Társadalmi egyeztetés (Budai fonódó)

A budai fonódó villamoshálózat átadásához kapcsolódó közlekedési változások

Megnevezés: Közlekedési változások a budai fonódó villamoshálózat átadásához kapcsolódóan
Érintett térség: Az I., II., III., XI., XII., XXII., valamint az V., a VI. és a XIII. kerület
Érintett járatok: Villamosok: 17, 18, 19, 41, 47, 48, 49, 56 (új), 56A (új), 61
Autóbuszok: 7, 9, 9A (új), 29, 34, 65, 65A, 86, 106, 111, 134, 160, 218, 260, 260A
Bevezetés tervezett időpontja: 2016. január

A tervezett közösségi közlekedési változások előzménye

A budai fonódó villamoshálózathoz kapcsolódó infrastruktúrát 2015. december 23-án adják át, ezért 2016. januárjában már meghosszabbított útvonalon közlekedik több budai villamosjárat. Egyetlen infrastrukturális elemet adnak át mintegy két hónappal később: a Clark Ádám téri aluljáró újjáépítéséig a villamosok a budai rakparton megosztva közlekednek. A későbbi átadás oka, hogy a villamosalagút átépítése nem a „budai fonódó villamoshálózat kiépítése” projekt része, hanem külön beruházásként valósul meg.

A budai fonódó villamoshálózat beruházásához kapcsolódóan a BKK új közlekedési kapcsolatokat alakít ki a megújult vagy újonnan épített villamospályákon. Dél-Budára Óbudáról a Széll Kálmán téren és a budai rakparton keresztül, Hűvösvölgyből a Krisztina körúton és az Alkotás utcán keresztül lehet majd eljutni közvetlen villamosjáratokkal. Ezek egy részén új, akadálymentes, CAF típusú villamosok is közlekednek majd.

A villamoshálózati fejlesztésekkel egy időben a BKK átalakítja a III. kerületet érintő autóbuszjáratok rendszerét annak érdekében, hogy a kötöttpályás vonalakra minél jobb átszállási lehetőségeket biztosítson.

A tervezett változások összefoglalása

Meghosszabbodik a 17-es villamos vonala a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Villányi úton keresztül a Fehérvári útra, onnan a villamosok a Savoya Parkig közlekednek. Szintén hosszabb útvonalon közlekedik a 19-es és a 41-es villamos Újbuda felől a Batthyány téren át Óbudára. A 18-as villamos a Savoya Parktól a Krisztina körúton át Hűvösvölgyig közlekedik. Az 56-os villamos – mely 2008-ig közlekedett – újraindul a korábbi útvonalán, a Városház tér–Fehérvári út–Krisztina körút–Széll Kálmán tér–Hűvösvölgy útvonalon. Mindkét járat csak a hétköznapi csúcsidőszakokban, reggel és délután közlekedik. 56A jelzéssel hétköznap napközben, késő este és hétvégén a 18-as és az 56-os villamos helyett Hűvösvölgytől csak a Móricz Zsigmond körtér M-ig közlekednek a villamosok. A 61-es villamos vonala egy megállóval meghosszabbodik: a Móricz Zsigmond körtér M végállomása a Fehérvári úton lesz, a 47-es villamos megállójában.

Módosul a 47-es villamosok követési ideje hétköznapokon, a Kiskörúton csúcsidőszakban 3-4 perces követési időt biztosítva.

Tekintettel arra, hogy az Óbuda felől a Batthyány tér felé közlekedő autóbuszokat a villamosok váltják ki, jelentősen módosul a Kolosy tér és Margit híd, budai hídfő H közötti járatok közlekedési rendje. A 86-os busz jelenlegi formájában nem közlekedik tovább, szerepét a villamosokon kívül Óbudán az új 9A busz, Újbudán a 7-es busz veszi át. A 160-as, 260-as buszok jelenlegi útvonalukon csak az Óbudai rendelőintézet megállóig közlekednek, onnan tovább a Vihar utcán keresztül Óbuda, Bogdáni útig járnak. A 260A busz megszűnik, a Virágosnyereg út felé így gyakrabban indulnak járatok.

A 9-es busz útvonala és követési ideje alapvetően nem változik. A Nyugati pályaudvar térségében a járat nem érinti a Podmaniczky utcát, hanem a Bajcsy-Zsilinszky út és a Szent István körút között a Nyugati téren keresztül közlekedik. Új járat indul 9A jelzéssel, mely a Kiscelli utca és a Nyugati pályaudvar M között sűríti a 9-es buszt: közös követésük csúcsidőszakban 5, csúcsidőszakon kívül napközben 6-7 perc lesz. Késő este és hétvégén hajnalban a 9A busz nem közlekedik.

