Vadonatúj trolibuszok érkeznek Budapestre 2015-ben

2014. november 14., péntek

Sikerrel zárult a fővárosi trolibusz-beszerzési tender, amelyet a Solaris–Škoda konzorcium nyert. A szerződés eredményeképpen 14 darab szóló és a 10 darab csuklós új, alacsonypadlós, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű trolibusz érkezik a fővárosba 2015 nyarán, melyek 4 km-t felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is meg tudnak tenni. Ezzel párhuzamosan elkezdődik a legöregebb, 25 éves, elavult, kényelmetlen járművek selejtezése. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza. A szállítási szerződést Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, Tomasz Woźniak a SOLARIS Bus & Coach S.A. kereskedelmi vezetője és Karel Majer a SKODA ELECTRIC a.s. igazgatóság tagja írta alá 2014. november 14-én dr. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes jelenlétében Budapesten.

A járműbeszerzésnek köszönhetően véget ér a retrókorszak, megkezdődik a legöregebb, 25 éves, elavult, kényelmetlen járművek selejtezése – jelentette ki Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes a szállítási szerződés ünnepélyes aláírásakor. Hozzátette: az új Solaris-Škoda trolik, amelyek közül 14 darab szóló, míg 10 darab csuklós lesz, igazi minőségi utazási élményt fognak jelenteni az utazóközönségnek. A BKK által megrendelt új, alacsonypadlós, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű trolibuszok ráadásul 4 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is meg tudnak tenni. Emlékeztetett rá, hogy új csuklós trolit már 18-20 éve nem vásárolt Budapest.

Budapest már most is élen jár az elektromobilitás, az elektromos közlekedés terén, tekintve a meglévő metró-, villamos- és HÉV-hálózatot. Emellett Európa, sőt a világ egyik leghosszabb trolibuszhálózata működik a magyar fővárosban, ez a szerződés megalapozza a trolibusz-közlekedés jövőjét – hívta fel figyelmet Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója a szerződés aláírásakor. Kitért rá, hogy a napokban megérkeztek Budapestre az első hibrid, dízel-elektromos meghajtású buszflotta első járművei is, illetve uniós források igénybevételével teljesen elektromos meghajtású buszok beszerzését is tervezik, melyek majd a Budai Várban közlekednek.

Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget, amelyből jövőre nettó 4 milliárd forintért 24 darab trolibusz érkezik a fővárosba, és a szükséges források rendelkezésre állásakor további 84 trolibuszt szerezhetünk be a későbbiekben az opció lehívásával. Az első új járművek 2015 júniusában érkeznek, és a belvárosi, illetve zuglói trolivonalakon állnak majd forgalomba.

A szerződéskötés egy hosszadalmas közbeszerzési folyamat eredményeként vált lehetővé: három tenderkiírást követően az utolsó alapján lehetett az eljárást eredményesen lezárni. Az első kiírás 2013. június 15-én jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában, de a 2013. szeptember 2-ai ajánlattételi határidőre csak két érvénytelen pályázat érkezett. A második eljárást elindító felhívás 2013. december 4-én jelent meg, és az ajánlattételi határidő végéig, azaz 2014. február 28-án 10 óráig két ajánlat érkezett. Értékelésükkor mindkét ajánlattevőtől kértek jogi és műszaki hiánypótlást, de csak a Solaris Bus&Coach s.a. nyújtotta be mindkettőt, az Ikarus–Trozla konzorcium egyik alkalommal sem küldte el a kért információkat. Ugyanakkor jogorvoslati kérelem miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság 2014. április 7-én meghozott határozatával megsemmisítette az ajánlati felhívást. A döntést a BKK nem fogadta el, és a hatályos jogszabályoknak megfelelően kezdeményezte a határozat bírósági felülvizsgálatát. A bíróság 2014. szeptember 17-én hozott rendelkezésében helyt adott a BKK kereseti kérelmében foglaltaknak, de ez az ítélet a Škoda Electric és a Közbeszerzési Döntőbizottság fellebbezése miatt nem jogerős. Az európai uniós támogatás felhasználhatósága érdekében ezzel párhuzamosan elindították a harmadik eljárást. Ennek eredményeként a Solaris–Škoda konzorcium szállíthatja a járműveket. A Miniszterelnökség szabályossági tanúsítványa rendelkezésre áll, a Közbeszerzési Döntőbizottságnál indult jogorvoslati eljárás is elmarasztaló döntés nélkül zárult, így a szerződés aláírható. A korábbi, jelentős késedelmet okozó, a KDB által megsemmisített tender kapcsán a bíróság a BKK-nak adott igazat, tehát a szerződéskötés csúszása a bíróság szerint is a KDB hibája.

A trolibuszbeszerzés része annak a „Budapesti villamos- és trolibusz-járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projektnek, amely a főváros kötöttpályás tömegközlekedésének fejlesztésében mérföldkőnek számít. A megvalósításához szükséges forrásokat biztosító európai uniós támogatási szerződést 2012 decemberében írták alá. Ezt a szerződést 2014. június 24-én módosították: a 37 darabon kívül plusz 10 villamos beszerzésével egészítve ki a projektet. Budapest új CAF villamosainak gyártása már októberben megkezdődött a spanyolországi Zaragozában és Beasainban. 2015-ben és 2016-ban összesen 47 darab 100 százalékban alacsonypadlós CAF Urbos 3 villamos érkezik Budapestre, közülük 35 db rövid (34 méteres), 12 db pedig hosszú (56 méteres) lesz. A rövid járművek a felújított 3-as vonalon, valamint a budai fonódó átépített vonalain (19 és 61) közlekednek, míg a hosszabb villamosok az 1-es vonalán szállítják majd az utasokat.

A 2015 nyarán érkező 24 új trolibusz és a későbbiekben lehívható további 84 jármű beszerzésének lehetősége azért is mérföldkő a főváros közösségi közlekedésének fejlesztésében, mert ekkora mennyiségű trolit Budapest az 1980-as években vásárolt utoljára. A jelenlegi járműbeszerzés biztosítja a budapesti trolibuszhálózat működését középtávon, valamint az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúrafejlesztés nélkül is a hálózat bővítését. Erre kiváló példa a 79-es trolibusz, amely 2013 júniusától új szakaszán már felsővezeték nélkül és menetrend szerint közlekedik.

Az összesen 46,5 milliárd forint értékű villamos- és trolibusz-beszerzési projekt 99,33% uniós támogatás felhasználásával, 0,67% önerőből valósul meg.