Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciója

A projekt célja

A munkálatok eredményeként új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú és sokkal jobban használható tér jött létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.

A projekt részeként

  • Akadálymentes kapcsolatokat hoztunk létre valamennyi irányban, mozgólépcsőt és felvonót építettünk a Várfok utcai autóbusz-megállók felé.
  • Az utasok szempontjait előtérbe helyezve alakítottuk ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat.
  • Csökkentettük az autóbusz-parkolók területének nagyságát. Átépítettük a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárral közlekedők számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tettük a teret.
  • Megszüntettük a rendezetlen bódékat, egységesítettük a tér építészeti arculatát, és növeltük a zöldfelületek arányát.
  • Megteremtettük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.

Finanszírozás

A teret érintő villamoshálózat a „Budai fonódó villamoshálózat” projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a tér egyéb kiviteli munkáinak finanszírozása pedig fővárosi, illetve állami forrásokból történt. A teljes felújításra mintegy nettó 5,3 milliárd forint állt rendelkezésre.

A projekt bemutatása

A Széll Kálmán tér Budapest egyik ikonikus köztere, egyúttal Buda egyik legforgalmasabb csomópontja. A 2015 elejétől 2016 májusáig tartó felújítással átalakult a tér arculata, megújult a teljes vágányszerkezet, és akadálymentessé vált a gyalogosközlekedés.

A tér felújítása szorosan összekapcsolódik a kötöttpályás közlekedés megújítását célzó projektekkel, azaz a budai fonódó villamoshálózat kialakításával és a 2015 nyarán induló járműbeszerzésekkel.

A Széll Kálmán tér egységes, kortárs építészeti megoldásokkal vált élhető köztérré, miközben megőrizte a közösségi közlekedésben betöltött központi szerepét.

Változások

A Széll Kálmán tér fejlesztése egyszerre érintette a megállóhelyek és a tér korszerűsítését.

  • Akadálymentesítettük és átépítettük a teret és a megállóhelyeket.
  • Mozgólépcsőt és felvonót alakítottunk ki a Várfok utcai autóbusz-megállók irányába.
  • Az autóbusz-végállomások és villamosmegállók között lerövidítettük az átszállási távolságokat.
  • Csökkentettük a téren található autóbusz-parkolók nagyságát, hogy a tér visszanyerje közösségi jellegét.
  • A metrókijárati épület megújult, a szolgáltatások egy új, úgynevezett szolgáltatóépületben kaptak helyet új ügyfélszolgálattal és korszerű, akadálymentes nyilvános WC-vel.
  • A tér villamosmegállóiban új perontetőket alakítottunk ki. A gyalogosokat a főbb irányvonalakon a burkolatba rejtett LED-világítású sávok vezetik.
  • A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát újragondolva biztonságossá és kényelmessé tettük a gyalogos- és a kerékpáros közlekedést.
  • A Vérmező utcánál kerékpárutat alakítottunk ki, mellette MOL Bubi gyűjtőállomás szolgálja ki az ügyfeleket.
  • A felújítás megteremti a lehetőségét annak, hogy a fogaskerekű végállomását a Széll Kálmán téren alakítsuk ki.

Az újjáépített Széll Kálmán teret szabadon bejárhatja bárki egy virtuális 3D modell segítségével, amely a BKK honlapjáról elérhető. Segítségével megtekinthető az új BKK Ügyfélközpont is.

Múlt és jövő

SZÉLL KÁLMÁN TÉR: KORSZAKOK TALÁLKOZÁSA

A Széll Kálmán tér felújításakor megőriztük a tér szellemiségét. Olyan közösségi pontot alakítottunk ki, amely hosszú távon a városképbe illeszkedik, és továbbra is sokak kedvelt találkozóhelye lehet.

A tér története évszámokban

1800-as évek

A téren agyagbánya működött, melynek helyén egy bányató maradt. Ezt a budapestiek télen korcsolyapályaként használták.

1914

A korábbi korcsolyapálya köré teljes sporttelep és klubcsarnok épült.

1929

A korábban Gödörként emlegetett területet Széll Kálmán egykori miniszterelnökről nevezték el.

1951

A városvezetés Moszkva térre változtatta a közterület nevét.

1983

A II. világháborút követő közlekedési fejlesztések eredményeként az 1980-as évek elejére már 6 villamos- és 20 autóbuszvonal haladt át a téren, amelyek megváltoztatták annak eredeti jellegét.

2011

A Fővárosi Közgyűlés a tér átnevezéséről döntött, és elkezdődött a Széll Kálmán tér felújításának tervezése.

2014

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta Széll Kálmán tér 2014 Konzorcium nyerte a tér felújításának közbeszerzési eljárását. A szerződést 2014. november 24-én írtuk alá, ezzel elkezdődhetett a Széll Kálmán tér régóta várt felújítása. A nyertes konzorciummal kötött megállapodás biztosította, hogy a villamosvágányok uniós pénzből finanszírozott átépítése határidőre befejeződött.

Helyszínrajzok, látványtervek

  • A Széll Kálmán tér kiviteli terve
  • Felülnézeti látványterv
  • Zöldfelületek az átépítés előtt és után

Közbeszerzések

Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, engedélyek megszerzése, tervezői művezetés, projektdokumentációk elkészítése, valamint a Széll Kálmán tér rekonstrukciójához kapcsolódó városépítészeti és építészeti tervpályázat lefolytatása

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás helyesbítésePDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (1,3 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,0 MB)

Mérnök beszerzése a Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek előkészítéséhez és megvalósításához

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem – válaszPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,4 MB)

A Széll Kálmán tér fejlesztése projekt, valamint a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág projekt Széll Kálmán térre eső részének kivitelezési munkái és kiegészítő tervezésük

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,3 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem I.PDF Formátumban (2,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre I.PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem II.PDF Formátumban (2,4 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre II.PDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,4 MB)

Kérelem szerződéskötés engedélyezésérePDF Formátumban (0,2 MB)

Jogorvoslati kérelem II.PDF Formátumban (5,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem III.PDF Formátumban (0,3 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Közbeszerzési Döntőbizottság határozataPDF Formátumban (0,4 MB)

Összegezés II.PDF Formátumban (3,3 MB)

Jogorvoslati kérelem III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Szerződéskötés Közbeszerzési Döntőbizottság általi engedélyezésePDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati eljárást lezáró határozatPDF Formátumban (0,3 MB)

SzerződésPDF Formátumban (4,0 MB)

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

BKK Ügyfélszolgálat

  • Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
  • E-mail: [email protected]