A 29-es busz útvonala meghosszabbodik a Szentlélek tértől Békásmegyerre, alapvetően a 134-es busz útvonalán, így Észak-Buda felől is elérhetővé válik a fonódó villamoshálózat, és egy átszállással elérhető Dél-Buda. A járat betér a Sujtás utcába és a Nánási útra, így a Római úti lakótelepet is kiszolgálja. A 34-es busz Békásmegyer felé az Emőd utca helyett a Monostori úton és a Kadosa utcán át közlekedik. A 106-os busz csak hétköznapokon közlekedik az Árpád híd M és a Római úti lakótelep között.

A 218-as busz útvonala is változik. A 10-es út nyomvonal-módosításához kapcsolódóan a Pomázi út–Aranyvölgy utca–Bécsi út útvonalon közlekedik, elkerülve a Kocsis Sándor úti vasúti átjárót annak lezárása miatt. Az autóbusz a Bécsi út és a Vörösvári út között a Váradi utcán keresztül közlekedik. A 218-as busz Pomázi úti útvonal-módosítása bevezetésének időpontja függ az Esztergom–Budapest vasútvonal közúti infrastruktúra-fejlesztési beruházásának ütemezésétől, így ezen elem bevezetési időpontja eltérhet az egyeztetésben foglalt többi változásétól.

A változások részletei

Bővülő villamoshálózat

A budai fonódó villamoshálózat új kapcsolatokat épít ki Óbuda, Közép-Buda és Dél-Buda között részben a Széll Kálmán téren, részben a budai rakparton keresztül, valamint Hűvösvölgy felől a Krisztinaváros és Budafok irányában.

A Bécsi úton a korábbinál lényegesen sűrűbb, csúcsidőben 3, hétköznap napközben 3-4, késő este 6-7, hétvégén 5 percenként közlekednek majd villamosok. Az itt közlekedő 17-es villamos útvonala meghosszabbodik a Széll Kálmán téren keresztül az Alkotás utca és a Fehérvári út felé, és egészen a Savoya Parkig közlekedik. A Bécsi úton jár majd a továbbiakban a Batthyány tértől meghosszabbított 19-es és 41-es villamos is. E két járat megjelenésével mind a Bartók Béla út, mind a Fehérvári út és Rózsavölgy felé új kapcsolatok nyílnak. Óbudáról minden villamosjárat eléri Újbudát, a villamosok nagyobb része továbbközlekedik a Fehérvári úton. A Széll Kálmán tér felé is érdemes lesz utazni a két városrész között, mivel csak néhány perces menetidő-különbség adódik majd a rakparti útvonaléhoz képest. A 17-es villamossal el lehet majd érni a Déli pályaudvart és az Alkotás utcát is. A budai rakparton, a Margit híd, budai hídfő H és a Szent Gellért tér M között a villamosok a jelenleginél sűrűbben, csúcsidőben átlagosan 5 percenként közlekednek majd. A 17-es és a 19-es járaton is lesznek majd új, alacsonypadlós CAF villamosok.

Hűvösvölgy felől is bővülnek a közvetlen eljutási lehetőségek: ezentúl nem csupán az Alkotás utca, hanem a Krisztina körút felé is el lehet jutni, és csúcsidőszakban a Krisztina körúti villamosokkal tovább lehet utazni a Fehérvári útra, majd a 18-assal a Savoya Parkba, az 56-ossal pedig Budafokra, a Városház térre. Csúcsidőszakon kívül a 61-esen kívül az 56A villamossal lehet utazni. Mindkét villamosjárat végállomása a Fehérvári út elején található villamos-végállomás lesz, a járatok Móricz Zsigmond körtér M-ig közlekednek.

A Fehérvári út felől is növekszik az eljutási lehetőségek száma, mivel a Villányi út–Alkotás utca irányban is lehet majd közlekedni. A Krisztina körutat innen csak csúcsidőszakban lehet elérni, a csúcsidőn kívül erre közlekedő 56A villamos csak a Móricz Zsigmond körtértől indul. A Széll Kálmán tér mindennap hajnaltól késő estig a Villányi úton keresztül lesz elérhető a meghosszabbított útvonalú 17-es villamossal.

A Bartók Béla út külső szakasza felől változatlanul a 19-es és a 49-es villamossal lehet majd utazni; a 19-es villamos csúcsidőben sűrűbben jár, összességében tehát innen 3-4 percenként lehet a Móricz Zsigmond körtér felé utazni.

Az Alkotás utca felől a továbbiakban nem csak a Móricz Zsigmond körtérig lehet utazni, mivel hajnaltól késő estig el lehet majd érni a Fehérvári utat a 17-es villamossal, és északi irányban sem csak Hűvösvölgy felé lehet átszállásmentesen eljutni, hiszen a 17-es villamos Óbudára is közvetlen kapcsolatokat ad. E járaton akadálymentes villamosok is közlekednek majd.

