóbusz-fordulóban)

Batthyány tér M+H felé

– Harsánylejtő Kertváros (autóbusz-fordulóban)

– Vadóc utca (Kocsis Sándor út – Vadóc utca kereszteződésnél)

– Kocsis Sándor út (autóbusz-fordulóban)

A Bóbita utca és a Batthyány tér M+H között a megállóhely-kiosztás nem változik.

Üzemidő és követési idő:

A csúcshegyi terület felé meghosszabbított útvonalon közlekedő 260-as meneteket minden nap kb. 6:00 és 22:00 óra között javasoljuk meghirdetni. A Harsánylejtő Kertváros autóbusz-fordulóig meghosszabbított indulások jellemző gyakorisága a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban a jelenlegi menetrendi struktúra szerint 30-40 perc, az üzemidő egyéb időszakában 60 perc.

Igényvezérelt közlekedés bevezetése Csúcshegy térségében

Budapest III. kerületében található Csúcshegy városrész jelenleg tömegközlekedéssel ellátatlan. A térséget legjobban a 218-as és a 260-as járatokkal lehetséges megközelíteni, ám ezek megállóitól is hosszú gyaloglással érhető el a lakóövezet, ráadásul a nagy távolságok mellett a geometriai viszonyok, az emelkedők is megnehezítik a közösségi közlekedést igénybevevők helyzetét. Több alkalommal érkeztek lakossági kérések a térségi tömegközlekedési szolgáltatás beindítására vonatkozóan. Az említett lakóterületeken azonban eddig nagyméretű járművek közlekedésére alkalmas infrastruktúra nem, vagy csak korlátozottan állt rendelkezésre. Szűk kialakítású utcák, valamint visszafordulási lehetőségek hiányai miatt nem nyílt módunk az autóbusz-közlekedés biztosítására. A beépítettség jellegéből, a lakósűrűségből adódóan viszont indokolatlan és pazarló megoldás lenne a nagyméretű, nagy kapacitású autóbuszokkal a klasszikus értelemben vett, rendszeres tömegközlekedési ellátás kialakítása, viszont rugalmas közlekedési rendszer bevezetésével, utazásiigény-bejelentés esetén közlekedő járművekkel megfelelően lebonyolítható a térséghez kapcsolódó utasforgalom.

Csúcshegy tömegközlekedési kiszolgálására egy olyan javaslatot dolgoztunk ki, ami ugyan nem jelenti a hagyományos tömegközlekedés beindítását, de mint elérhető szolgáltatás mindenképpen kapcsolatot biztosít. Az ún. igényvezérelt szolgáltatás megjelenését javasoljuk ezeken a célterületeken, ami azt jelenti, hogy (az éjszakai 937-es autóbusz közlekedésének mintájára) az autóbusz, vagy az erre a célra szolgáló mikrobusz csak konkrét utazási igény esetén (pl. telefonhívás) közlekedik az adott célterületre egy előre megtervezett és meghirdetett menetrendi kínálat mellett.

A csúcshegyi térség, valamint Testvérhegy északi részének kedvezőbb tömegközlekedési ellátása érdekében a BKK javaslata, hogy a 260-as járat bizonyos járművei igényvezérelt módon meghosszabbított útvonalon közlekedjenek. Amennyiben továbbutazási igény jelentkezik (melyet menetközben kell a járművezető felé jelezni), vagy telefonos igénybejelentés történik, úgy – a menetrendben külön megjelölt időpontokban – a 260-as autóbusz a Kocsis Sándor út végállomástól továbbhalad a Kocsis Sándor úton és a Vadóc utcán át a Harsánylejtő Kertváros elnevezésű beruházási területen kiépített autóbusz-fordulóig. Harsánylejtő Kertváros felé továbbközlekedő autóbuszok forgalomtechnikai okokból nem érintik a Kocsis Sándor úti fordulót, helyette a Bécsi úton létesített megállóhelyet használják, viszont a csúcshegyi térségéből a Batthyány tér M+H felé tartó 260-as járat betér a jelenlegi Kocsis Sándor út végállomására. A meghosszabbított útvonalon új megállót tervezünk létesíteni mindkét irányban a Vadóc utca – Kocsis Sándor út csomópontnál, valamint a Harsánylejtő Kertváros elnevezésű beruházási területen kialakított autóbusz-fordulóban.

Az utazási szándék alapján a hosszabb útvonalon közlekedő, Harsánylejtő Kertvárost kiszolgáló 260-as autóbuszokat minden nap kb. 6:00 és 22:00 óra között tervezzük közlekedtetni. Javaslatunk szerint az igénybejelentés alapján továbbközlekedő menetek hétköznap a reggeli és délutáni csúcsidőszakban 30-40 percenként, egyéb időszakban pedig 60 percenként fognak közlekedni.

A telefonhívásos igénybejelentés szerint hosszabb útvonalon, Csúcshegy felé közlekedő 260-as járatot – egyelőre kísérleti jelleggel – előreláthatóan 2013 novemberében tervezzük életbe léptetni.

A 260-as járat igény szerinti útvonalát mutatja a következő térkép:

Igényvezérelt közlekedés indítása Csúcshegy térségében

Szakmai indoklás

A csúcshegyi lakótérséget jelenleg a tömegközlekedési hálózat nem érinti. A lakóterületek kedvezőbb elérése végett, a gyaloglási távolságok csökkentése érdekében hálózati fejlesztéseket javasolunk bevezetni. A beépítettségből, a lakósűrűségből adódóan nem szükséges az állandó, rendszeres kiszolgálás biztosítása, hanem megfelelő a rugalmas közlekedési rendszer kialakítása. A járművek az érintett területek felé csak akkor közlekednek, ha arra irányuló utazási igényt jeleztek.

Várható eredmények:

Csúcshegy tömegközlekedési megközelítése jelentősen javul. Az igényvezérelt rendszernek köszönhetően gazdaságos üzemeltetés érhető el, az utasok nélküli közlekedés kiküszöbölhető.

Észrevételek beküldésének határideje: 2013. szeptember 23.

Budapest, 2013. szeptember 4.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.