Társadalmi Egyeztetés (Rákosmente)

Társadalmi Egyeztetés Rákosmente autóbusz-hálózatának módosításáról

Megnevezés: Rákosmente autóbusz-hálózatának módosítása
Érintett térség: Akadémiaújtelep, Kőbánya, Kispest, Rákoscsaba, Rákoskeresztúr, Rákoskert
Érintett járatok: 68, 95, 97E, 161, 161A, 161E (új), 162, 162A, 168 (új), 168E, 169E, 195 (új), 201E, 202E, 261E, 262, 268 (új), 269(új), 297 (új), 298 (új)
Bevezetés tervezett időpontja: 2014. október
A változást kiváltó előzmények:

Rákosmente autóbusz-hálózatát legutóbb 2008 nyarán alakítottuk át jelentősebben. Az azóta eltelt hat év utasforgalmi tapasztalatai azt mutatják, hogy bizonyos járatok a szükségeshez képest kevés férőhelyet biztosítanak, míg más vonalak túlzónak, feleslegesnek bizonyulnak.

Jelen átalakítási tervezetünk egyik célja, hogy a hatvani vasútvonalra is megszervezzük az autóbuszos ráhordást. Ezt kisebb utcák feltárásával, kisméretű járművek bevonásával tervezzük. További célunk, hogy a metróhoz csatlakozó gyorsjáratok sűrítésével növeljük a férőhelyek számát és csökkentsük a várakozási időt. A javaslatunk értelmében a férőhelykínálat növelése mellett eddig Örs vezér tere felé gyors kapcsolattal nem rendelkező XVII. kerületi lakóterületek felé is indítunk új gyorsjáratot. Mivel Rákosmente több részét is alapjáratok helyett gyorsjáratokkal javasoljuk feltárni, így a Jászberényi úti és a Kozma utcai alapjáratok kapacitását fentiek fedezete érdekében a valós igényekhez igazítva módosítani tervezzük.

Évek óta felmerülő lakossági igény, hogy a XVII. kerület lakóterületei és a Bajcsy-Zsilinszky Kórház között valósuljon meg az átszállásmentes közlekedési kapcsolat. A rákoskeresztúri hálózat fejlesztésével erre a kapcsolatra is megoldást kínálunk.

Változás rövid leírása:

  • Rákoscsaba térségében új, vasúti ráhordó járatokat szervezünk. Két járat Rákoscsaba vasútállomástól indulva tárja fel Rákoscsaba déli és keleti területeit, míg a harmadik járat Rákoscsaba-Újtelep vasútállomástól indulva tárja fel Rákoscsaba nyugati területeit. Tekintettel Rákoscsaba belső utcáinak szűk keresztmetszetére, nagyméretű járművek helyett az új vasúti ráhordó vonalakon mikrobuszokat tervezünk forgalomba állítani.
  • A jelenleg Örs vezér tere M+H és Rákoskeresztúr, városközpont között, és onnan tovább közlekedő 97E és 169E, valamint a 261E gyorsjárat kínálatát bővítjük, utóbbi útvonalát meghosszabbítjuk a Péceli út – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca útvonal érintésével Maglód, Auchan áruházig. A 97E, 169E és a 261E járatok mellett 161E jelzéssel új gyorsjáratot is indítunk, mely az Örs vezér terétől a XVII. kerület központján át a Péceli út – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca útvonalon éri el a Kucorgó teret, majd onnan bejárja a Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca – Pesti út hurokútvonalat.
    Az eddigi 97E, 169E és a csak reggel közlekedő 261E helyett ezentúl négy járat, a 97E, a 169E és az új 161E és 261E együttesen nagyobb kapacitást fog adni a jelenleginél, azaz sokkal több lesz a gyorsjárati vonalakon a felkínált ülőhelyek száma.
  • A Jászberényi úton közlekedő 161-es, 161A, 162-es, 162A és 262-es járatokat jelentősen átalakítjuk. A 161-es és a 162-es járatok útvonala Rákoskeresztúr városközpontig rövidül, mivel ezen járatok szerepét a kerület központjától keletre található térségben, Rákoscsabán és Rákoskerten más járatok - jellemzően az Örs vezér teréig közlekedő új gyorsjáratok - veszik át. A Jászberényi úti betétjáratok beleolvadnak az alapjárati párjukba, tehát a 161A buszok helyett 161-es, a 162A és a 262-es járatok helyett a 162-es autóbuszok közlekednek.
  • A 161-es és 161A járatokat összevonjuk, az új 161-es vonal Örs vezér tere M+H és Rákoskeresztúr, városközpont között közlekedik majd. A mai 161-es vonal Rákoskeresztúr, városközponttól keletre vezető szakaszát ezentúl az új 161E és 261E, valamint a 201-es és a 202-es gyorsjáratok szolgálják ki. A Kis utcai lakótelep megállóhelyet az új összevont 161-es járat nem fogja érinteni, viszont be fog térni Akadémiaújtelepre, az 525. térre mindkét irányban, megadva a térség Örs vezér terei és kerületközponti kapcsolatát. Ez utóbbi betérésre két útvonal-változatot is vizsgáltunk, melyek kapcsán várjuk ügyfeleink észrevételeit.
  • A 162-es és a 262-es járat útvonalát Kőbánya felől szintén Rákoskeresztúr, városközpontig rövidítjük, mivel a XVII. kerület keleti részén az eddigi útvonalát az új 161E és 261E gyorsjáratok fogják bejárni, nagyobb kapacitást biztosító járművekkel, sűrűbb követést megvalósítva. A 162A és a 262-es járatok helyett is 162-es jelzéssel indulnak majd az autóbuszok, melyek követési idejét az utasforgalmi igényekhez igazítjuk.
  • 195-ös jelzéssel új járatot indítunk Puskás Ferenc Stadion M végállomástól Kőbányán át, a Bajcsy-Zsilinszky Kórház érintésével a Kozma utcán keresztül Rákoskeresztúr, városközpontig. Az új 195-ös autóbusz a Puskás Ferenc Stadion M – Új köztemető szakaszon a 95-ös útvonalán halad majd végig, így a 95-ös menetrendjét némiképp módosítjuk a hangolt közlekedés megvalósítása érdekében.
  • A 168E járatot úgy alakítjuk át, hogy csúcsidőszakban a forgalmasabb irányban (reggel Örs vezér tere felé, délután Rákoshegy felé) minden második menet az ipartelepet elkerülve gyorsabb útvonalon közlekedik. Ezáltal 168-as jelzéssel közlekednek a buszok a jelenlegi 168E útvonalán teljes üzemidőben, míg ezt kiegészítve reggel Örs vezér tere felé, délután pedig Rákoshegy felé 168E jelzéssel az Ezüstfa utcai betérő elhagyásával új, a Tündérfürt utca – Jászberényi út útvonalon közlekedik minden második autóbusz. Az Ezüstfa utcai kitérő elhagyásával a legforgalmasabb időszakban megvalósul a gyorsabb közlekedési lehetőség Rákoshegy, illetve a Helikopter lakópark és Örs vezér tere M között, illetve az ipartelepi részt kevésbé zsúfolt járművek fogják kiszolgálni.
  • A 201E és 202E járatok rendszerét oly módon tervezzük átalakítani, hogy a Rákoscsaba és Rákoskert felé vezető kétirányú hurok helyett a módosuló jelzéssel ellátott járatok Rákoscsaba vasútállomásig közlekednek. A járatok számjelzése 201-esre, illetve 202-esre módosul, ugyanakkor Rákoskeresztúr központja és Kőbánya-Kispest között a gyorsjárati jellegük megmarad.
  • A 201-es járat mindkét irányban a Csabai út – Péceli út – Rákoscsaba utca, míg a 202-es járat a Pesti út – Zrínyi utca – Rákoscsaba utca útvonalon éri el a vasútállomást.
  • A 202-es autóbuszok a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekednek. A 201-es csak a reggeli csúcsidőszakban közlekedik. A délutáni csúcsidőszakban a 201-es járat helyett a Kőbánya-Kispest M végállomástól csak Rákoskeresztúr, városközpontig közlekedő 202A jelű betétjárat üzemel. Az új 201-es és 202-es járatok az eddigi közlekedési rendhez képest sűrűbb közlekedési kapcsolatot fognak nyújtani a XVII. kerület és Kőbánya-Kispest között.
  • A 68-as járat Újhegyi lakótelep és Akadémiaújtelep közötti szakaszának alacsony kihasználtsága miatt, illetve a vele párhuzamosan közlekedő 201-es és 202-es járatok sűrítését figyelembe véve a 68-as járat közlekedési rendjét módosítjuk. A Kispestről az Akadémiaújtelepig közlekedő 68-as buszok járatsűrűségét a valós forgalmi igényekhez igazítjuk, emellett új betétjáratot indítunk Kispest, Vas Gereben utca és az Újhegyi lakótelep között 68A jelzéssel. A 68-as és a 68A autóbuszok a vonal legforgalmasabb szakaszán, a Kispest – Kőbánya-Kispest – Újhegyi lakótelep relációban együttesen biztosítják a jelenleg is megszokott, gyakori járatsűrűségű szolgáltatást. Akadémiaújtelepen a mindkét irányban betérő 161-es járat pótolja a 68-as kieső kapacitását, bővítve a közvetlen eljutási lehetőségek számát.
  • A késő esti időszakban, valamint hétvégén kora reggel a 201-es, 202-es és a 68-as, 68A járatok helyett új, összevont járatot indítunk 268-as jelzéssel Kispest, Vas Gereben utca és a Zrínyi utca között, Rákoscsabán a 202E jelenlegi hurokútvonalán. A 268-as buszok nem térnek be Akadémiaújtelepre, ebben az időszakban ennek kiszolgálását a 161-es járat biztosítja.
  • Az alacsony utasforgalom, illetve a környezetterhelés mérséklésének szándéka miatt a 46-os járat ezentúl csak igényvezérelt módon teszi meg a Rákoshegy vasútállomás – Helikopter lakópark útvonalat
Útvonal: Az új, vasúti ráhordó járatok

  • 269-es jelzéssel új járat indul Rákoscsaba vasútállomás és a Színes utca között a Rákoscsaba utca – Zrínyi utca – Szánthó Géza utca – Göcsej utca – Csabamező utca – Gerecsehida utca – Ebergény utca – Péceli út útvonalon.
  • 297-es jelzéssel új járatot indítunk Rákoscsaba-Újtelep vasútállomás és Pajta utca között a Szabadság sugárút – Pajta utca, visszafelé a Lemberg utca – Árkádos utca – Szabadság sugárút útvonalon.
  • 298-as jelzéssel új járatot indítunk Rákoscsaba vasútállomás és a Szárazhegy köz között a Rákoscsaba utca – Zrínyi utca – Szigetcsép utca – Szárazhegy köz, visszafelé a Szárazhegy út – Barnabás utca – Szigetcsép utca – Zrínyi utca – Rákoscsaba utca útvonalon.

Az Örs vezér tere – XVII. kerület közötti gyorsjáratok

  • A 97E és a 169E járatok útvonala változatlan.
  • A 261E járat útvonalát meghosszabbítjuk Rákoskeresztúr, városközponttól a korábbi 162-es járat útvonalán, a Csabai út – Péceli út Lemberg utca – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca – Pesti út útvonalon Maglód, Auchan áruházig. A járat Örs vezér tere felé az Auchan áruháztól a Kucorgó térig a Pesti úton közlekedik.
  • Új járatot indítunk 161E jelzéssel Örs vezér tere M+H és Rákoskert között. Az Örs vezér tere és a Csabai út között a 169E-vel azonos útvonalon, majd a Lemberg utca – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca útvonalon éri el a Kucorgó teret. A Kucorgó tértől bejárja a Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca – Pesti út hurokútvonalat.

