Társadalmi Egyeztetés (15-ös busz)

A 15-ös járat közlekedési rendjének módosítása

Megnevezés: A 15-ös járat közlekedési rendjének módosítása
Érintett térség: Angyalföld (Gyöngyösi utca környéke), Marina part, Vizafogó, Újlipótváros, Lipótváros, Belváros, Ferencváros
Érintett járatok: 15-ös autóbusz
Bevezetés tervezett időpontja: 2014. május 1.
A változást kiváltó előzmények:
  • A 15-ös autóbusz jelenlegi útvonalvezetése vizsgálat alatt van, Észak-Pest és a Meder utca térségének közlekedési fejlesztésével kapcsolatban jelenleg is folytatjuk az egyeztetést a XIII. kerületi önkormányzattal.
  • A XIII. kerületben található Marina part lakóövezet jelenleg tömegközlekedéssel ellátatlan, a korábban bejelentett járathosszabbításra igény van.
Változás rövid leírása:
  • A 15-ös járat XIII. kerületi útvonalát módosítjuk és meghosszabbítjuk. Az Árpád híd M helyett a Gyöngyösi utca M lesz a járat északi végállomása.
  • Az útvonal-módosítás hatására az Árpád híd M végállomás térségének kiszolgálási módja megváltozik. A környék ellátására két javaslatot fogalmaztunk meg:

A) A 15-ös autóbuszok a Gyöngyösi utca M felé nem, csak a Boráros tér irányában érintik az Árpád híd M, a Lomb utca és a Karikás Frigyes utca megállóhelyeket.

B) A jelenlegi 15-ös járat megosztva közlekedik. Gyöngyösi utca M és a Boráros tér H között 15-ös jelzéssel az autóbuszok mindkét irányban a Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca útvonalon át közlekednek. Az új 115-ös jelzésű járat pedig az Árpád híd M végállomásig közlekedik, mindkét irányban a Dagály utcán keresztül, tehát a Karikás Frigyes utca környékét változatlanul kiszolgáljuk.

Útvonal: A) változat

A 15-ös autóbusz új útvonala a Gyöngyösi utca M felé:

A Népfürdő utcáig nem változik, onnan a járatok a Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út útvonalon haladnak.

A 15-ös autóbusz új útvonala a Boráros tér H felé:

A Gyöngyösi utca M végállomástól a Váci út – Csavargyár utca – Cserhalom utca – Vizafogó utca – Váci út útvonalon haladva érintik az Árpád híd M végállomást is, ahonnan a jelenlegi útvonalon térnek vissza a Boráros tér H végállomásra.

B) változat

A 15-ös autóbusz új útvonala mindkét irányban:

A Boráros tér H és a Népfürdő utca között változatlan, a Népfürdő utca és a Gyöngyösi utca M között mindkét irányban a Népfürdő utca – Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út útvonalon haladnak.

Az új 115-ös autóbusz útvonala:

A 115-ös autóbuszok a Boráros tér H felől a jelenleg járt nyomvonalhoz képest rövidebb útvonalon (Népfürdő utca – Dagály utca – Váci út) érik el az Árpád híd M végállomást, az ellenkező irányban pedig a mostani 15-ös járat vonalvezetésével megegyező módon közlekednek.

Megállóhely:
  • A meghosszabbodó 15-ös járat új megállóhelyet kap:

–          mindkét irányban a Cserhalom utca és Csavargyár utca kereszteződésénél,

–          mindként irányban a Váci úton a Fiastyúk utcánál (a megálló új neve Csavargyár utca),

–          Kétirányú Vizafogó utcai közlekedés esetén (A változat) a Boráros tér H felé a Dagály fürdőnél.

  • A kétviszonylatos változat (B) esetén az Árpád híd M felé közlekedő 115-ös járat számára új megállóhelyet jelölünk ki:

–          a Dagály utcában a Népfürdő utca kereszteződésénél,

–          a Dagály utcában a Váci út kereszteződésénél.

  • Kétviszonylatos változat (B) esetén a 15-ös autóbuszok mindkét irányban a Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca útvonalon közlekednek, a 115-ös autóbuszok pedig az Árpád híd M és a Népfürdő utca között a mindkét irányban a Dagály utcán haladnak, emiatt felhagyásra kerül a jelenleg csak az Árpád híd M irányába közlekedő járművek által használt Forgách utca M megállóhely.
Üzemidő és követési idő: A) változat

A 15-ös autóbusz üzemideje és jellemző járatsűrűsége változatlan.

B) változat

A 15-ös és 115-ös járatok teljes üzemidőben, összehangolt menetrend alapján közlekednek. A tervezett üzemidő az előző változat szerint alakul. Munkanapokon jellemzően 20-20 percenként (a közös szakaszon 10 perces közös követési idővel), esténként és hétvégén pedig 30-30 percenként (15 perces közös követéssel) indulnak az autóbuszok.

