1-es és 3-as villamos vonalának fejlesztése

A projekt célja

Megújult a két körirányú villamosvonal, azaz a vágányoktól a megállókon át a felsővezetékekig mindent kicseréltek, korszerűsítettek. Az 1-es villamos vonalát meghosszabbítottuk a Rákóczi hídon keresztül Újbudáig. A beruházást követően ezek a járatok valós alternatívát jelentenek az autós közlekedés kiváltására, ami elősegíti a környezeti terhelés csökkenését, és ezáltal a főváros tisztábbá, csendesebbé, élhetőbbé válik.

Az 1-es vonal Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszán 8,3 kilométer hosszan újjáépült a villamospálya. A Vörösvári úton és Újbudán füves pályán közlekednek a járművek. Délen 3,3 kilométer hosszú teljesen új villamospálya épült a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon.

A 3-as villamos vonala teljesen megújult a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér úton, az Élessaroknál és a Kőrösi Csoma Sándor úton. Az Ónodi utca és Kőbánya alsó vasútállomás megállóhely között a járművek füvesített pályán közlekednek. A Bihari utcai szakasz is kétvágányú lett.

A felújított vágányokon a járművek akár 60 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek, ezért csökkent az utazással töltött idő.

A pontosabb tervezhetőség érdekében teljesen új forgalmi rendet vezettek be.

A vonalon akadálymentes megállókat létesítettek, melyek peronszintje az új, alacsony padlós járművekéhez igazodik, így a járművekbe akadálymentesen lehet beszállni, valamint a peronokat is nehézségek nélkül lehet megközelíteni.

A közlekedés a korábbinál energiatakarékosabb: a villamosok áramellátása alkalmassá válik a visszatáplálásra. A fékező villamosok által termelt energiát a gyorsító villamosok tudják felhasználni, ezért a járatok üzemeltetése energiatakarékosabbá vált.

Ütemezés

A villamosvonalak felújításának, illetve az 1-es vonal meghosszabbításának befejezési határideje: 2015 januárja.

A fejlesztés az alábbi ütemezés szerint valósult meg:

1-es villamosvonal

  • Bécsi út–Árpád híd M (ma Göncz Árpád városközpont): 2013. október–2014. május
  • Árpád híd (ma Göncz Árpád városközpont) M–Lehel utca: 2013. október–2013. december
  • Lehel utca–Kerepesi út: 2014. június–2014. november
  • Kerepesi út–Közvágóhíd: 2014. június–2014. augusztus
  • Meghosszabbítás: 2014. január–2015. január

3-as villamosvonal

  • Örs vezér tere–Mázsa tér: 2013. november–2014. július
  • Mázsa tér–Üllői út: 2014. II. negyedév–2014. III. negyedév
  • Mexikói út–Örs vezér tere: 2014. II. negyedév–2014. IV. negyedév
  • Üllői út–Gubacsi út: 2014. III. negyedév–2015. január

Finanszírozás

A beruházás hivatalos elnevezése „Az 1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztésének I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként”, összköltsége 44 442 766 742 forint. Ezt a Közlekedési Operatív Programban, európai uniós és hazai költségvetési forrásból finanszíroztuk. A szükséges önrészt Budapest Főváros Önkormányzata biztosította.

A projekt bemutatása

KÖZOP azonosító: KÖZOP-5.5.0-09-2010-0025

Projekt címe: 1-3 villamosvonalak továbbfejlesztésének I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként

A támogatás intenzitása: 93,92%

A támogatási konstrukció keretében igényelt támogatás (KÖZOP): 40 948 261 782 forint

Projekt összköltsége: 44 442 766 724 forint

Kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Az 1-es és a 3-as Budapest legfontosabb villamosvonalai közé tartozik. Felújításuk elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a járatok ismét teljeskörűen ellátssák feladatukat, azaz gyorsan, kényelmesen, a korábbinál tervezhetőbben és az akadálymentességi elvárásoknak megfelelve szállítsák az utasokat.

Mi változott az 1-es villamos vonalán?

A vonal teljesen megújult a Bécsi út / Vörösvári út és a Rákóczi híd között. A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion között 8,3 kilométer hosszban új pálya épült a régi elhasználódott vágányok helyén.

A Vörösvári úton és Újbudán fűburkolatú pálya létesül, melynek zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik.