A Jászberényi úti alapjáratok

  • A 161-es járat útvonala Rákoskeresztúr, városközpontig rövidül, mivel a XVII. kerület külső részében szerepét más járatok veszik át. Az autóbusz továbbra is a Fehér út – Élessarok – Jászberényi út – Pesti út útvonalon közlekedik Rákoskeresztúr felé, viszont betérést tesz Akadémiaújtelepre. Az 525. tér elérése érdekében két útvonalváltozatot is lehetségesnek látunk:
    • Az A változat szerint az autóbuszok a Jászberényi út – 501. utca – 525. tér – 516. utca – 513. utca – Pesti út útvonalon tárják fel Akadémiaújtelepet.
    • A B változat szerint az autóbuszok betérést tesznek az 525. térre, tehát mindkét irányban oda-vissza az 501. utcán haladnak az 525. tér és a Pesti út között.

    A 161A járat helyett is 161-es autóbuszok fognak közlekedni.

  • 162-es járat útvonala rövidül, mert szerepét Rákoscsabán és Rákoskerten a 161E és a 261E gyorsjárat veszi át. A 162-es buszok Kőbánya alsó vasútállomástól csak Rákoskeresztúr, városközpontig közlekednek, a jelenlegi útvonalukon. A 162A és a 262-es járatok beleolvadnak az új 162-es járatba.

A 168E járat megosztása

  • Az új 168-as járat a korábbi 168E járat útvonalán közlekedik.
  • A 168E járat útvonala megváltozik, a Tündérfürt utca és a Jászberényi út között nem érinti egyik irányban sem a Napmátka utca – Ezüstfa utca – Csillagvirág utca – Bogáncsvirág utca – Tarkarét utca útvonalat.

A 68-as, a 201E és a 202E járatok átszervezése

  • A 68-as járat útvonala nem változik
  • Új járatot indítunk 68A jelzéssel Kispest, Vas Gereben utca és Újhegyi út, Sportliget között a Vas Gereben utcától a Sibrik Miklós útig a 68-assal azonos útvonalon, majd tovább Sibrik Miklós út – Mádi utca – Újhegyi út útvonalon, visszafelé teljes mértékben a 68-as járattal azonos útvonalon.
  • Új járatot indítunk 268-as jelzéssel Kispest, Vas Gereben utca és Rákoscsaba között a Vas Gereben utcától a Jászberényi útig a 68-assal azonos útvonalon, tovább a Pesti út – Zrínyi utca – Péceli út – Csabai út – Pesti út hurokútvonalon.
  • A 201E járat 201-es jelzéssel közlekedik, útvonala Kőbánya-Kispest M és a Csabai út között változatlan, onnan tovább a Péceli út – Rákoscsaba utca útvonalon éri el Rákoscsaba vasútállomás végállomást. Kőbánya-Kispest felé a Rákoscsaba utca – Péceli út – Csabai út útvonalon éri el jelenlegi útvonalát, hurokútvonala megszűnik, a Zrínyi utca felé a 202-es járat közlekedik a továbbiakban.
  • A 202E járat 202-es jelzéssel közlekedik, útvonala Kőbánya-Kispest M és a Zrínyi utca között változatlan, onnan tovább a Rákoscsaba utcán át éri el Rákoscsaba vasútállomás végállomást. Kőbánya-Kispest felé is a Rákoscsaba utca – Zrínyi utca – Pesti út útvonalon közlekedik.
  • Új járatot indítunk 202A jelzéssel Kőbánya-Kispest M és Rákoskeresztúr, városközpont között a jelenlegi 201E és 202E útvonalán.

Az új 195-ös járat

  • Új járatot indítunk 195-ös jelzéssel Puskás Ferenc Stadion M és Rákoskeresztúr, városközpont között. A 195-ös buszok a Puskás Ferenc Stadion M és Új köztemető között a 95-össel azonos útvonalon, onnan tovább a Kozma utca – Jászberényi út – Pesti út útvonalon közlekednek.
Megállóhely: Az új, vasúti ráhordó járatok

  • A 269-es, 297-es és 298-as mikrobuszjáratoknak a tömegközlekedési hálózatba bevont új útvonalon fel- és leszállópontokat jelölünk ki. Ezek pontos elhelyezkedéséről, számosságukról később döntünk.

Az Örs vezér tere – XVII. kerület közötti gyorsjáratok

  • 97E, 169E: nem változik
  • 161E, 261E: Örs vezér tere és Rákoskeresztúr, városközpont között a 261E járat jelenlegi megállási rendje szerint, Rákoskeresztúr, városközponttól keletre minden érintett megállóhelyet kiszolgálva közlekedik

A Jászberényi úti alapjáratok

  • 161: minden érintett megállóhelyet kiszolgál, a tervezettek szerint nem tér be a Kis utcai lakótelephez (a jelenlegi 161A végállomása), érinti Akadémiaújtelep belső részén található megállókat.
  • 162: minden érintett megállóhelyet kiszolgál

A 168E járat megosztása

  • 168E: nem érinti a Kollégium, Csillagvirág utca / Bogáncsvirág utca, Ezüstfa utca / Csillagvirág utca és a Tűzoltóság megállóhelyeket
  • 168-as: a 168E jelenlegi megállóhely-kiosztása szerint közlekedik.

A 68-as, a 201E és a 202E járatok átszervezése

  • 201, 202, 202A: Kőbánya-Kispest M és Rákoskeresztúr, városközpont között a 201E és a 202E mai megállási rendje szerint közlekedik, Rákoskeresztúr, városközponttól keletre minden érintett megállóhelyet kiszolgál. A XVII. kerület irányába közlekedő autóbuszok új megállóhelyet kapnak Kőbánya-Kispesten a felüljáró előtt annak érdekében, hogy a Jászberényi út felé haladó 201-es és 202-es buszokra és a 68-as járatra azonos megállóhelyen lehessen felszállni.
  • 68: megállóhely-kiosztása nem változik
  • 68A: az útvonalán található összes megállót kiszolgálja, a 68-as vonalon kívül a Mádi utcában megáll a 185-ös járat megállóiban is
  • 268: az útvonalán található összes megállót kiszolgálja.