A BKK még 2013 nyarán készítette el a 15-ös autóbusz fejlesztésével kapcsolatos javaslatát. A bevezetés előtt felmerült lakossági és önkormányzati észrevételek alapján módosítottuk a bevezetésre kerülő forgalmi rendet, az autóbuszok ma is a korábbi útvonalon, az Árpád híd metróállomásig közlekednek. A térség kiszolgálásának javítása érdekében a BKK elkészítette újabb, a felmerülő problémákra is megoldást adó javaslatát a 15-ös járat angyalföldi útvonalának módosítására vonatkozóan. Fejlesztési javaslatunk lényege, hogy a 15-ös autóbuszok közlekedésével kapcsolatban a korábban tervezett Gyöngyösi utca M végállomás elérését úgy valósítjuk meg, hogy emellett az Árpád híd M kapcsolatot, valamint a Karikás Frigyes utca környéki lakóterületek kiszolgálását továbbra is fenntartjuk. A tervezett módosítások révén javítjuk a XIII. kerületi belső tömegközlekedési kapcsolatokat, Vizafogó térségének eddig tömegközlekedéssel ellátatlan részét, a Marina part lakóövezetet is kiszolgáljuk. A 15-ös vonal átalakítására két változatot dolgoztunk ki, amellyel kapcsolatban várjuk kedves utasaink véleményét, állásfoglalását.

A) változat

A 15-ös autóbuszok útvonala a Boráros tér H végállomástól a Népfürdő utcáig nem változik, viszont onnan a járatok a Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út útvonalon a Gyöngyösi utca M végállomásig közlekednek. Ellenkező irányban a buszok a Váci út – Csavargyár utca – Cserhalom utca – Vizafogó utca – Váci út útvonalon haladva érintik az Árpád híd M végállomást is, ahonnan a jelenlegi útvonalon térnek vissza a Boráros tér H végállomásra.

A módosuló 15-ös busz a maival megegyező közlekedési paraméterekkel közlekedik, munkanapokon jellemzően 10-12 percenként, esténként és hétvégén pedig 15-20 percenként. Az üzemidő a jelenleg alkalmazottakhoz képest változatlan.

Az A) változat szerinti közlekedési rend előnye, hogy egyetlen járat gyakori járatkövetéssel tárja fel Vizafogó térségét, így a helyi belső utazások valamennyi relációban közvetlenül megvalósíthatóvá válnak. Ennek a hálózati kialakításnak a hátránya, hogy a Gyöngyösi utca felé a 15-ös autóbuszok nem érintik a Dagály utcát és az Árpád híd M végállomást, ellenkező irányban pedig a Marina part térségéből utazók csak jelentős, Árpád hídi kitérővel és hosszabb menetidővel tudnak átszállás nélkül a Belvárosba jutni.

B) változat

A 15-ös autóbuszok módosított útvonalon, a Boráros tér H és a Gyöngyösi utca M végállomások között közlekednek, mindkét irányban a Népfürdő utca – Vizafogó utca – Cserhalom utca – Csavargyár utca – Váci út útvonalon haladnak végig. 115-ös jelzéssel új járat indul a Boráros tér H és az Árpád híd M végállomások között. A 115-ös autóbuszok a jelenleg járt nyomvonalhoz képest rövidebb útvonalon, a Népfürdő utca – Dagály utca – Váci út vonalvezetés szerint érik el az Árpád híd M végállomást, az ellenkező irányban pedig a mostani 15-ös járattal megegyező módon közlekednek.

A 15-ös és 115-ös buszok összehangolt menetrend alapján közlekednek, munkanapokon jellemzően 20-20 percenként (a közös szakaszon, a Boráros tér H és a Népfürdő utca között 10 perces együttes követési idővel), esténként és hétvégén pedig 30-30 percenként (a közös szakaszon 15 perces közös követéssel). A járatok együttes üzemideje a 15-ös járat jelenlegi üzemidejéhez képest nem változik.

A B) változat előnye, hogy a különböző utasforgalmi igényeket két járat szolgálja ki, ezáltal a különböző végállomások felé a legrövidebb utazási időt tudjuk biztosítani, illetve a Dagály utcában mindkét irányban eljutási lehetőséget tudunk kínálni. A járatok önálló szakaszán a maihoz képest csekély mértékben ritkul a követés, azonban a közös szakaszon a kínálat bővülni tud. A kétirányú Dagály utcai közlekedés esetén (115-ös busz) természetesen új megállóhelyeket létesítünk a Dagály utcában.

A jelenlegi 15-ös járat megosztásának a hátránya, hogy a közös útvonalon, a Népfürdő utca – Dagály utca csomópont és a Boráros tér H között az autóbusz-közlekedés egyenletességét az eltérő útvonalú végszakaszok miatt nehezebb biztosítani.

Szakmai indoklás
  • A Marina part kedvezőbb tömegközlekedési kiszolgálását indokolt megvalósítani, a 15-ös autóbuszvonal meghosszabbításával közvetlen belvárosi kapcsolat létesíthető.
  • A vizafogói hiányzó belső közlekedési relációk bővíthetők a 15-ös járat módosítása révén.
Várható eredmények:
  • Marina part tömegközlekedési lefedettségének javítása, közvetlen belvárosi kapcsolat létrehozása.
  • A Dagály utcai térség tömegközlekedési kiszolgálásának biztosítása.

Budapest, 2014. február 18.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.