Megújult a felsővezeték-hálózat, az új áramellátási rendszer alkalmas arra, hogy a villamosok fékezéskor energiát tápláljanak vissza, ezáltal csökkentve az áramfelhasználást.

A vonalon korszerű megállók épültek: az egységesen 26 centiméter magas peronokról a 2015-től közlekedő új, alacsony padlós CAF villamosokba akadálymentesen lehet beszállni. A Flórián tér, Szentlélek tér, Népfürdő utca, Árpád híd (ma Göncz Árpád városközpont) M, Kacsóh Pongrác út, Nádorkerti út és Budafoki út megállójában lift segíti a kerekesszékkel, babakocsival közlekedőket, a látásukban korlátozottak számára vakvezető sávok épültek. A fontosabb megállók fedettek.

A villamosvonalon 3,2 kilométer hosszú új szakasz épült a Rákóczi híd–Szerémi út–Hengermalom út útvonalon. Új megállók létesültek a Nádorkerti úton, a Budafoki úton, a Hauszmann Alajos utcán, a Hengermalom úton és a Fehérvári úton.

Mi változott a 3-as villamos vonalán?

Teljesen megújult a villamospálya a Mexikói úton, az Erzsébet királyné útján, a Fehér úton, az Élessarok térségében, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Üllői úti kereszteződésénél. A Bihari utcában a korábbi egy helyett két vágányon haladnak a járművek. A Kőrösi Csoma úton a füves pálya zölden tartásáról automatikus öntözőrendszer gondoskodik.

Megújult a felsővezeték-hálózat, az új áramellátási rendszer alkalmas arra, hogy a villamosok fékezéskor energiát tápláljanak vissza, csökkentve az áramfelhasználásukat.

A vonalon korszerű megállók épültek: az egységesen 26 centiméter magas peronokról a 2015-től közlekedő új, alacsony padlós CAF villamosokba akadálymentesen lehet beszállni. Fedett megállóhely épült a Mexikói úti végállomáson, részlegesen fedett az Örs vezér tere–Zugló, a Szent László tér és Kőbánya alsó vasútállomás megálló.

Közbeszerzések

Budapest 1-es villamos vonalának komplex felújítása a Bécsi úttól a Kerepesi útig (Közop-5.5.0-09-2010-0025) vállalkozási szerződés keretén belül

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Módosított ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (3,0 MB)

Előzetes vitarendezése kérelem – válaszPDF Formátumban (0,4 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (3,0 MB)

Budapesti Közlekedési Központ – 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztése, Széll Kálmán tér rekonstrukciója és Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektekhez szükséges integrált tájékoztatási és nyilvánossági feladatainak ellátása

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)

Az 1-es és 3-as villamos vonalak korszerűsítéséhez és meghosszabbításához szükséges kiviteli tervek elkészítése és tervezői művezetési feladatok ellátása – tervezési szerződés

Összegezés az ajánlatok elbírálásárólPDF Formátumban (0,2 MB)

SzerződésPDF Formátumban (0,7 MB)

Budapest 3-as villamos vonalának felújítása a Mexikói út és Gubacsi út között (KÖZOP-5.5.0-09-2010-0025) vállalkozási szerződés keretén belül

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,9 MB)

Módosított ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,1 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (3,0 MB)

Budapest 1-es villamos felújítása és meghosszabbítása a Kerepesi út és a Fehérvári út között

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Módosított ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,6 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,6 MB)

SzerződésPDF Formátumban (3,0 MB)

Szerződés 1. sz. módosításaPDF Formátumban (0,5 MB)

Az 1-es és 3-as villamos vonalak korszerűsítéséhez és meghosszabbításához szükséges előkészítő és lebonyolító mérnöki munkák

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításPDF Formátumban (0,1 MB)

V 1-3 mérnöki előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,1 MB)

Az 1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztésének I. üteméhez kapcsolódó kiviteli terv, ennek részeként forgalom-lebonyolítási terv, organizációs terv, az építési engedéllyel még nem rendelkező beruházási elemek engedélyes terveinek elkészítése, engedélyeztetése és a szükséges hozzájárulások megszervezése, valamint tervezői művezetés mindkét vonal esetében

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

BKK Ügyfélszolgálat

  • Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
  • E-mail: [email protected]