Az új 195-ös járat

  • Az új 195-ös járat a Puskás Ferenc Stadion M és Új köztemető között a 95-ös buszokkal azonos megállóhelyeket érint, onnan tovább a Kozma utca – Jászberényi út – Pesti út – Rákoskeresztúr, városközpont útvonalon is minden érintett megállót kiszolgál
Üzemidő és követési idő: Az új, vasúti ráhordó járatok

  • 269, 297, 298: csak hétköznap, csúcsidőszakban és napközben közlekedik, 30 percenként. Menetrendje igazodik a Budapest – Hatvan vasútvonalon közlekedő személyvonatok indulási és érkezési időpontjaihoz.

Az Örs vezér tere – XVII. kerület közötti gyorsjáratok

  • 97E: mindennap teljes üzemidőben közlekedik. A reggeli csúcsidőszakban az eddigiekhez képest sűrűbben, 5 percenként tervezzük indítani. Hétköznap délután 7-8 percenként, napközben és hétvégén 15 percenként indul.
  • 169E: üzemideje és követési ideje nem változik, a csúcsidőszakban 7-8 percenként, napközben és hétvégén jellemzően 15 percenként fog közlekedni.
  • 161E: a reggeli csúcsidőszakban 15 percenként, napközben, délután és hétvégén jellemzően 30 percenként tervezzük közlekedtetni, mindennap teljes üzemidőben. Amikor a 261E járat nem közlekedik, a 161E autóbuszok 20 percenként indulnak.
  • 261E: mindennap a reggeli és késő esti órák kivételével közlekedik, 30 percenként. Üzemszünetében – amikor az Auchan áruházhoz nem közlekednek az autóbuszok – a 161E gyorsjárattal lehet utazni az Örs vezér tere – Rákoscsaba – Rákoskert útvonalon.

A Jászberényi úti alapjáratok

  • 161: minden nap teljes üzemidőben közlekedik, a csúcsidőszakban 10 perces, hétköznap napközben 15 perces, hétvégén 20 perces járatsűrűséggel.
  • 162: csak hétköznap közlekedik, a reggeli csúcsidőszakban 20 percenként, egyébként 30 percenként.

A 68-as, a 201E és a 202E járatok átszervezése

  • 201: csak hétköznap reggel közlekedik, 10 percenként.
  • 202: a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekedik. A reggeli csúcsidőszakban 10 percenként, egyéb időszakokban 15 percenként indul.
  • 202A: sűrítő jelleggel, csak hétköznap délután, a 201-es járat helyett közlekedik, 15 percenként.
  • 68: a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekedik. A reggeli csúcsidőszakban 20 percenként, egyéb időszakban 30 percenként közlekedik.
  • 68A: a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekedik. A reggeli csúcsidőszakban 10 percenként, egyéb időszakban 10-20 percenként közlekedik.
  • 268: csak a késő esti órákban és hétvégén kora reggel közlekedik, jellemzően 20 percenként.

A 168E járat megosztása

  • Az egyszerűsített útvonalú 168E járat hétköznap reggel csak az Örs vezér tere felé közlekedik, 15 percenként, délután pedig csak Rákoshegy felé indul, jellemzően 20 percenként.
  • 168-as: mindennap teljes üzemidőben (a 168E jelenleg érvényes üzemidejében) közlekedik. A 168E gyorsjárattal hangoltan, együttesen a mostani gyakoriságot biztosítja az Örs vezér tere és Rákoshegy között.

Az új 195-ös járat

  • Az új 195-ös buszok hétköznap üzemkezdettől kb. 21:00 óráig, hétvégén kb. 7:00 és 21:00 óra között közlekednek, tervezetten 30 percenként.
  • A 95-ös járat üzemideje nem változik. Jellemző követése némiképp módosul, a 195-ös menetekkel együtt a Puskás Ferenc Stadion és az Új köztemető között a jelenlegi sűrűségű kiszolgálást fogja biztosítani minden időszakban.

46-os járat

  • Az üzemidő és követési idő nem változik, de Rákoshegy vasútállomás és a Helikopter-lakópark között igényvezérelt közlekedési rend lép életbe.

Rákosmente autóbusz-hálózatának módosítása

A BKK elkészítette javaslatát a XVII. kerületi járathálózat módosítására vonatkozóan. Rákosmente autóbusz-hálózatát legutóbb 2008 nyarán alakítottuk át jelentősebben. Az azóta eltelt hat év utasforgalmi tapasztalatai azt mutatják, hogy bizonyos járatok a szükségeshez képest kevés férőhelyet biztosítanak, míg más vonalak túlzónak, feleslegesnek bizonyulnak. A tervezett változás lényege, hogy az autóbuszos kapacitás újraelosztása folytán az Örs vezér tere és a XVII. kerület nagy lélekszámú lakóterületei között térben és időben is bővítsük a gyorsjárati kapcsolatokat, illetve új közvetlen eljutási lehetőségeket hozzunk létre. A sűrűbb gyorsjárati közlekedés, valamint a bővülő közvetlen kapcsolatok fedezetét a látványosan üresen közlekedő, a kerület távolabbi lakóterületei felől közlekedők számára kevésbé népszerű Jászberényi úti alapjárati járatok utasforgalomhoz illeszkedő menetrendi és útvonali korrekciójával kívánjuk előteremteni. A gyorsjárati közlekedés és az átszállásmentes tömegközlekedési kapcsolatok fejlesztésén kívül célunk, hogy a rágyaloglási távolságok csökkentsük Rákoscsaba térségében úgy, hogy autóbusszal eddig nem járt utcákat feltárva új, vasúti ráhordást megvalósító mikrobuszjáratokat indítunk.

