Széll Kálmán tér teljes rekonstrukciója

A projekt célja

A munkálatok eredményeként új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal jobban használható tér jön létre, mely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben.

A projekt részeként

  • Akadálymentes kapcsolatokat hozunk létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcsőt és felvonót építünk a Várfok utcai autóbusz-megállók felé.
  • Az utasok szempontjait előtérbe állítva alakítjuk ki az autóbusz-végállomásokat és a villamosmegállókat.
  • Csökkentjük az autóbusz-parkolók területének nagyságát. Átépítjük a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá tesszük a teret.
  • Megszüntetjük a rendezetlen bódékat, egységesítjük a tér építészeti arculatát, és növeljük a zöldfelületek arányát.
  • Megteremtjük a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.

Finanszírozás

A teret érintő villamoshálózat a „Budai fonódó villamoshálózat” projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a tér egyéb kiviteli munkáinak finanszírozása pedig fővárosi, illetve állami forrásokból történik. A teljes felújításra mintegy nettó 5,3 milliárd forint áll rendelkezésre.

A projekt bemutatása

A Széll Kálmán tér Budapest egyik ikonikus köztere, és egyben Buda egyik legforgalmasabb csomópontja. A 2015 elejétől 2016 májusáig tartó felújítással átalakul a tér arculata, megújul a teljes vágányszerkezet, és akadálymentessé válik a gyalogosközlekedés.

A tér felújítása szorosan összekapcsolódik a kötöttpályás közlekedés megújítását célzó projektekkel, azaz a budai fonódó villamoshálózat kialakításával és a 2015 nyarán induló járműbeszerzésekkel.

A Széll Kálmán tér egységes, kortárs építészeti megoldásokkal válik élhető köztérré, miközben megőrzi a közösségi közlekedésben betöltött központi szerepét.

Változások

A Széll Kálmán tér fejlesztése egyszerre érinti a megállóhelyek és a tér korszerűsítését.

  • Akadálymentesítjük és átépítjük a teret és a megállóhelyeket.
  • Mozgólépcsőt és felvonót helyezünk el a Várfok utcai autóbusz-megállók irányába.
  • Az autóbusz-végállomások és villamosmegállók között lerövidülnek az átszállási távolságok.
  • Csökkentjük a téren található autóbusz-parkolók nagyságát, hogy a tér visszanyerje közösségi jellegét.
  • A Metrókijárati épület megújul, a szolgáltatások egy új, úgynevezett Szolgáltatóépületben kapnak helyet új ügyfélszolgálattal és egy korszerű, akadálymentes nyilvános WC-vel.
  • A tér villamosmegállóiban új perontetőket alakítunk ki. A gyalogosokat a főbb irányvonalakon a burkolatba rejtett LED-világítású sávok vezetik majd.
  • A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát újragondolva biztonságossá és kényelmessé tesszük a gyalogos- és kerékpáros közlekedést.
  • A Vérmező utcánál kerékpárutat alakítunk ki, mellette MOL Bubi állomás szolgálja ki az ügyfeleket.
  • A felújítás megteremti a lehetőségét annak, hogy a Fogaskerekű végállomását a Széll Kálmán téren alakítsuk ki.

Az átalakított Széll Kálmán teret már most is szabadon bejárhatja bárki egy virtuális 3D modell segítségével, amely a BKK honlapjáról elérhető, és segítségével megtekinthető az új BKK Ügyfélközpont is.

Múlt és jövő

SZÉLL KÁLMÁN TÉR: KORSZAKOK TALÁLKOZÁSA

A Széll Kálmán tér felújításakor megőrizzük a tér szellemiségét. Egy olyan közösségi pontot alakítunk ki, amely hosszú távon a városképbe illeszkedik, és továbbra is sokak kedvelt találkozóhelye lehet.

A tér története évszámokban

1800-as évek

A téren agyagbánya működött, melynek helyén egy bányató maradt. Ezt a budapestiek télen korcsolyapályaként használták.

1914

A korábbi korcsolyapálya körül egy teljes sporttelep és klubcsarnok épült.

1929

A korábban Gödörként emlegetett területet Széll Kálmán egykori miniszterelnökről nevezték el.

1951

A városvezetés Moszkva térre változtatta a közterület nevét.

1983

A II. világháborút követő közlekedési fejlesztések eredményeként az 1980-as évek elejére már 6 villamos- és 20 autóbuszvonal haladt át a téren, mely megváltoztatta annak eredeti jellegét.

2011

A Fővárosi Közgyűlés döntött a tér átnevezéséről, és megkezdődött a Széll Kálmán tér felújításának tervezése.

2014

A KÉSZ Építő és Szerelő Zrt., valamint a WIS Holding Zrt. alkotta Széll Kálmán tér 2014 Konzorcium nyerte a tér felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárást. A szerződést 2014. november 24-én írtuk alá, ezzel elkezdődhetett a Széll Kálmán tér régóta várt felújítása. A nyertes konzorciummal kötött megállapodás biztosítja, hogy a villamosvágányok uniós pénzből finanszírozott átépítése határidőre, azaz 2015 végéig befejeződik.

Helyszínrajzok, látványtervek

  • A Széll Kálmán tér kiviteli terve
  • Felülnézeti látványterv
  • Zöldfelületek az átépítés előtt és után

Közbeszerzések

Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, engedélyek megszerzése, tervezői művezetés, projektdokumentációk elkészítése, valamint a Széll Kálmán tér rekonstrukciójához kapcsolódó városépítészeti és építészeti tervpályázat lefolytatása

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás helyesbítésePDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (1,3 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,0 MB)

Mérnök beszerzése a Széll Kálmán tér rekonstrukciója és a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése című projektek előkészítéséhez és megvalósításához

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,2 MB)

Ajánlati felhívás módosításaPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemPDF Formátumban (0,2 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem – válaszPDF Formátumban (0,1 MB)

SzerződésPDF Formátumban (2,4 MB)

A Széll Kálmán tér fejlesztése projekt, valamint a Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése, Széll Kálmán téri ág projekt Széll Kálmán térre eső részének kivitelezési munkái és kiegészítő tervezésük

Ajánlati felhívásPDF Formátumban (0,3 MB)

ÖsszegezésPDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem I.PDF Formátumban (2,5 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre I.PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem II.PDF Formátumban (2,4 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre II.PDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati kérelemPDF Formátumban (0,4 MB)

Kérelem szerződéskötés engedélyezésérePDF Formátumban (0,2 MB)

Jogorvoslati kérelem II.PDF Formátumban (5,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem III.PDF Formátumban (0,3 MB)

Válasz előzetes vitarendezési kérelemre III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Közbeszerzési Döntőbizottság határozataPDF Formátumban (0,4 MB)

Összegezés II.PDF Formátumban (3,3 MB)

Jogorvoslati kérelem III.PDF Formátumban (0,1 MB)

Szerződéskötés Közbeszerzési Döntőbizottság általi engedélyezésePDF Formátumban (0,1 MB)

Jogorvoslati eljárást lezáró határozatPDF Formátumban (0,3 MB)

SzerződésPDF Formátumban (4,0 MB)

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

Budapest 1075, Rumbach Sebestyén utca 19–21.

BKK Ügyfélszolgálat

  • Személyes ügyfélfogadás: Rumbach Sebestyén u. 19–21.; Deák Ferenc tér, aluljáró; Keleti pályaudvar M, aluljáró; Kelenföld vasútállomás M, aluljáró; Móricz Zsigmond körtér; Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A és 2B terminál
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255
  • E-mail: bkk@bkk.hu