A Kiskörúton az utazási igényekhez igazítjuk a villamosok követési idejét, ahol hétköznapokon a 47-es villamos járatsűrűsége változik. A 48-as és a 49-es villamos a jelenlegi forgalmi rendhez képest változatlan formában közlekedik tovább.

Óbuda és a Margit híd között közlekedő buszjáratok

A Margit híd budai hídfőjét a Bécsi út irányából a jövőben közvetlenül csak villamossal lehet megközelíteni. A Bécsi út belső, a Váradi utcától a városközpont felé eső szakaszán a villamosok és az autóbuszok párhuzamos haladása helyett egy sűrű villamostengely alakul ki, előtérbe helyezve ezzel a gyors, megbízható, a közúti forgalomtól védett, környezetbarát, kötöttpályás közlekedési módot. Csúcsidőszakban 3, csúcsidőszakon kívül napközben átlagosan 3-4, késő este és hétvégén hajnalban 6-7 percenként közlekednek majd a villamosok. Óbuda belső részéről, a Bécsi út és a Pacsirtamező utca közötti területről is javasolt a villamosok használata. Azon utasoknak, akiknek a Pacsirtamező utcai útvonal könnyebben elérhető, a jelenleginél összességében gyakoribb buszközlekedés áll majd rendelkezésére, azonban a buszok egy része a villamoshálózat elérését követően a Kolosy tértől a Szépvölgyi úton át a hegyvidéki területek felé közlekedik tovább.

A Bogdáni út és a Raktár utca felől a megmaradó 9-es buszon kívül a meghosszabbított útvonalú 29-es, 65-ös, 65A és a csak csúcsidőben közlekedő, szintén meghosszabbított útvonalú 111-es busz vehető igénybe a Kolosy tér felé, csúcsidőben összességében 3-4 percenként. E két csomópontból a belvárosba tartó utasok részére az Árpád hídon való átkeléssel a metróhálózat a 9-es busznál sűrűbb járatokkal elérhető, a 34-es és a 106-os busz csúcsidőben közösen 5 percenként közlekedik.

A 86-os busz a továbbiakban nem közlekedik, szerepét a fonódó villamosokon kívül a meghosszabbított útvonalú 29-es, 65-ös, 65A és 111-es busz és az új 9A járat veszi át.

A Kiscelli utca és a Galagonya utca között a továbbiakban is közlekedő 9-es busz, a meghosszabbított útvonalú 29-es, 65-ös és a 65A, valamint a szintén meghosszabbított útvonalú, csak csúcsidőben közlekedő 111-es busz mellett az új 9A busz is elérhető lesz. Csúcsidőszakban összességében 2-3 percenként lesz lehetőség felszállni valamely Kolosy tér felé közlekedő buszra, amelyek közül csúcsidőben összességében 5 percenként közlekedik majd tovább a 9-es és a 9A busz a Nyugati pályaudvar felé. Az új 9A busz a Kiscelli utcától közlekedik a Nyugati pályaudvarig, mindennap reggeltől koraestig. A 29-es, a 65-ös, a 65A és a 111-es busz a Flórián tér és a Kolosy tér között, a 9-es busz útvonalán közlekedik, és a Szépvölgyi utat a Lajos utcáról éri el. A 29-es busz Árpád fejedelem útján található megállóit a továbbiakban nem érintik a buszok.

Nyugati pályaudvar térsége

A 9-es busz egyszerűbb útvonalon közlekedik: nem érinti a Podmaniczky utcát, így mindkét irányban a Bajcsy-Zsilinszky út–Szent István körút útvonalon jár. Emiatt a Nyugati pályaudvar M nevű megállóját a BKK áthelyezi. Az új 9A busz Óbuda felől a Nyugati pályaudvarig közlekedik. A 9A üzemidejében Óbuda felé sűrűbben közlekednek a buszok: csúcsidőben 5, csúcsidőn kívül 6-7 percenként.

Óbudai buszjáratok – Bécsi út

A Bécsi út külső, a Vörösvári úttól a városhatár felé eső szakaszáról a jelenlegi 160-as, a 218-as, a 260-as és a 260A busz helyett a Vihar utcán át a Bogdáni útig közlekedő 160-as, a 260-as, valamint a 218-as busszal lehet utazni, melyekről mind az 1-es villamos, mind a budai fonódó villamoshálózat villamosjáratai elérhetők a Bécsi út / Vörösvári út csomópontban. Az itt közlekedő buszjáratok mindegyikével elérhető lesz az Óbudai rendelőintézet megálló, valamint a pesti kapcsolatot nyújtó 9-es busz is. A Kolosy tér, a Margit híd és a Batthyány tér a 17-es, a 19-es és a 41-es fonódó villamossal érhető el a továbbiakban.