Évek óta felmerülő lakossági igény, hogy a XVII. kerület lakóterületei és a Bajcsy-Zsilinszky Kórház között valósuljon meg az átszállásmentes közlekedési kapcsolat. A rákoskeresztúri hálózat fejlesztésével erre a kérdésre is megoldást kínálunk.

Rákoscsaba térségében három új járatot tervezünk indítani Telebusz rendszerben, melyek feladata a kertvárosi lakóterületekből a Budapest – Hatvan vasútvonalra történő ráhordás megvalósítása. Az új járatok a tömegközlekedéssel eddig ki nem szolgált térségben jelennek meg. A tervezett útvonal jelentős részén a forgalomtechnikai feltételek, az úthálózati sajátosságok nem teszik lehetővé a nagyméretű autóbuszok közlekedését, ezért itt Telebusz rendszerben üzemelő mikrobuszokat – melyek zaj- és környezetterhelése lényegesen kisebb, mint a nagyobb autóbuszoknak – állítunk forgalomba. Két járat Rákoscsaba vasútállomástól indulva tárja fel Rákoscsaba déli és keleti területeit, míg a harmadik járat Rákoscsaba-Újtelep vasútállomástól indulva járja be Rákoscsaba nyugati területeit. 269-es jelzéssel új járatot javaslunk indítani Rákoscsaba vasútállomás és a Színes utca között a Rákoscsaba utca – Zrínyi utca – Szánthó Géza utca – Göcsej utca – Csabamező utca – Gerecsehida utca – Ebergény utca – Péceli út útvonalon. Rákoscsaba déli lakóterületeinek kiszolgálása és vasúti kapcsolatának biztosítása érdekében 298-as jelzésű új járat indul Rákoscsaba vasútállomás és a Szárazhegy köz között a Rákoscsaba utca – Zrínyi utca – Szigetcsép utca – Szárazhegy köz, visszafelé a Szárazhegy út – Barnabás utca – Szigetcsép utca – Zrínyi utca – Rákoscsaba utca útvonalon. Rákoscsaba középső részének feltárását és onnan a vasúti kapcsolatot az új 297-es mikrobusz-járat fogja biztosítani, amely Rákoscsaba-Újtelep vasútállomás és Pajta utca között a Szabadság sugárút – Pajta utca, visszafelé a Lemberg utca – Árkádos utca – Szabadság sugárút útvonalon közlekedik. Mindhárom tervezett kisbuszos vonalon az újonnan feltárt lakóterületeknél ún. fel- és leszállópontokat jelölünk ki, a mikrobusz méretéből adódóan nincsen szükség, továbbá az útszerkezeti sajátosságok miatt nincs is elegendő hely a legtöbb esetben nagyobb, hagyományos megállóhelyek kiépítésére. A fel- és leszállópontok pontos elhelyezkedéséről a későbbiek folyamán döntünk. A járatok menetrendjét úgy határozzuk meg, hogy reggeli időszakban a Keleti pályaudvar felé közlekedő személyvonatokra, délután pedig a Keleti pályaudvar felől beérkező személyvonatokról valósuljon meg a csatlakozás. A követési idő igazodik a vasúti menetrendhez, tehát a 269-es, 297-es és 298-as kisbuszokat jellemzően 30 percenként tervezzük indítani. Az új járatokat Telebusz rendszerben egyelőre kizárólag hétköznap javasoljuk közlekedtetni.


A térkép PDF formátumban.

Az új kisbuszos járatok bevezetésével kapcsolatban várjuk ügyfeleink szíves állásfoglalását, észrevételét mind a vonalvezetésre, mind pedig az üzemidőre vonatkozóan. A BKK fontosnak tartja az utazóközönség, az érintett lakosság meglátását arra vonatkozóan is, hogy álláspontjuk szerint elfogadható-e, szükséges-e a tömegközlekedéssel eddig nem járt utcák mikrobuszos kiszolgálása, illetve az új járatoknak a vasúti ráhordó funkció, vagy pedig a kerületközponti kapcsolat megvalósítása lenne hasznosabb.


A térkép PDF formátumban.

A rákoskeresztúri hálózat átalakításának hangsúlyos eleme, hogy a XVII. kerület és az M2-es metró végállomása közötti gyorsjárati közlekedést javítsuk. A javaslatunk értelmében egyrészt bővítjük Rákoskeresztúr központja és az Örs vezér tere között a gyorsjáratok által felkínált kapacitást, célunk, hogy a komfortos utazás érdekében a gerincjáratokon közlekedő lehető legtöbb utasunkat ülőhelyhez juttassuk. A férőhelykínálat növelésével összefüggésben új, eddig az Örs vezér tere felé gyorsjárati kapcsolattal nem rendelkező XVII. kerületi lakóterületek felé is indítunk gyorsjáratokat. A jelenleg Örs vezér tere M+H és Rákoskeresztúr, városközpont között, és onnan tovább közlekedő 97E és 169E, valamint a 261E gyorsjárat kínálatát bővítjük, a 261E járat útvonalát meghosszabbítjuk Rákoskeresztúr, városközponttól a korábbi 162-es járat útvonalán, a Csabai út – Péceli út – Lemberg utca – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca – Pesti út útvonalon Maglód, Auchan áruházig. A járat az Örs vezér tere felé az Auchan áruháztól a Kucorgó térig a Pesti úton közlekedik. A 97E, 169E és a 261E járatok mellett 161E jelzéssel új gyorsjáratot is indítunk, mely az Örs vezér terétől a XVII. kerület központján át a Péceli út – Lemberg utca – Csabagyöngye utca – Zrínyi utca útvonalon éri el a Kucorgó teret, majd onnan bejárja a Zrínyi utca – Rákoskert sugárút – Sáránd utca – Pesti út hurokútvonalat. Új járatot indítunk 161E jelzéssel Örs vezér tere M+H és Rákoskert között. A 161E új járat beindításával, illetve a 261E vonal meghosszabbításával Rákoscsaba délkeleti része, a Zrínyi utca vidéke is gyorsjárati kapcsolatban részesül az Örs vezér tere, így az M2-es metró felé. A térség közlekedésében ez egyértelmű minőségi javulást eredményez, hiszen ez a fontos közvetlen utazási irány eddig csak alapjárattal történhetett.

A 97E gyorsjárat továbbra is minden nap teljes üzemidőben közlekedik, a reggeli csúcsidőszakban a jelenleginél sűrűbben, 5 percenként tervezzük indítani, délután 7-8 perces, napközben és hétvégén 15 perces gyakoriságú közlekedést javaslunk. Reggelente ezen felül sűrítő jelleggel csonkamenetek is indulnak majd Rákoskeresztúr, városközponttól az Örs vezér tere felé. A 169E járat üzemideje és követési ideje nem változik, a Péceli út térségének a sűrűbb gyorsjárati kiszolgálását az új 161E és 261E járat megjelenésével kívánjuk elérni. A 161E új gyorsjáratot a reggeli csúcsidőszakban 15 percenként, napközben, délután és hétvégén jellemzően 30 percenként tervezzük közlekedtetni, mindennap teljes üzemidőben. A 261E járat mindennap a reggeli és késő esti órák kivételével közlekedik, 30 percenként, hangoltan a 161E és a 169E járatokkal.

A BKK egyik fő célja, hogy a XVII. kerület nagy lélekszámú lakótérsége és az Örs vezér tere között a színvonalasabb, kényelmesebb utazási körülmények érdekében jelentősen sűrűbb gyorsjárati közlekedés valósuljon meg. A bemutatott gyorsjáratokon felül a legforgalmasabb időszakban, a hétköznap reggeli órákban sűrítő jelleggel további indulásokat is biztosítunk majd Rákoskeresztúr, városközponttól az Örs vezér tere irányába. A tervezetünk szerint a csúcsórában együttesen sűrűn, 1-2 percenként indul majd gyorsjárati autóbusz a XVII. kerület központjából az M2-es metró végállomása felé. A sűrű kapcsolat kivitelezésének két lehetséges módja, hogy vagy a jelenlegi 97E, 169E és az új 161E járatok további sűrítésével biztosítsuk a megfelelően élénk Rákoskeresztúr – Örs vezér tere közlekedési kapcsolatot, vagy pedig Rákoskeresztúr, városközponttól induló további sűrítő menetekkel, azaz a lakótelepi térség központjából üresen induló autóbuszokkal kínáljunk többlet férőhelyeket. A két elvi megoldásra vonatkozóan is kifejezetten várjuk az érintett utazóközönség véleményét, állásfoglalását.

A XVII. kerület és az Örs vezér tere között közlekedő gyorsjáratok fejlesztése következtében megváltozik a Jászberényi úton közlekedő alapjáratok szerepköre. A fejlesztési javaslatunk értelmében több olyan, XVII. kerületi térség részesül gyorsjárati kiszolgálásban, ahol eddig a tömegközlekedési ellátást főként a Jászberényi úti alapjáratok biztosították. A 161-es és a 262-es vonal keleti részét az új 161E és a módosuló 261E gyorsjáratok, valamint a módosuló 201-es és 202-es járatok fogják majd a jelenleginél gyakrabban kiszolgálni. A hálózatban betöltött szerepkörök változása, illetve az alapjáratok alacsony utasforgalomára tekintettel módosítjuk a Jászberényi úton közlekedő autóbuszok forgalmi rendjét. A 161-es, 161A, 162-es, 162A és 262-es járatokat jelentősen átalakítjuk, közlekedésüket a valós forgalmi igényekhez igazítjuk.

A 161-es és 161A járatokat összevonjuk, az új 161-es vonal Örs vezér tere M+H és Rákoskeresztúr, városközpont között fog közlekedni. A mai 161-es vonal Rákoskeresztúr, városközponttól keletre vezető szakaszát ezentúl az új 161E és 261E, valamint a 201-es és a 202-es gyorsjáratok fogják kiszolgálni. A Kis utcai lakótelep megállóhelyet az új összevont 161-es járat nem fogja érinteni, viszont be fog térni Akadémiaújtelep, 525. térre mindkét irányban, megadva a térség Örs vezér terei és kerületközponti kapcsolatát. Ez utóbbi betérésre két útvonal-változatot is vizsgáltunk, melyek kapcsán várjuk ügyfeleink észrevételeit.

  • Az A változat szerint az autóbuszok a Jászberényi út – 501. utca – 525. tér – 516. utca – 513. utca – Pesti út útvonalon tárják fel Akadémiaújtelepet. Ez az átutazók számára kedvezőbb, mert rövidebb menetidővel valósul meg a betérés, viszont a megoldással tömegközlekedéssel eddig nem járt utcákban is megjelennek az autóbuszok.
  • A B változat szerint az autóbuszok (a mai 68-ashoz hasonlóan) betérést tesznek az 525. térre, mindkét irányban oda-vissza az 501. utcán haladnak az 525. tér és a Pesti út között. Hosszabb időigényű ez a vonalvezetés, viszont így eddig nem járt, új utcákban nem okoznak az autóbuszok többletterhelést.

A 162-es járat útvonala rövidül, mert szerepét Rákoscsabán és Rákoskerten a 161E és a 261E gyorsjárat veszi át. A 162-es buszok Kőbánya alsó vasútállomástól csak Rákoskeresztúr, városközpontig közlekednek, a jelenlegi útvonalukon. A 162A és a 262-es járatok beleolvadnak az új 162-es járatba. A 162-es járaton kívül a XVII. kerület és Kőbánya központi része között az új 195-ös autóbuszokkal is lehet majd utazni.