A Vihar utca térsége mind a fonódó villamosok, mind a rendelőintézet felé új kapcsolatot kap a 160-as és a 260-as busz révén.

A 218-as busz útvonala módosul: mindkét irányban a Bécsi út és a Vörösvári út között a Váradi utcán át közlekedik annak érdekében, hogy a külső Bécsi út Váradi utcai kapcsolatai továbbra is átszállásmentesen elérhetők legyenek. A városhatár felé a 160-as és a 260-as busz is erre közlekedik.

Óbudai buszjáratok – Szentendrei út

A Szentendrei úti járatok rendszere is átalakul a fonódó villamoshálózathoz kapcsolódóan. A 29-es és a 134-es járatot összekötjük. Az így kialakuló, meghosszabbított útvonalú 29-es busz eléri a Sujtás utcát, valamint a Római úti lakótelepet, ezenkívül Békásmegyer felé az Emőd utcát is. Ez a járat csatlakozási lehetőséget biztosít a fonódó villamosokhoz, így aki ma a Szentendrei úti járatokról a 86-os buszra átszállva közelítette meg Közép-Budát vagy Újbudát, az változatlanul egy átszállással, a Kolosy tértől villamossal teheti meg az utat. A 29-es busz bővebb lefedettséget nyújt Rómaifürdő térségében, és javítja a kapcsolatokat Csillaghegy és Rómaifürdő, illetve a Római úti lakótelep között. A módosuló 29-es busz nem érinti a Szentlélek tér H végállomást, valamint az Árpád fejdelem útján található Serfőző utca, a Tímár utca H és a Szépvölgyi út H megállót. A busz Békásmegyer felé a Záhony utca és a Czetz János köz között a 134-es busz útvonalához képest módosított útvonalon, a Sujtás utca–Szentendrei út–Pók utca–Nánási út–Emőd utca–Szentendrei út útvonalon közlekedik. Békásmegyer felől a Flórián tér, illetve Hűvösvölgy felé a Czetz János köz és a Záhony utca között az útvonala úgy módosul a 134-es járatéhoz képest, hogy a Monostori út–Palicsi utca–Kadosa utca–Nánási út–Pók utca–Szentendrei út felé közlekedik, a 106-os busz útvonalához hasonlóan.

A 34-es busz is érinti a továbbiakban a Római úti lakótelepet, mivel a 106-os busz jelenlegi útvonalán, a Monostori úton és a Kadosa utcán át éri el a Nánási utat, ahonnan változatlan útvonalon halad Békásmegyer felé. Az Árpád híd M felé útvonala változatlan. A 106-os busz útvonala is változik, mivel nem érinti a továbbiakban a Sujtás utcát. A 106-os busz ezentúl késő este és hétvégén nem közlekedik, mivel megállóit a 29-es és a 34-es buszok is kiszolgálják. A módosítások révén hétköznap a Római úti lakótelep sűrűbb kiszolgálást kap, mivel csúcsidőben 5, hétköznap napközben 7-8 percenként indul majd buszjárat. Mindemellett közvetlen kapcsolat épül ki Békásmegyer, Csillaghegy és a Kolosy tér felé is a lakótelep felől.

Újbudai változások a buszközlekedésben

A továbbiakban nem közlekedő 86-os busz Budafoki úti szakaszát a módosított útvonalon közlekedő 7-es busz szolgálja ki. A 7-es busz a Kosztolányi Dezső tér és a Szent Gellért tér között a Bocskai út és a Budafoki út érintésével Újbuda-központon át közlekedik, pótolva ezzel a 86-os busz azon szakaszát, amelyet a fonódó villamosok nem érintenek. A Kosztolányi Dezső tér és Újbuda, Függetlenségi park között a továbbiakban az ott változatlanul közlekedő 53-as, a 150-es, a 212-es és a 252-es busszal lehet utazni.

A 253-as buszjárat a rendkívül alacsony utasforgalma és a Villányi úton megjelenő akadálymentes villamosok révén feleslegessé válik, így a továbbiakban nem közlekedik. A Villányi úton az akadálymentes kiszolgálást a meghosszabbított útvonalú 17-es villamos alacsonypadlós CAF szerelvényei biztosítják, a Budaörsi úti szakaszon pedig a továbbra is ott közlekedő 139-es, a 140-es, a 140A, a 142-es és a 239-es busz veszi át a szerepét. A Budaörsi útról a Móricz Zsigmond körtérre ezentúl átszállással, a Budaörsi úti járatokkal és a 17-es vagy a 61-es villamossal, valamint a Sasadi út megállótól átszállás nélkül, a 240-es busszal is el lehet jutni.

Észrevételek beküldésének határideje: 2015. november 10.

Budapest, 2015. október 27.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.