A 161-es járat minden nap teljes üzemidőben közlekedik, az alapjárati közlekedési igényekhez igazodóan a csúcsidőszakban 10 perces, hétköznap napközben 15 perces, hétvégén 20 perces járatsűrűséget javaslunk. A 162-es autóbusz tervezetten csak hétköznap közlekedik, a reggeli csúcsidőszakban 20 percenként, egyébként 30 percenként. Kőbánya központja felé az új 195-ös járattal is eljutási lehetőséget kívánunk biztosítani.

A 201E és 202E járatok számjelzése 201-esre, illetve 202-esre módosul, ugyanakkor Rákoskeresztúr központja és Kőbánya-Kispest között a gyorsjárati jellegük megmarad. A BKK javasolja, hogy a jelenleg használt Pesti út – Zrínyi utca – Péceli út – Csabai út (és ellenkező irányban) hurokútvonal helyett az egyszerűbb, átláthatóbb és hatékonyabb hálózati kialakítás érdekében Kőbánya-Kispest felé eljutást kínáló gyorsjáratok ezentúl mindkét irányban azonos útvonalon közlekedjenek a XVII. kerület külső részén is. A Kőbánya-Kispest felé közlekedő gyorsjáratok rendszerét oly módon tervezzük átalakítani, hogy a Rákoscsaba és Rákoskert felé vezető kétirányú hurok helyett a módosuló jelzéssel ellátott járatok Rákoscsaba vasútállomásig közlekedjenek. A 201-es járat mindkét irányban a Csabai út – Péceli út – Rákoscsaba utca, míg a 202-es járat a Pesti út – Zrínyi utca – Rákoscsaba utca útvonalon éri el a vasútállomást. Rákoskeresztúr, városközpont és Kőbánya-Kispest között a 201E és 202E vonalhoz képest változatlan útvonalon és megállóhely-kiosztással közlekednek majd. Társaságunk álláspontja szerint kedvezőbb megoldás, ha a rákoscsabai hurokútvonalat felbontjuk és áganként más-más járattal, két irányban biztosítjuk a kerületközponti és kőbánya-kispesti közlekedési lehetőséget. Ugyanakkor a BKK előtt is ismert, hogy az évek óta megszokott körjárati rendszer bizonyos utazások, belső kapcsolatok esetében praktikus. Annak érdekében, hogy a 201-es és a 202-es buszok rákoscsabai útvonala utasforgalmi szempontból a legmegfelelőbb legyen, várjuk a térségből utazók szíves állásfoglalását, hogy a hurokútvonalat, vagy az áganként felbontott útvonalat preferálják.

A 202-es autóbuszok a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekednek, ekkor az új 268-as buszokkal lehet majd utazni. A 201-es csak a reggeli csúcsidőszakban közlekedik, 10 percenként. A délutáni csúcsidőszakban a 201-es járat helyett a Kőbánya-Kispest M végállomástól csak Rákoskeresztúr, városközpontig közlekedő 202A jelű betétjárat üzemel, jellemzően 15 percenként. Az új 201-es és 202-es járatok az eddigi közlekedési rendhez képest sűrűbb közlekedési kapcsolatot fognak nyújtani a XVII. kerület és Kőbánya-Kispest között, a reggeli csúcsidőszakban 5 perces közös követéssel érhető majd el Rákoskeresztúr felől az M3-as metró végállomása.

A 68-as járat Újhegyi lakótelep és Akadémiaújtelep közötti szakaszának alacsony kihasználtsága miatt, illetve a vele párhuzamosan közlekedő 201-es és 202-es járatok sűrítését figyelembe véve a 68-as járat közlekedési rendjét módosítjuk. A Kispestről az Akadémiaújtelepig közlekedő 68-as buszok járatsűrűségét a valós forgalmi igényekhez igazítjuk, a reggeli csúcsidőszakban 20 percenként, egyéb időszakban 30 percenként közlekednek. Emellett új betétjáratot indítunk Kispest, Vas Gereben utca és az Újhegyi lakótelep között 68A jelzéssel. A 68-as és a 68A autóbuszok a vonal legforgalmasabb szakaszán, a Kispest – Kőbánya-Kispest – Újhegyi lakótelep relációban együttesen biztosítják a jelenleg is megszokott, gyakori járatsűrűségű szolgáltatást. Akadémiaújtelepen a mindkét irányban betérő 161-es járat pótolja a 68-as kieső kapacitását, bővítve a közvetlen eljutási lehetőségek számát. Akadémiaújtelepről ezentúl közvetlenül elérhetővé válik a kerület központja, illetve az Örs vezér tere is. A 68A járat Kispest, Vas Gereben utca és Újhegyi út, Sportliget között a Vas Gereben utcától a Sibrik Miklós útig a 68-assal azonos útvonalon, majd tovább Sibrik Miklós út – Mádi utca- Újhegyi út útvonalon, visszafelé teljes mértékben a 68-as járattal azonos útvonalon halad végig. A 68-as és a 68A járat a késő esti órákban és hétvégén kora reggel nem közlekedik, ekkor az új 268-as buszokkal lehet utazni.

A késő esti időszakban, valamint hétvégén kora reggel a 201-es, 202-es és a 68-as járatok helyett új, összevont járatot indítunk 268-as jelzéssel Kispest, Vas Gereben utca és a Zrínyi utca között, Rákoscsabán a 202E jelenlegi hurokútvonalán. A 268-as buszok nem térnek be Akadémiaújtelepre, ebben az időszakban itt a kiszolgálást a 161-es járat biztosítja.

A XVII. kerület közlekedési kapcsolatainak bővítéseként 195-ös jelzéssel új járatot indítunk Puskás Ferenc Stadion M végállomástól Kőbányán át, a Kada utcán és a Kozma utcán keresztül Rákoskeresztúr, városközpontig. Az új járat megvalósítja az évek óta lakossági igényként jelentkező Rákoskeresztúr – Bajcsy-Zsilinszky Kórház közvetlen közlekedési kapcsolatot, továbbá eljutást kínál a 162-es járat mellett Kőbánya számos forgalmas területe felé. A 195-ös járat a Puskás Ferenc Stadion és az Új köztemető között a 95-ös járat vonalán halad. Az új járat bevezetése miatt a 95-ös menetrendjét némileg módosítjuk, a közös szakaszon a kiszolgálás gyakorisága nem változik. A terveink szerint a 195-ös autóbuszok hétköznap normál üzemkezdettől kb. 21:00 óráig, hétvégén kb. 7:00 és 21:00 óra között közlekednek, 30 percenként.

Rákoshegy lakótérsége és az Örs vezér tere között történő gyorsabb autóbuszos eljutás megteremtése érdekében a 168E járatot átalakítjuk oly módon, hogy csúcsidőszakban a forgalmasabb irányban (reggel Örs vezér tere felé, délután Rákoshegy felé) minden második menet az ipartelepet elkerülve, rövidebb és ezáltal gyorsabb útvonalon közlekedik. A terveink szerint ezentúl 168-as jelzéssel közlekednek a buszok a jelenlegi 168E útvonalán teljes üzemidőben, míg reggel Örs vezér tere felé, délután Rákoshegy felé 168E jelzéssel új vonalon, az Ezüstfa utcai betérő elhagyásával a Tündérfürt utca – Jászberényi út felé közlekedik minden második autóbusz. Ezáltal a legforgalmasabb időszakban megvalósul a gyorsabb közlekedési lehetőség Rákoshegy, illetve a Helikopter lakópark és az Örs vezér tere között. Az egyszerűsített útvonalú 168E járat hétköznap reggel csak az Örs vezér tere felé közlekedik, 15 percenként, délután pedig csak Rákoshegy felé indul, jellemzően 20 percenként. A 168-as buszok mindennap teljes üzemidőben (a 168E jelenleg érvényes üzemidejében) közlekednek, a 168E gyorsjárattal hangoltan, együttesen a mostani gyakoriságot biztosítva az Örs vezér tere és Rákoshegy között.

A 46-os vonal Rákoskeresztúr, városközpont – Helikopter lakópark közötti szakaszán rendkívül alacsony utasforgalmat mértünk, a járművek sok esetben üresen tették meg a lakópark felé vezető útvonalat. A csekély kihasználtság miatt, illetve az autóbusz-közlekedésből eredő környezeti terhelés mérséklése végett a továbbiakban a 46-os autóbuszok – változatlan menetrendi kínálat mellett – Rákoshegy vasútállomás és Helikopter lakópark között csak akkor közlekednek, ha erre vonatkozóan konkrét utazási igény jelentkezik. A továbbutazási szándékot Rákoshegy vasútállomás elérése előtt a járművön kell jelezni, az igényvezérelt szakasz megállóiban való felszállás esetén telefonon történő igénybejelentés szükséges. Az igényvezérelt közlekedési renddel gazdaságosabb üzemeltetés érhető el, hiszen a jármű az alacsony forgalmú szakaszt csak akkor járja be, ha oda vagy onnan utazási szándék valóban jelentkezik.

Mivel már régi igény a Rákoscsabai vasútállomás tömegközlekedési kapcsolatának fejlesztése, ezért az egyeztetés és az észrevételek feldolgozási idejét a Budapest közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról szóló 20/2012. (III. 14.) Főv. Kgy. rendelet („Kijelölő rendelet”) 9.§. alapján lerövidítjük, hogy a forgalmi változásokat október elején bevezethessük.

Szakmai indoklás A XVII. kerületi tömegközlekedési hálózat átalakításával olyan új közlekedési rendszert hozunk létre, melyben az egyes vonalak férőhelykínálatának alakulása megfelelően igazodik az utasforgalmi igényekhez. A nagy lélekszámú lakóterületek és az Örs vezér tere között bővítjük a kapacitást, kényelmesebb, komfortosabb utazási körülményeket biztosítunk a legforgalmasabb irányokban, a XVII. kerületi gyorsjáratokon. Rákosmente olyan lakóterületei felől is szükséges a gyors Örs vezér tere kapcsolatot biztosítani, ahonnan ezidáig csak alapjárattal valósult meg ez a lehetőség. A kapacitások átcsoportosításával elkerülhető bizonyos vonalakon, pl. a Jászberényi úton a látványosan üres férőhelyek mozgatása, a felszabaduló erőforrásokból új, a lakosság által is igényelt közvetlen autóbuszos kapcsolat kialakítására is lehetőség nyílik. A kisméretű mikrobuszok forgalomba állításával megvalósítható a XVII. kerület eddig tömegközlekedéssel nem járt lakóterületeinek Telebusz rendszerű kiszolgálása, illetve ezen lakóterületek felől a vasútra történő ráhordás.
Várható eredmények:
  • A rákoskeresztúri gyorsjáratok férőhelykínálatának bővítésével kedvezőbb, gyakoribb közlekedési lehetőség adódik az M2-es metró végállomása felé.
  • A XVII. kerület közvetlen tömegközlekedési kapcsolatai bővülnek, megvalósul az átszállásmentes eljutási lehetőség a Bajcsy-Zsilinszky Kórház felé.
  • Az új mikrobuszjáratok révén a XVII. kerület külső, rákoscsabai részén a térbeli lefedettség javul.
  • A Jászberényi úti alapjáratok újratervezésével elkerülhető a pazarló, felesleges kapacitást felkínáló közlekedési rend.
  • Az egyes járatok kapacitásának újraelosztásával elérhető, hogy a legforgalmasabb irányokban kínálati menetrend bevezetésével sűrítsük az autóbuszjáratainkat, míg a gyengébb vonalakon a valós utasforgalomhoz megfelelően igazítsuk az autóbuszok menetrendjét.
Észrevételek beküldésének határideje: 2014.09.05.

Észrevételeit, véleményét az alábbi linkre kattintva, a térkép jobb felső sarkában található felületen keresztül küldheti el nekünk.

Vissza a térképes nézetre

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.